Sobota, 20. dubna 2024

Daňové zvýhodnění pro "zelená" auta

Daňové zvýhodnění pro "zelená" auta
Po vzoru evropských a amerických politiků začínají čeští zákonodárci hledat cestu ke zvýhodnění ekologicky šetrných elektrických a hybridních automobilů. Tlačit je bude automobilová lobby.

Zdá se, že Toyota dokonale zaskočila české politiky i ochránce životního prostředí. Před měsícem začala na českém trhu nabízet hybridní model Prius, který je nejen ekologicky šetrný, ale oproti klasickým vozům stejné třídy také velmi drahý. Spojené státy a některé země Evropské unie proto podporují jeho prodej různými daňovými zvýhodněními. V České republice jsou hybridy teprve na startu. Priusu nepřidá ani pořizovací cena přesahující osm set tisíc korun, která je o dvě stě padesát tisíc vyšší než v USA. Podle Tomáše Vaňka, mluvčího Toyoty Motor Czech, za tím stojí nižší americká DPH a celková odlišnost trhu. Jeden z prvních k nám dovezených priusů putoval na ministerstvo životního prostředí. " Jsem příznivcem ekonomických nástrojů ochrany životního prostředí a snažím se připravit návrh ekologické daňové reformy. Dovedu si pro takové vozy představit také jiné způsoby podpory. Například odpuštění dálniční známky, podobně jako nemusejí platit poplatky za vjezd do centra Londýna," říká Libor Ambrozek (KDU- ČSL), ministr životního prostředí. Jeho ministerstvo dostalo automobil k několikatýdennímu užívání a za volant prý usedne také Ambrozek. Ministerské kolečko, které roztočila Toyota, bude pokračovat na ministerstvu dopravy amožná se zastaví až na financích.

Podpora v mlze

" Teprve začínáme vést jednání s kompetentními úřady. Nechtěli jsme jednat o daňových výhodách, když vůz ještě v České republice nebyl," vysvětluje Vaněk z Toyoty. Podle něj chtěla automobilka nejprve seznámit s výhodami hybridního pohonu motoristickou veřejnost a oslovit případné zákazníky. Při vyjednávání se státním molochem Toyota určitě nezůstane dlouho osamocena. Tlak začnou vyvíjet také ostatní značky, které sice hybridní automobily v Česku ještě neprodávají, ale nabízejí je ve světě. Nejdále je v této oblasti Honda, která v USA a v Japonsku již několik let distribuuje modely Insight a Civic Hybrid. Tisková mluvčí Hondy Mariana Fišárková spolupráci s Toyotou nevyloučila. " Bez daňové podpory jde o poměrně drahá auta, jejichž prodej nemůže v Česku dosáhnout velkých objemů," tvrdí Fišárková, podle níž se automobilka ještě nerozhodla, zda bude ekologické vozy na český trh dodávat. Pro státní podporu se vyslovil také stínový ministr životního prostředí Bedřich Moldan (ODS). " Pro přechodné období je daňové zvýhodnění správná cesta. Nesmějí být ale narušena pravidla hospodářské soutěže," říká Moldan. Ačkoli podle něj daňové výjimky nejsou správné, je třeba s nimi reálně počítat. Prodejem hybridních automobilů jsou zaskočeni také ekologové. Podle Vojtěcha Koteckého, zástupce Hnutí Duha, chce organizace tlačit na rozložení daňových sazeb tak, aby zvýhodňovaly ekologicky šetrné technologie. O hybridních automobilech ovšem jasno nemá. " Je to idea, kterou se možná budeme zabývat v příštích dvou letech. Nejprve zvážíme možnosti podpory," říká Kotecký.

Amerika je napřed

Ačkoli většina Američanů dává přednost obrovským polykačům benzinu, nejlépe s hvězdy a pruhy na kapotě, existuje dost takových, kteří chtějí šetřit životní prostředí a zároveň být moderní. Nahrávají tomu nízké ceny automobilů, vysoká kupní síla a federální i státní daňové úlevy. Toyota slaví s priusem exportní úspěchy především v USA, ačkoli většina ze sto dvaceti tisíc priusů první generace byla prodána v Japonsku. Amerika opět prošlapává cestu evropským spotřebitelům. Herečka Cameron Diazová jistě ocení, že si jako majitelka nového hybridního automobilu může odečíst z daní směřujících do federálního rozpočtu až dva tisíce dolarů. Základní cena priusu se v USA pohybuje kolem dvaceti dvou tisíc dolarů. Státní podpora tak dosahuje téměř deseti procent. Odpočet ovšem musí být uplatněn ve stejném roce, kdy byl vůz koupen. Takové zvýhodnění by mělo platit až do konce roku 2005. Další podporu dávají jednotlivé státy Unie. O patnáct set dolarů méně na místních daních zaplatí čerstvý majitel hybridu například v Oregonu nebo v Marylandu. Dohromady je tak možné ušetřit až tři a půl tisíce dolarů, což je přesně rozdíl mezi prodejní cenou běžné a hybridní hondy civic, kterou lze pořídit již za dvacet tisíc dolarů. Americké motoristy ovšem k nákupu žene více touha po zviditelnění než ekonomická situace. Benzin je stále levný a jeho zdražení politicky neprůchodné. Domácí výrobci automobilů se proto snaží přicházet s vozy, které by více vyhovovaly apetitu Američanů. Hybridy se začínají objevovat v oblíbené kategorii SUV a pick- upů. Průkopníkem je značka Ford. " V USA existuje rozpor mezi tím, co chce společnost a jednotlivý zákazník. Proč? Vše je dáno nízkými cenami benzinu," řekl výkonný ředitel a předseda správní rady Bill Ford Jr. magazínu The Detroit News. Podle něj se hybridy a úsporné automobily masově neprosadí, dokud nedojde k výraznému nárůstu ceny pohonných hmot. Odvolává se přitom na situaci v Evropě. Ford má na trhu již tři velkoprostorové hybridy. Následoval jej Chevrolet s předělávkou oblíbeného pick- upu Silverado. General Motors slíbil vrhnout na trh milion ekologických automobilů v roce 2007.

