zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Právníci: TPCA má neuvěřitelné výhody

01.12.2004
Obecné
Právníci: TPCA má neuvěřitelné výhody
Střet zájmů a negativní dopady na okolí jsou podle Ekologického právního servisu (EPS) podstatnými problémy automobilky TPCA v Kolíně. Včera zveřejněná studie EPS zároveň navrhuje, jak se na vyřešení problémů mohou ekologičtí právníci podílet.
"Nadnárodní společnosti vytvářejí velký tlak a stát tomuto tlaku podléhá. Nejde jen o životní prostředí, ale o demokracii," uvedl Jiří Nezhyba, jeden z právníků EPS.
Proč se právníci ozývají až nyní? Konsorcium Toyota/PSA zahájilo stavbu kolínského závodu v březnu 2002. Stavbě předcházely povolovací procesy, během nichž se mohl k záměru automobilek vyjádřit, kdo chtěl. V průběhu výstavby a během instalace výrobních zařízení, což trvalo dva roky, byl závod prověřován z hlediska zákona o integrované prevenci. Letos dostal osvědčení, že podmínky zákona splňuje a používá nejlepší dostupné technologie.
EPS se po tuto dobu stavbou automobilky nezabýval, protože objevoval nezákonnosti v investici mexické firmy Nemak na Mostecku a v továrně LG.Philips Displays v Hranicích na Moravě.

Investor si kladl podmínky
Podle studie EPS si společnosti Toyota i PSA Peugeot Citroen vymohly pro svoji investici v současné hodnotě asi 35 miliard korun u vlády a města Kolín závazky, z nichž některé jsou na "samé hranici uvěřitelnosti". Například stát a město mají povinnost vyvlastnit pozemky potřebné pro stavbu a naopak nesmějí vydat územní rozhodnutí a stavební povolení za podmínek, které jsou pro TPCA nepřijatelné.
Ve skutečnosti k žádnému vyvlastnění nedošlo. Majitelé díky vysoké ceně 250 korun za čtvereční metr své pozemky bez problémů prodali. Vydat územní rozhodnutí a stavební povolení bez zbytečných průtahů by podle právníků mělo být běžnou praxí. K průtahům však v Česku dochází, ať už z viny státních úředníků nebo z iniciativy nejrůznějších občanských sdružení. Proto si investor ve smlouvě vyhradil, že při stavbě továrny TPCA k podobným průtahům nedojde.
Právní analýza také kritizovala, že vedoucí stavebního úřadu zodpovědný za vydané územní rozhodnutí a stavební povolení je v realizačním týmu stavby TPCA. Podle studie nebylo ani dostatečně zpracováno posouzení vlivů stavby na životní prostředí. Obyvatelé u příjezdových cest, konkrétně v Ovčárecké ulici v Kolíně, budou údajně vystaveni nadměrnému hlukovému zatížení. EPS navrhuje, aby automobilka přispěla na výstavbu silnic i na stavební úpravy, které občany ochrání před hlukem.
"Je to složité, nejdřív musím celou věc prověřit," reagoval včera na zprávu EPS kolínský místostarosta Jiří Buřič.

Stát investici potřeboval
Stát se vůči japonsko-francouzskému konsorciu podle EPS zachoval nadmíru vstřícně. Nad rámec běžných investičních pobídek, které tvoří 15 procent z celkové investice, se zavázal připravit průmyslovou zónu, postavit byty pro zaměstnance, silniční připojení k budoucí dálnici D11 i povolit jízdy zásobovacích kamiónů o víkendech. Takové podmínky dosud žádný zahraniční investor v Česku nezískal.
"Projekt TPCA je největším investičním projektem ve střední Evropě. Česku může přinést až deset tisíc nových pracovních příležitostí. Studie EPS vytrhuje věci z kontextu," uvedla mluvčí vládní agentury CzechInvest Jana Víšková.
Mluvčí TPCA Matěj Matolín připomněl, že automobilka už přispěla na údržbu silnic částkou 22 miliónů korun. Přes dva milióny korun letos dala okolním obcím na stavbu autobusové zastávky, hřišť nebo opravu památek, kolínské nemocnici dala deset miliónů korun.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí