Letiště zavádí hlukový poplatek
Česká správa letišť přitvrdí vůči hlučným letadlům, která přistávají a odlétají
z pražské Ruzyně.
Od ledna zavádí nový poplatek, který budou muset uhradit dopravci, jejichž
stroje překročí stanovené hlukové limity. Letadla, která zachytí jeden z
jedenácti měřicích přístrojů v okolí letiště, tak budou muset zaplatit dvakrát.
Už dnes totiž existuje "hlukový" ceník, který rozděluje letadla podle jejich
hlučnosti do čtyř kategorií - nejtišší stroje zaplatí za přistání na Ruzyni 782
korun, nejhlučnější stroje více než dvanáct tisíc. I tento sazebník se od ledna
změní - tišší stroje zaplatí méně, hlučnější více.
"Hlukový poplatek je velmi úspěšné opatření, v Praze se velmi osvědčil," říká
Petr Hloušek, náměstek generálního ředitele České správy letišť. Zatímco v roce
1995 využívalo ruzyňské letiště jen asi devět procent nejtišších letadel, loni
už to byla více než polovina.
I tak se správě zatím nedaří přesvědčit obyvatele v Nebušicích, které leží v
blízkosti letiště, aby souhlasili se stavbou nové přistávací dráhy.
Obyvatelé se obávají nadměrného hluku a v referendu si odhlasovali, že podniknou
všechny zákonné kroky proti stavbě nové ranveje. Česká správa letišť loni
vybrala na hlukových poplatcích 85 miliónů korun. Patnáct miliónů stál provoz
monitorovací sítě, zbylých šedesát miliónů investovala do protihlukových
opatření v okolí letiště - především výměny oken. Letos by měla vybrat asi sto
miliónů. Celkem už správa investovala do objektů v okolí bezmála 272 miliónů
korun.
Česká správa letišť slibuje, že podobná opatření uskuteční i v Nebušicích, i
když předběžné studie ukazují, že by hluk neměl překročit zákonné limity. Nová
ranvej navíc podle správy výrazně ulehčí asi 200 tisícům lidí v hustě obydlených
částech Prahy, jako jsou Barrandov, Bílá Hora či Řepy.
"Údaje o hladině hluku jsou pořád jen odhady, navíc jde o průměrnou hodnotu, a
nikoli o denní maxima," oponuje Jan Holub, předseda sdružení Pro Nebušice.
Česká správa letišť přitvrdí vůči hlučným letadlům, která přistávají a odlétají z pražské Ruzyně.
Od ledna zavádí nový poplatek, který budou muset uhradit dopravci, jejichž stroje překročí stanovené hlukové limity. Letadla, která zachytí jeden z jedenácti měřicích přístrojů v okolí letiště, tak budou muset zaplatit dvakrát. Už dnes totiž existuje "hlukový" ceník, který rozděluje letadla podle jejich hlučnosti do čtyř kategorií - nejtišší stroje zaplatí za přistání na Ruzyni 782 korun, nejhlučnější stroje více než dvanáct tisíc. I tento sazebník se od ledna změní - tišší stroje zaplatí méně, hlučnější více.
"Hlukový poplatek je velmi úspěšné opatření, v Praze se velmi osvědčil," říká Petr Hloušek, náměstek generálního ředitele České správy letišť. Zatímco v roce 1995 využívalo ruzyňské letiště jen asi devět procent nejtišších letadel, loni už to byla více než polovina.
I tak se správě zatím nedaří přesvědčit obyvatele v Nebušicích, které leží v blízkosti letiště, aby souhlasili se stavbou nové přistávací dráhy.
Obyvatelé se obávají nadměrného hluku a v referendu si odhlasovali, že podniknou všechny zákonné kroky proti stavbě nové ranveje. Česká správa letišť loni vybrala na hlukových poplatcích 85 miliónů korun. Patnáct miliónů stál provoz monitorovací sítě, zbylých šedesát miliónů investovala do protihlukových opatření v okolí letiště - především výměny oken. Letos by měla vybrat asi sto miliónů. Celkem už správa investovala do objektů v okolí bezmála 272 miliónů korun.
Česká správa letišť slibuje, že podobná opatření uskuteční i v Nebušicích, i když předběžné studie ukazují, že by hluk neměl překročit zákonné limity. Nová ranvej navíc podle správy výrazně ulehčí asi 200 tisícům lidí v hustě obydlených částech Prahy, jako jsou Barrandov, Bílá Hora či Řepy.
"Údaje o hladině hluku jsou pořád jen odhady, navíc jde o průměrnou hodnotu, a nikoli o denní maxima," oponuje Jan Holub, předseda sdružení Pro Nebušice.
Od ledna zavádí nový poplatek, který budou muset uhradit dopravci, jejichž stroje překročí stanovené hlukové limity. Letadla, která zachytí jeden z jedenácti měřicích přístrojů v okolí letiště, tak budou muset zaplatit dvakrát. Už dnes totiž existuje "hlukový" ceník, který rozděluje letadla podle jejich hlučnosti do čtyř kategorií - nejtišší stroje zaplatí za přistání na Ruzyni 782 korun, nejhlučnější stroje více než dvanáct tisíc. I tento sazebník se od ledna změní - tišší stroje zaplatí méně, hlučnější více.
"Hlukový poplatek je velmi úspěšné opatření, v Praze se velmi osvědčil," říká Petr Hloušek, náměstek generálního ředitele České správy letišť. Zatímco v roce 1995 využívalo ruzyňské letiště jen asi devět procent nejtišších letadel, loni už to byla více než polovina.
I tak se správě zatím nedaří přesvědčit obyvatele v Nebušicích, které leží v blízkosti letiště, aby souhlasili se stavbou nové přistávací dráhy.
Obyvatelé se obávají nadměrného hluku a v referendu si odhlasovali, že podniknou všechny zákonné kroky proti stavbě nové ranveje. Česká správa letišť loni vybrala na hlukových poplatcích 85 miliónů korun. Patnáct miliónů stál provoz monitorovací sítě, zbylých šedesát miliónů investovala do protihlukových opatření v okolí letiště - především výměny oken. Letos by měla vybrat asi sto miliónů. Celkem už správa investovala do objektů v okolí bezmála 272 miliónů korun.
Česká správa letišť slibuje, že podobná opatření uskuteční i v Nebušicích, i když předběžné studie ukazují, že by hluk neměl překročit zákonné limity. Nová ranvej navíc podle správy výrazně ulehčí asi 200 tisícům lidí v hustě obydlených částech Prahy, jako jsou Barrandov, Bílá Hora či Řepy.
"Údaje o hladině hluku jsou pořád jen odhady, navíc jde o průměrnou hodnotu, a nikoli o denní maxima," oponuje Jan Holub, předseda sdružení Pro Nebušice.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích