Čtvrtek, 28. března 2024

Motejl: Stát nechrání obce před auty

Motejl: Stát nechrání obce před auty
Přejít ulici v nevelké obci Velemín uprostřed Českého středohoří je mnohdy úkol jen pro otrlé: vsí projíždí jedno nákladní auto za druhým a čekání na dostatečnou mezeru v koloně aut zabere dlouhé minuty.
"Jsme tu jako pokusní králíci," postěžovala si před časem Jitka Koťová, která ve Velemíně žije sedmnáct let. Když si tady kupovala dům, dostalo se jí ubezpečení, že dálnice přes České středohoří, která odvede podstatnou část dopravy mimo obec, bude postavena za několik let. Jenže kvůli sporům mezi státem a odpůrci dálnice je dokončení nové silnice stále v nedohlednu. A doprava dál houstne.
Počet kamiónů se po vstupu země do EU a rovněž kvůli hospodářskému oživení v celé Evropě podle odhadů Ministerstva dopravy zvýšil až o polovinu. Kamiónů na českých silnicích přibývá i kvůli zavedení elektronického mýta v Rakousku a Německu

Ombudsman: Stát chyboval
"Musím vyjádřit své rozpaky nad nepřipraveností orgánů veřejné správy na tento předvídatelný vývoj reagovat," uvedl veřejný ochránce práv Otakar Motejl ve svém stanovisku k dálnici D8.
Na ombudsmana se obrátily organizace Děti Země a Ekologický právní servis, aby prošetřily okolnosti stavby dálnice přes České středohoří. Jeho základním závěrem je, že úřady při povolování silnice několikrát porušily zákon, protože komunikace nebyla dostatečně posouzena podle jejího vlivu na životní prostředí.
Ochránce veřejných práv Otakar Motejl vyčítá státním úřadům i "doprovodná" pochybení, především to, že nechaly obyvatele v okolí plánované dálnice D8 před předvídatelným nárůstem kamiónové dopravy na holičkách.
"Nezbývá než konstatovat, že byť se ve všech koncepčních dokumentech a rozvojových programech, počínaje strategiemi rozvoje dopravních sítí a konče oficiální Státní politikou životního prostředí, pravidelně objevují teze o podpoře šetrných forem přeprav, v praxi zůstávají pouze na papíře," uvedl ombudsman Motejl. Úřadům vyčítá především to, že loni v červnu zastavily přepravu kamiónů mezi Lovosicemi a Drážďany po železnici.
Motejl navíc poukazuje na vládní usnesení z října 2000, v němž se kabinet zavázal "převést významnou část kamiónového provozu z dálnice D8 do jiných dopravních systémů".
České Ministerstvo dopravy a saské Ministerstvo hospodářství přitom na konci roku 2003 slibovaly, že přeprava kamiónů po železnici skončí až po dostavbě dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan.
Jenže po vstupu Česka do Evropské unie a úplném otevření hranic loni v květnu kleslo využití vlaků pod deset procent. Právě kvůli malému zájmu se už obnovení systému přepravy kamiónů po železnici nechystá. "Kde není poptávka, nemá smysl investovat," řekl náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek.

Velemínští se dočkají
Přesto se obyvatelé Velemína, zaplaveného těžkou nákladní dopravou, dočkají aspoň částečné a dočasné ochrany - než bude dostavěna dálnice. Starosta Jiří Skalický uvedl, že už má od státních institucí přislíbeno, že v obci vzniknou bezpečnější přechody pro chodce, retardéry, nová značení nebo radary na měření rychlosti. Peníze na tyto akce slíbilo Ministerstvo dopravy, které obdobná opatření už platí v sousední obci Bořislav. "Seznam už je zčásti naplněn," říká tamní starosta Miroslav Hrubý.
Až bude příští rok zavedeno na českých dálnicích elektronické mýtné, mělo by se podle ministra dopravy Milana Šimonovského (KDU-ČSL) snižovat znevýhodnění železniční přepravy, která je nyní zhruba osmkrát dražší než silnice. "Očekáváme, že se část nákladů přesune na železnici," věří ministr.


Které úřady kritizuje ombudsman
ministerstvo dopravy
V roce 1993 předložilo vládě plán rozvoje dálnic, jehož součástí byla i dálnice D8 přes CHKO České středohoří, aniž by byla koncepce posouzena podle vlivu na životní prostředí. Později brala jako prioritní trasu přes České středohoří, i když existovala i trasa okolo chráněné oblasti přes Louny a Most.
Vládu
Vláda v roce 1993 přijala plán rozvoje dálnic, aniž by si nechala vypracovat posouzení vlivu na životní prostředí.
Ministerstvo životního prostředí
Občanské iniciativy v roce 1996 požadovaly, aby byly v rámci posouzení vlivů na životní prostředí zhodnoceny i varianty s delšími tunely přes České středohoří. Ministerstvo životního prostředí ovšem tento požadavek odmítlo.
Zdroj: závěrečná zpráva veřejného ochránce práv k dálnici D8
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů