zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vývoj hybridních aut začal v Toyotě před čtyřmi desítkami let

24.11.2004
Obecné
Vývoj hybridních aut začal v Toyotě před čtyřmi desítkami let
Cesta Toyoty k autu, které by co nejméně poškozovalo životní prostředí, začala před čtyřiceti lety. Nyní slaví úspěchy její hybridní pohon, kdy benzínový motor v kombinaci s elektromotorem dokáží nejen minimalizovat spotřebu benzínu, ale tím, že auto stojící například na křižovatce ve městě má vypnutý spalovací motor a dokáže se rozjet jen na elektromotor, především množství exhalací.
Ještě předtím, než byl minulý týden model Prius vyhlášen evropskými novináři jako auto roku, získal letos počátkem roku titul Severoamerické auto roku a v testu bezpečnosti Euro NCAP nejvyšší ocenění pěti hvězdičkami.
V roce 1997, kdy Toyota uvedla na trh první generaci modelu Prius, jí patřily titulní stránky novin. V článcích opěvujících ekologické auto však byla zmiňováno i to, že první pokusy o hybridní pohon se v automobilce uskutečnily v roce 1965. Tehdy měl být elektrický pohon automobilu napájen elektřinou vyrobenou plynovou turbínou. V roce 1969 dokonce vyvinula Toyota autobus s tímto zařízením a o šest let později vznikl na základě stejné technologie osobní vůz. Byl to nejluxusnější automobil na japonském trhu - typ Century Hybrid.
V roce 1977 vybrala Toyota k prezentaci své hybridní technologie model Sports 800. Tento sportovní vůz dokazoval, že elektromotor může být zdrojem nejen nízké spotřeby paliva, ale i solidní dynamické jízdy.
Od té doby vývoj automobilky směřoval k dalším možnostem hybridního pohonu. V roce 1997 představila Toyota malý autobus Coaster HV, který byl prvním hybridním automobilem poháněným společně spalovacím motorem a elektromotorem. Autobus byl určen pro parky a městská centra.
Ve stejném roce byl představen i model Prius, který se stal prvním hybridním sériově vyráběným osobním autem na světě. Kombinaci vlastností, kdy se baterie dobíjejí zbytkovou energií (při dojezdu ke křižovatce a podobně), byla označena jako Toyota Hybrid System (THS).
V roce 2002 zažil model Prius úspěch při tři týdny trvajícím vytrvalostním závodu na osm tisíc kilometrů. Skončil čtrnáctý a získal ocenění od profesionální automobilové organizace. Během tří let pak obdržel více než dvě desítky dalších ocenění včetně titulu japonského auta roku 1997. Tehdejší prius měl spotřebu 5,1 litru na sto kilometrů a maximální rychlost 160 kilometrů v hodině. Zrychlení z 0 na 100 kilometrů za hodinu měl za 13,4 sekundy.
V roce 2001 byl na trh uveden další hybridní model - Estima Hybrid. Tentokrát už ale poháněl všechna čtyři kola. Tento vůz už dovoloval dojezd až tisíc kilometrů na jednu nádrž paliva, což byl dvojnásobek požadavku japonské normy pro rok 2010.
Hybridní útok Toyoty pokračoval luxusní limuzínou Crown. Její elektromotor už zajišťoval úsporu paliva 15 procent. Třílitrový šestiválec měl výkon 200 koní. Pomíhal elektromotor a alternátor v jednomk s výkonem 3 kW.
V roce 2001 Toyota dokončila vývoj modelu FCHV-4, u kterého se staraly o stálé zásobování elektromotorů palivové články a akumulátory.
V roce 2003 se představila nová generace modelu Prius, která díky dalším inovacím posouvá vývoj hybridních automobil a tím pádem také kvalitnějšího ovzduší.
Letos uvedla Toyota v Japonsku na trh další hybridní automobil, velkoprostorový vůz Alphard HV. Tento model je již šestým hybridním automobilem značky Toyota. Ve srovnání s nejbližší konkurencí na trhu jde o minimálně trojnásobné množství hybridních automobilů.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
E-expert, spol. s r.o.
26
10. 2017
26-27.10.2017 - Konference
Hotel SOREA MÁJ, Liptovský Ján, Slovensko
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí