zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Tunel Libouchec na dálnici D8 je bez stavebního povolení

16.12.2004
Příroda
EIA
Tunel Libouchec na dálnici D8 je bez stavebního povolení

Ministerstvo dopravy porušilo zákon o ochraně přírody a krajiny

Městský soud v Praze vydal dne 30. listopadu 2004 rozsudek, kterým zrušil stavební povolení pro tunel Libouchec na dálnici D8 přes Krušné hory. Ministerstvo dopravy totiž porušilo zákon o ochraně přírody a krajiny, neboť ekologickému sdružení Děti Země znemožnilo účastnit se stavebního řízení, v němž by mohlo požadovat větší ochranu přírody. Výstavba tunelu byla podle požadavku soudu pozastavena již 14. října 2004. Stavební práce budou tedy znovu zahájeny až za několika týdnů.

„Jde o důležitý precedentní rozsudek, neboť účast občanských sdružení ve správních řízeních je neustále některými správními orgány zpochybňována,“ prohlásil právní zástupce Dětí Země Mgr. Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.

„Podle nás k této situaci nemuselo vůbec dojít, kdyby ministerstvo s námi zacházelo seriózně a ne povýšeně a naše námitky proti stavebnímu povolení standardně řešilo,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země.

Ty již před měsícem a půl navrhly ukončit spory o dálnici D8 kompromisními dohodami, které by umožnily bez problémů pokračovat v její dostavbě. Součástí těchto dohod je i výstavba tunelu Kubačka délky 3,35 km pod nejcennější částí CHKO České středohoří a zmenšení velké křižovatky u Bílinky. Po splnění těchto dvou podmínek se Děti Země zavázaly, že postupně stáhnou všech jedenáct podaných soudních žalob a nebudou se zbývajících správních řízení aktivně účastnit a ani podávat odvolání či další žaloby.

Městský soud v Praze ještě dosud nerozhodl o další žalobě Dětí Země, a to proti zamítnutí jejich účasti ve stavebním řízení pro tunel Panenská na stejném úseku dálnice. Pokud budou ale jednání s ministerstvem dále pokračovat, existuje šance, že se aspoň tento spor podaří ukončit dohodou ještě před vydáním rozsudku.

Do konce roku se patrně u úseku přes Krušné hory podaří stáhnout další dvě žaloby, první byla stažena již 23. listopadu 2004. Stažení šesti žalob u úseku přes CHKO České středohoří je ale vázáno na výsledek probíhajících diskusí o výstavbě tunelu Kubačka a o zmenšení křižovatky u Bílinky u hejtmana kraje.

Historie kauzy tunelu Libouchec na dálnici D8-0807:

1)       01. 11. 2001 = podání žádosti Dětmi Země na MD o zasílání oznámení o zahajovaných stavebních řízeních u D8

2)       13. 01. 2003 = zahájení stavebního řízení MD veřejnou vyhláškou bez písemného oznámení Dětem Země

3)       07. 03. 2003 = oznámení účasti Dětí Země ve stavebním řízení, neboť se o něm dověděly pozdě

4)       14. 03. 2003 = vydání stavebního povolení MD veřejnou vyhláškou

5)       14. 04. 2003 = zaslání rozkladu Dětmi Země ministrovi dopravy

6)       30. 06. 2003 = zamítnutí rozkladu ministrem dopravy jako nepřípustný, neboť Děti Země nejsou účastníky řízení

7)       11. 09. 2003 = zaslání soudní žaloby Dětmi Země k Městskému soudu v Praze proti znemožnění účasti v řízení

8)       02. 09. 2004 = přiznání odkladného účinku žaloby soudem, tzn. pozastavení stavebních prací do vydání rozsudku

9)       14. 10. 2004 = vydání opatření o provádění udržovacích prací na tunelu MD

30. 11. 2004 = vydání rozsudku soudem, který stavební povolení zrušil, neboť uznal porušení zákona ze strany MD
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí