zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Když nás obtěžuje hluk

14.01.2005
Hluk
Když nás obtěžuje hluk

Naše právní předpisy stanoví, že vlastník komunikace má povinnost chránit obyvatele před nadměrným hlukem. U nových staveb musí být prothluková opatření součástí projektu. Obce a jejich obyvatelé mohou být účastníky řízení a mohou tedy například stavbu protihlukových zdí ovlivnit. Státu patří nejhlučnější komunikace, tedy silnice prvních tříd, rychlostní komunikace a dálnice, kraje vlastní silnice druhých a třetích tříd, i ty ovšem mohou být přetížené a příliš hlučné. Například ve středočeském kraji, kde bydlí množství lidí, kteří pracují v Praze, a každý den jezdí do práce autem. Takzvaná satelitní městečka vznikla v místech, kam vedou jen silnice nižších tříd. Kraj si podle Martina Kupky nechá zpracovat studii jak jsou komunikace hlučné. "Máme signály o tom, že přibližně na nějakých 12 procentech silnic druhé třídy dochází k překročení daného limitu hluku. Víme také, že u silnic třetí třídy je to něco okolo 6%. Jedná se vlastně o historickou zátěž a my se s tím vyrovnáváme za dobu, kdy na limity tohoto druhu nikdo nemyslel."

Středočeský kraj odhaduje, že normám nevyhoví na 700 kilometrů silnic. Studie hlčnosti a vytíženosti silnic vyšších tříd si nechává zpracovat také stát. Zatím je podle Jana Hoření z Ředitelství silnic a dálnic hotové Liberecko. "Náklady tam byly zhruba sedm a půl milionu korun a týkalo se to hlavně studií a protihlukových oken."

Autor: Blanka Číhalová

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí