zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Cíl není důležitý, hlavní je pohodlná jízda! Tak pracuje reklama

24.09.2004
Obecné
Cíl není důležitý, hlavní je pohodlná jízda! Tak pracuje reklama
Rozesmáté děti, spokojeného psa, uznání přátel i bezpečí si lze bez potíží koupit. Vše již od dvou set tisíc korun. Stačí si jen pořídit nový vůz, slibují automobilové reklamy - a to každý den.
Ani včerejšek, i když byl prohlášen za Den bez aut, nebyl výjimkou. V žádných hlavních celostátních novinách nechyběl automobilový inzerát. Slibovaly splnění snu, bezpečí na cestách i úsporu peněz. "K pohodlné dopravě tíhne naše společnost odedávna. Vždyť už před auty platilo: Království za koně!" říká Karel Špindler z reklamní agentury Ledoborec. "Kromě těchto mužských pudů na nás navíc působí intenzívní reklama, která dělá z auta znak společenské prestiže a vybízí nás: Ukaž se, že jsi lepší než soused. Takovému tlaku a pokušení může odolat jen opravdu silná osobnost."
Ačkoli se kampaně jednotlivých automobilek liší, některé znaky mají společné. "Auto je svoboda pohybu a nabízí takové pohodlí a bezpečí, že zajímavější než cíl, ke kterému nás má dovézt, je samotná jízda. Naložit rodinu a jet, to je ten pravý zážitek," uvedl ředitel agentury Leo Burnett Josef Havelka.
Při lákání zákazníků automobilky nešetří. "V loňském roce investovali zadavatelé do automobilové reklamy v českých médiích téměř jednu a půl miliardy korun," uvedla Hana Potůčková z agentury Arbomedia. Statisícové částky určené na propagaci Dne bez aut nemohly takové inzerci konkurovat.
Kromě vybízení k nákupu pamatuje reklama také na to, aby majitele vozů ujistila, že své peníze utratili za správnou věc. "Nákup auta je složitá záležitost, cena bývá vysoká a je potřeba vyhodnotit technické parametry i požadavek manželky na barvu karosérie. Proto existuje i takzvaná zpětná reklama, která nás prezentováním všech výhod má ujistit, že jsme vybrali dobře a že se nám chlapi v hospodě nebudou smát, co jsme to koupili za křáp," vysvětluje Havelka.
"Taková podprahová ujištění fungují," potvrzuje Jana Duffková ze Sociologického ústavu Akademie věd. "Proto se na nás z těchto reklam usmívají manželky, děti a všichni jsou šťastní, že někam jedou. V jedné reklamě dokonce pes chválil svého pána za to, že koupil tak velký vůz, který je pohodlný i pro něho," dodává.
Automobilky si mohou takové kampaně dovolit. V Evropě se každý rok prodá na 15 miliónů aut a například Volkswagen bude mít letos podle odhadů obrat okolo osmdesáti miliard eur. Loňský čistý zisk firmy byl 1,5 miliardy eur. Mladoboleslavská škodovka vyrobí každý rok na 450 tisíc vozidel a loňský čistý zisk byl 1,5 miliardy korun.
Ministerstvo životního prostředí podpořilo včerejší Den bez aut 250 tisíci korun, které rozdělilo pětadvaceti městům na propagační akce pro děti. K tomu přidalo reklamní předměty za necelých sedmdesát tisíc. "Příští rok ale už nebudeme mít pro obce peníze vůbec žádné," dodává mluvčí ministerstva Karolína Šůlová.
Výsledek souboje o pozornost lidí dopadl včera jednoznačně. "On je nějaký Den bez aut? Tak toho jsem si za celý den nevšiml," podivil se včera odpoledne Havelka z agentury Leo Burnett.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí