Městská doprava zvyšuje riziko infarktu
Hodinu poté, co se přepravujete po městě, máte třikrát větší riziko infarktu. Na
vině není jen stres, ale i hluk a znečištěné ovzduší.
"To je na infarkt!" Věta, kterou vyslovil asi každý, kdo se pohybuje po městě
přeplněným autobusem anebo tráví desítky minut v nekonečných kolonách v autě.
Nejde však jen o výkřik bezmezného zoufalství. Ukazuje se, že městská doprava
může skutečně přispět ke vzniku srdečního infarktu.
To alespoň vyplývá ze závěrů studie, která se objevila v říjnovém vydání
odborného lékařského časopisu New England Journal of Medicine. Jak se
postupovalo? Vědci sbírali informace od sedmi set pacientů s infarktem. Zaměřili
se na události těsně předcházející onemocnění. Jedním ze sledovaných faktorů
byla i doba, kterou dotyční strávili v městské dopravě. Lékaře zajímaly
především poslední čtyři dny před prvními příznaky nemoci.
A výsledek? Nebezpečí vzniku infarktu bylo téměř trojnásobné hodinu poté, co se
sledovaní lidé dopravovali po městě. Nezáleželo na tom, zda použili jako
dopravní prostředek auto, motocykl, jízdní kolo nebo městskou hromadnou dopravu.
Autoři výzkumu závěrem uvádějí: "I krátkodobá přeprava po městě může u vnímavých
osob vést ke vzniku srdečního infarktu. Příčina pravděpodobně spočívá v
kombinaci několika vlivů. Mezi nejdůležitější patří stres, hluk a znečištěné
ovzduší."
Hodinu poté, co se přepravujete po městě, máte třikrát větší riziko infarktu. Na vině není jen stres, ale i hluk a znečištěné ovzduší.
"To je na infarkt!" Věta, kterou vyslovil asi každý, kdo se pohybuje po městě přeplněným autobusem anebo tráví desítky minut v nekonečných kolonách v autě. Nejde však jen o výkřik bezmezného zoufalství. Ukazuje se, že městská doprava může skutečně přispět ke vzniku srdečního infarktu.
To alespoň vyplývá ze závěrů studie, která se objevila v říjnovém vydání odborného lékařského časopisu New England Journal of Medicine. Jak se postupovalo? Vědci sbírali informace od sedmi set pacientů s infarktem. Zaměřili se na události těsně předcházející onemocnění. Jedním ze sledovaných faktorů byla i doba, kterou dotyční strávili v městské dopravě. Lékaře zajímaly především poslední čtyři dny před prvními příznaky nemoci.
A výsledek? Nebezpečí vzniku infarktu bylo téměř trojnásobné hodinu poté, co se sledovaní lidé dopravovali po městě. Nezáleželo na tom, zda použili jako dopravní prostředek auto, motocykl, jízdní kolo nebo městskou hromadnou dopravu.
Autoři výzkumu závěrem uvádějí: "I krátkodobá přeprava po městě může u vnímavých osob vést ke vzniku srdečního infarktu. Příčina pravděpodobně spočívá v kombinaci několika vlivů. Mezi nejdůležitější patří stres, hluk a znečištěné ovzduší."
"To je na infarkt!" Věta, kterou vyslovil asi každý, kdo se pohybuje po městě přeplněným autobusem anebo tráví desítky minut v nekonečných kolonách v autě. Nejde však jen o výkřik bezmezného zoufalství. Ukazuje se, že městská doprava může skutečně přispět ke vzniku srdečního infarktu.
To alespoň vyplývá ze závěrů studie, která se objevila v říjnovém vydání odborného lékařského časopisu New England Journal of Medicine. Jak se postupovalo? Vědci sbírali informace od sedmi set pacientů s infarktem. Zaměřili se na události těsně předcházející onemocnění. Jedním ze sledovaných faktorů byla i doba, kterou dotyční strávili v městské dopravě. Lékaře zajímaly především poslední čtyři dny před prvními příznaky nemoci.
A výsledek? Nebezpečí vzniku infarktu bylo téměř trojnásobné hodinu poté, co se sledovaní lidé dopravovali po městě. Nezáleželo na tom, zda použili jako dopravní prostředek auto, motocykl, jízdní kolo nebo městskou hromadnou dopravu.
Autoři výzkumu závěrem uvádějí: "I krátkodobá přeprava po městě může u vnímavých osob vést ke vzniku srdečního infarktu. Příčina pravděpodobně spočívá v kombinaci několika vlivů. Mezi nejdůležitější patří stres, hluk a znečištěné ovzduší."
Zdroj:Věda a zdraví
Sdílet článek na sociálních sítích