Evropa šetří jinak

Podpora elektrických a hybridních vozů zatím nemá v Evropské unii jednotnou podobu. Částečně je to dáno velmi odlišnými přístupy ke zdanění automobilů a motorismu vůbec. Jednotlivé státy většinou zvolily úlevy na silniční dani nebo prominutí poplatků při registraci vozu. Evropané jsou vůči nové technologii nedůvěřiví. Evropskou specialitou se totiž v uplynulém desetiletí stal dieselový motor. Více než sto sedm let starý systém dnes automobilky " pilují" k dokonalosti. Podle výrobců produkují nejmodernější dieselové motory srovnatelné hodnoty oxidu uhličitého jako hybridní vozy, a jejich spotřeba může být dokonce příznivější. Státní podpora hybridní technologie se proto " naftařům" vůbec nelíbí. Ve hře je totiž americký trh, kde diesely mezi osobními automobily zatím netvoří ani jedno procento prodejů. Až začne Severní Amerika šetřit, bude volit mezi těmito technologiemi. Do hry ještě mohou promluvit palivové články, které vyrábějí z vodíku elektřinu pro čistokrevné elektromobily. Jejich sériová výroba je ale v nedohlednu. Ve výhodě budou značky, které dokážou nabídnout co nejvíce systémů.

Podpora elektrických a hybridních automobilů napříč Evropou (2003)

Británie Vládní dotace na pořízení 1500 liber, úlevy na spotřební dani pro automobily, volný vjezd do centra Londýna

Německo Osvobození od daně z registrace automobilu ve výši 300 eur, kredit na platbu silniční daně ve výši 300 eur

Nizozemsko Vládní dotace na pořízení 795 eur, osvobození od daně z luxusu ve výši 7562 eur

Francie Zrychlené odepisování pro podnikatele, snížená daň z příjmu pro majitele

Rakousko Nižší místní daně v regionu Vídně

Monako Přímá podpora ve výši 3000 eur od Nového roku 2005

Norsko Pětiprocentní sleva z prodejní ceny částečným prominutím dovozního cla

Itálie Prominutí daně z přidané hodnoty, pokud je vůz používán ve veřejných službách

Island Vládní dotace na pořízení 2000 eur

Španělsko Přímá podpora ve výši 4800 eur v regionu Castilla- León (okolí Valladolidu)

Švédsko Pětileté osvobození od platby silniční daně

Řecko Osvobození od daně z registrace automobilu

Belgie Osvobození od daně z registrace automobilu

Irsko Daň z registrace automobilu v poloviční výši, úspora 3000 eur

Portugalsko Čtyřicetiprocentní sleva na automobilové dani

Zdroj*: Hellenic Institute of Electric Vehicles

Hybridní pohon

Po usednutí za volant hybridního automobilu se motorista nedočká zvuku namáhaného startéru ani v nejtužší zimě. Vůz nesoucí na palubě dva motory a jeden vysokonapěťový akumulátor nejprve aktivuje elektromotor, který používá při pomalé a plynulé jízdě především po městě. Teprve s potřebou razantní akcelerace nebo vyšší rychlosti automaticky spustí klasický agregát. V případě priusu jde o benzinovou čtyřválcovou patnáctistovku, která dává výkon téměř šedesát kilowattů. Oba motory společně dokážou vůz rozjet na sto kilometrů v hodině za necelých jedenáct vteřin. Při plynulé rychlé jízdě klasický motor pohání automobil a zároveň dobíjí akumulátor. Jakmile začne řidič brzdit, zážehová jednotka ztichne a kinetická energie je navíc přeměňována na elektřinu. Výhoda je, že není nikdy třeba " dokrmovat" automobil z elektrické sítě.

Jaroslav Mašek
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů