zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Soud: Stavbaři zatím nesmějí hloubit tunel na dálnici D8

11.10.2004
EIA
Soud: Stavbaři zatím nesmějí hloubit tunel na dálnici D8
Dělníci musí podle rozhodnutí Městského soudu v Praze zastavit práce na stavbě tunelu Libouchec na trase dálnice D8 v Krušných horách. Soud tak v předběžném rozhodnutí vyhověl ekologickému hnutí Děti Země, velkému odpůrci dálnice z Prahy do Drážďan.
Výrok pražského soudu je vůbec prvním soudním rozsudkem, který se týká této dálnice. Na dokončení tohoto významného silničního tahu přitom může mít výrazný vliv.
"Pokud by se měla stavba zastavit na více než tři čtyři měsíce, bude ohrožen termín jejího dokončení," řekl Alois Lichnovský, ředitel Závodu Praha, státního Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby.
Dálnice D8 z Ústí nad Labem k hranici s Německem přitom má být hotova do roku 2006, kdy se má propojit s drážďanskou dálnicí A17. Každé delší zdržení přitom zdražuje dálnici o desítky miliónů korun ročně.
Stavba dálnice z Prahy do Drážďan se přitom kvůli protestům ekologických organizací i nesouhlasu Ministerstva životního prostředí protahuje už od devadesátých let.

MEZITITULEK: Ministr odpůrce odmítl
Ve sporu o jeden tunel na trase dálnice nejde ani tak o spor o ekologické dopady stavby, ale o právo ekologického hnutí účastnit se stavebního řízení.
Ministr dopravy Milan Šimonovský odmítl připomínky Dětí Země ke stavebnímu rozhodnutí, protože podle jeho tvrzení nebyly účastníky stavebního řízení. Organizace je ovšem přesvědčena o tom, že měla právo se řízení zúčastnit, a obrátila se na soud. Do té doby, než se tento spor vyřeší, zakázal soud pokračovat ve stavbě tunelu.
"S rozhodnutím soudu jsme spokojeni, protože by bylo nesmyslné vést soudní při o stavbě tunelu, který by se mezitím začal stavět a soud by ještě nerozhodl," poznamenal Miroslav Patrik z hnutí Děti Země.
Alois Lichnovský z Ředitelství silnic a dálnic uvedl, že na jeho úřad zatím nepřišlo rozhodnutí soudu, ani pokyn ministerstva dopravy, aby se stavba tunelu zastavila.
Práce na vnější části tunelu tedy pokračují podle harmonogramu. Hloubení pět set metrů dlouhého tunelu je však naplánováno až na konec listopadu, protože razicí stroje teď pracují v jiném tunelu.
"Stavbu zatím nezastavujeme. Pokud ale dostaneme pokyn, vyzveme dodavatele, aby stavbu zastavil a zajistil, aby se třeba nesesunula stěna," řekl Lichnovský.
Ministerstvo dopravy v těchto dnech řeší, jak s předběžným opatřením pražského Městského soudu naloží.
"V současnosti se zabýváme rozhodnutím soudu a připravujeme právní kroky. Konkrétněji se budeme moci vyjádřit až později," řekla mluvčí Ludmila Roubcová.

MEZITITULEK: Dalších deset žalob
U pražského a ústeckého soudu leží nyní celkem jedenáct žalob Dětí Země proti dálnici D8. Hnutí tvrdí, že se tak snaží prosadit různá ekologická opatření, aby dopad stavby na životní prostředí byl co nejmenší. Zároveň se snaží kontrolovat, jestli všechna řízení odpovídají platným zákonům.
Děti Země uspěly třeba se stížností u České inspekce životního prostředí na nezákonné vykácení stromů v trase dálnice včetně kriticky ohroženého jeřábu českého.
Za nejdůležitější pokládají Děti Země žalobu u Krajského soudu proti územnímu rozhodnutí na úsek autostrády přes České středohoří. Organizace požaduje, aby pod středohořím vedl jeden více než tříkilometrový tunel na místo dvou kratších tunelů, s nimiž počítá Ředitelství silnic a dálnic.
Soudní spory přitom dokončení dálnice, která by celá měla být pro řidiče otevřena v roce 2007, mohou ještě oddálit. Aktivity odpůrců dálnice se však nezamlouvají stavbařům ani severočeské samosprávě.
"Jakým právem pár desítek aktivistů třeba z jižní Moravy brání, aby se zlepšil život desítek tisíc lidí v regionu," řekl před časem hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc.

Údaje o dálnici D8 z Ústí nad Labem k hranici
Délka: 23,4 kilometru
Počet tunelů: 2
Plánované dokončení: 2006
Celkové náklady: 19 miliard korun
Půjčka od Evropské investiční banky: 12 miliard
Doba splatnosti: 25 let
Státní zdroje a příspěvek z fondu ISPA: 7 miliard
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí