zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vláda chce prosadit jezy na Labi

16.11.2004
Voda
Příroda
Vláda chce prosadit jezy na Labi

Návrh vládního usnesení diktuje ministrům, jaký veřejný zájem je ten důležitější

 

PRAHA - Zítra, v úterý 16.11.2004, bude vláda projednávat plánovanou výstavbu jezů Prostřední Žleb a Malé Březno. Ministr dopravy spolu s předsedou vlády předkládají  návrh usnesení, ve kterém by vláda konstatovala převahu veřejného zájmu na realizaci stavby nad zájmem ochrany přírody a neexistenci jiného uspokojivého řešení, a uložila ministrům životního prostředí, dopravy a zemědělství z tohoto usnesení při přípravě stavby vycházet. Přijetí takového usnesení je ale v rozporu se zákonem.

 

„Usnesení vlády, které by zavazovalo ministra životního prostředí k tomu, jakým způsobem posoudit otázku převahy veřejných zájmů, lze považovat za nezákonné ovlivňování průběhu správního řízení. Ministr životního prostředí nemůže být dopředu vázán politickým rozhodnutím vlády, jak poměřovat v daném případě převahu jednotlivých veřejných zájmů,“ říká Mgr. Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.

 

Sdružení Arnika, Zelený kruh a Hnutí Duha dnes odeslala ministrům vlády dopis, ve kterém upozorňují na zjevné nepravdy předkládaného usnesení a na právní závady jeho případného přijetí.

 

„Předkládaný záměr se výrazně dotkne evropsky významné lokality Labského údolí a nevratně poškodí jedinečné ekosystémy evropského významu. Předmětný úsek bude s největší pravděpodobností zařazen do soustavy chráněných území evropského významu Natura 2000 a mezi dotčené druhy patří i druhy chráněné podle evropské směrnice o ochraně ptáků č. 79/409/EHS a směrnice o ochraně přírodních stanovišť č. 92/43/EHS. Rozhodnutí, které by předjímalo poškození tohoto území, aniž by bylo postupováno v souladu s požadavky uvedené směrnice, je v příkrém rozporu s evropskou legislativou,“ píší nevládní organizace ministrům s výzvou, aby tyto informace vzali při svém zítřejším rozhodování v potaz.

 

Ekologické organizace rovněž varují vládu před ekonomickým debaklem celého projektu: „Ekonomické zdůvodnění této stavby vychází z nadhodnocených odhadů více než trojnásobného zvýšení přepravních výkonů po realizaci stavby a naopak úplného ukončení dopravy v případě, že stavba realizována nebude. Zkušenosti ve Spolkové republice Německo jasně ukazují, že k podobnému zvýšení objemů přepravy nedochází ani v případě investic zaručujících mnohem výhodnější parametry vodních cest. Zároveň upozorňujeme na přetrvávající nedostatečnou splavnost na navazujícím německém úseku, kde v průběhu letošního roku byla úroveň přípustného ponoru k 15. listopadu 134 dní pod hranicí ekonomického ponoru (140 cm) a 42 dní dokonce pod hranicí umožňující plavbu nákladních lodí (80 cm).“

 

„Doufáme, že ministři nebudou k těmto argumentům slepí a hluší a že návrh usnesení nepodpoří,“ dodal předseda Arniky Ing. Vlastimil Karlík.

Tisková zpráva sdružení Arnika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
ASIO, spol.s r.o.
22
9. 2017
22.9.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
22
9. 2017
22-24.9.2017 - Seminář, školení
Ekodomov, V Podbabě 29B, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí