Ministři dopravy se nedohodli
Členské státy EU se na jednání v Lucemburku 7. října opět nedohodly na novém
systému zpoplatnění silnic a dálnic v EU pro kamionovou dopravu. Pro ČR to
znamená, že maximální cena jednodenních kuponů pro tranzit kamionů zůstane 8 eur
(asi 240 Kč), což je podle vlády nepřijatelné. Nizozemsko navrhovalo 11 eur,
Praha prosazovala 15 eur. Mělo by to posílit hlasy, jež požadují, aby byly
jednodenní známky zrušeny.
Členské státy EU se na jednání v Lucemburku 7. října opět nedohodly na novém systému zpoplatnění silnic a dálnic v EU pro kamionovou dopravu. Pro ČR to znamená, že maximální cena jednodenních kuponů pro tranzit kamionů zůstane 8 eur (asi 240 Kč), což je podle vlády nepřijatelné. Nizozemsko navrhovalo 11 eur, Praha prosazovala 15 eur. Mělo by to posílit hlasy, jež požadují, aby byly jednodenní známky zrušeny.
Ministr Milan Šimonovský se netajil zklamáním. "Souboj mezi státy nemá nic společného se strategií harmonizace podmínek v dopravě, na které se EU domluvila. Na cenách kuponů pro nákladní automobily se podle něj pro příští rok zatím nic nemění; pokud by parlament rozhodl zrušit jednodenní známku a vstoupit do sporu s Evropskou komisí, pak by se to stalo během roku. Poučením je, že je třeba zrychlit přípravu elektronického výkonového mýtného, které se podobně jako v Rakousku bude vztahovat na celé české území.
Slovenský ministr Pavol Prokopovič sdělil, že i Slovensko chce na takový systém přejít od roku 2006. Rakouský příklad ukazuje, uvedl, že na něm lze vydělat až o 30 % víc při nezměněných cenách. Od ledna hodlá zvýšit cenu dálničních známek pro kamiony projíždějící Slovenskem o 50 %.
Návrh směrnice se nyní vrátí Evropské komisi; ta buď připraví nový projekt, nebo vrátí nynější s novými prvky. Stejná pravidla zpoplatnění dopravní infrastruktury pro kamiony v celé EU jsou kvadraturou kruhu. Tranzitní země chtějí vybírat co nejvíc, státy na okrajích si přejí co nejnižší sazby. Hornaté země požadují příplatky, které jim nížinné státy závidí. Tam, kde jezdí hodně starších kamionů, nejsou nakloněni velké diferenciaci mýta podle míry znečišťování, které prosazují státy s moderním autoparkem. Státy se nemohou shodnout ani na tom, zda má výtěžek z mýta být investován výlučně zase do dopravy nebo být využíván šířeji.
Ministr Milan Šimonovský se netajil zklamáním. "Souboj mezi státy nemá nic společného se strategií harmonizace podmínek v dopravě, na které se EU domluvila. Na cenách kuponů pro nákladní automobily se podle něj pro příští rok zatím nic nemění; pokud by parlament rozhodl zrušit jednodenní známku a vstoupit do sporu s Evropskou komisí, pak by se to stalo během roku. Poučením je, že je třeba zrychlit přípravu elektronického výkonového mýtného, které se podobně jako v Rakousku bude vztahovat na celé české území.
Slovenský ministr Pavol Prokopovič sdělil, že i Slovensko chce na takový systém přejít od roku 2006. Rakouský příklad ukazuje, uvedl, že na něm lze vydělat až o 30 % víc při nezměněných cenách. Od ledna hodlá zvýšit cenu dálničních známek pro kamiony projíždějící Slovenskem o 50 %.
Návrh směrnice se nyní vrátí Evropské komisi; ta buď připraví nový projekt, nebo vrátí nynější s novými prvky. Stejná pravidla zpoplatnění dopravní infrastruktury pro kamiony v celé EU jsou kvadraturou kruhu. Tranzitní země chtějí vybírat co nejvíc, státy na okrajích si přejí co nejnižší sazby. Hornaté země požadují příplatky, které jim nížinné státy závidí. Tam, kde jezdí hodně starších kamionů, nejsou nakloněni velké diferenciaci mýta podle míry znečišťování, které prosazují státy s moderním autoparkem. Státy se nemohou shodnout ani na tom, zda má výtěžek z mýta být investován výlučně zase do dopravy nebo být využíván šířeji.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích