zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Stát váhal uposlechnout soud

20.10.2004
EIA
Stát váhal uposlechnout soud
Ministerstvu dopravy trvalo měsíc, než vyhovělo rozhodnutí Městského soudu v Praze a rozhodlo o tom, že dočasně zastaví práce na stavbě tunelu na trase dálnice D8 v Krušných horách.
Ekologické hnutí Děti Země, velký odpůrce dálnice z Prahy do Drážďan, je přitom přesvědčeno o tom, že se ministerstvo chtělo rozhodnutí soudu vyhnout. Ministerstvo odmítá, že by nechtělo rozhodnutí soudu respektovat.

Ekologové zatím vítězí
Děti Země vedou s ministerstvem spor o to, jestli se mohou účastnit stavebního řízení o tunelu Libouchec nedaleko Ústí nad Labem. Soud dal zatím za pravdu ekologické organizaci. Z jeho rozhodnutí z počátku září vyplynulo, že až do konečného verdiktu se nesmí na stavbě tunelu pokračovat. Jenže ještě měsíc poté, co ministerstvo obdrželo písemné rozhodnutí soudu, státní investor - Ředitelství silnic a dálnic - pokračoval ve stavbě.
"Stavbu zatím nezastavujeme. Pokud ale dostaneme pokyn, vyzveme dodavatele, aby stavbu zastavil a zajistil, aby se třeba nesesunula stěna," řekl 7. října Alois Lichnovský, ředitel Závodu Praha.
Až 14. října, o šestnáct dní později, oznámila mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová, že úřad pozastaví stavbu tunelu a dělníci stavbu zajistí. Bylo to až poté, co o sporu o tunel informovaly noviny a televize.
"Museli jsme soudní rozhodnutí zanalyzovat a pak zajistit, aby se stavba vůbec mohla zastavit a zajistit," vysvětluje Roubcová. Miroslav Patrik z Dětí Země pokládá takové vysvětlení za výmluvu. "Je trapné, když se státní organizace vymlouvá, proč nerespektuje rozhodnutí soudu," říká.

Žádné lhůty neexistují
Podle neoficiálních informací ministr Šimonovský o rozhodnutí soudu z počátku září vůbec nevěděl, protože mu to příslušný odbor nesdělil. Až když se to dozvěděl, okamžitě nařídil, aby se stavba tunelu pozastavila.
Právník Oldřich Choděra uvedl, že neexistují žádné lhůty, dokdy musí úřad z rozhodnutí soudu stavbu zastavit. "Mělo by se to pouze učinit bez zbytečného odkladu," vysvětluje Choděra. Dodal, že měsíční odklad si může ministerstvo bez potíží "obhájit". Soud nemá podle Choděry ani žádné prostředky k tomu, aby úřad jeho rozhodnutí uposlechl. Pokud by ovšem úřad se zastavením stavby otálel, mohl by žalobce požadovat u soudu náhradu škody.
Miroslav Patrik z Dětí Země si byl včera přímo u stavby ověřit, zda ministerstvo skutečně práce zastavilo.
"Nevypadá to tak. Bagry shrabují zeminu a nákladní auta ji odvážejí pryč," tvrdí Patrik.
Soudkyně Naděžda Řeháková, která spor mezi Dětmi Země a ministerstvem dopravy rozhoduje, uvedla, že konečný rozsudek chce vynést do konce listopadu. Pokud by tento termín splnila a dala za pravdu ministerstvu, stavba dálnice z Ústí nad Labem k hranici s Německem by měla být dokončena podle plánu v roce 2006. V tu dobu se má propojit s drážďanskou dálnicí A17.
Každé delší zdržení prodražuje dálnici o desítky miliónů korun ročně. Náklady na třiadvacetikilometrový úsek z Ústí na hranici se mají vyšplhat na 19 miliard korun.

Jak se vyvíjel spor o tunel na dálnici D8
2. září: Podle pražského Městského soudu se až do konečného verdiktu nemůže pokračovat ve stavbě tunelu Libouchec u Ústí nad Labem.
10. září: Rozhodnutí soudu obdrželo ministerstvo dopravy, jehož organizace Ředitelství silnic a dálnic je investorem stavby.
7. října: Ředitelství silnic a dálnic na dotaz HN uvedlo, že pokračuje ve stavbě tunelu, protože od ministerstva nedostalo žádný pokyn.
14. října: Ministerstvo oznámilo, že pozastavuje práce na tunelu a stavbu zajistí proti škodám.
Listopad: Soud chce vydat konečný verdikt ve sporu o tunel Libouchec.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí