zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kraje nechtějí s modernizací letišť otálet

20.01.2005
Obecné
Kraje nechtějí s modernizací letišť otálet


Už v létě příštího roku by mohly na karlovarském letišti Olšová vrata přistávat letouny na nově upravenou ranvej, dokončen má být i modernizovaný systém osvětlení a zčásti i odbavovací hala. Krajští radní už získali stavební povolení na první etapu. Vědí, že dostanou na rekonstrukci z fondů EU méně, než čekali, i to, že s modernizací nemohou otálet. Od rozšíření kapacity letiště si slibují více návštěvníků a rychlejší rozvoj regionu.
Jen první etapa - zvýšení únosnosti přistávací dráhy - přijde na 113 miliónů. Kraj, který získal letiště loni od státu, dostane z Operačního programu Infrastruktura 30 procent z celkových nákladů, tedy přes 33 miliónů korun, původně však počítal až se 49 procenty. "Získáme méně než jsme čekali, ale bohužel se o ty peníze dělily i projekty na letiště v Brně a Ostravě," uvedl náměstek hejtmana Karlovarského kraje Jan Zborník.
I další dva kraje musely slevit ze svých původních plánů na čerpání evropských peněz. Všechny tři se totiž ze strukturálních fondů dělí o necelých 130 miliónů korun. Přesně řečeno 4,2 miliónu eur. To je podle mluvčí Ministerstva dopravy Marcely Švejnohové plná částka, jež je v rámci Operačního programu Infrastruktura pro modernizaci civilních letišť nadregionálního významu k dispozici. Projekty tří krajů byly už předloženy ministru životního prostředí ke schválení. "Předpovědi pro další finanční období na léta 2007 - 2013 jsou zatím ale předčasné," uvedla mluvčí.
Prioritou Moravskoslezského kraje při modernizaci letiště Ostrava-Mošnov je výstavba odbavovací haly v hodnotě 160 miliónů. "Z vlastních prostředků budeme muset zajistit přes 110 miliónů, zbytek půjde z EU," řekl vedoucí krajského odboru dopravy Ivo Moravec.
Jihomoravský kraj získal pro brněnské letiště v Tuřanech od unie přibližně 30 procent požadované částky, to je asi 51 miliónů, které použije na přestavbu a modernizaci odbavovací haly letiště podle schengenských pravidel.
Letos má kraj na letiště v zatím neschváleném rozpočtu nachystáno 16 miliónů, další prostředky buď přidá ze svého, ze státní dotace nebo z jiných evropských fondů, ale vyloučena není ani půjčka. S pomocí dalších evropských dotací, případně úvěrem a vlastními zdroji počítá i Karlovarský kraj.
Celkové náklady na modernizaci totiž dosáhnou zhruba 209 miliónů, část by měla pokrýt například dotace z programu Intereg. Vlastní výdaje kraje dosáhnou zhruba 110 miliónů. Kraj chce tři etapy modernizace provést souběžně, provoz letiště Olšová vrata bude od února do června zastaven. "Ty investice jsou nezbytné pro další rozvoj letiště. Výrazně přibývá počet odbavených cestujících, loni jsme zaznamenali až třicetiprocentní meziroční nárůst. A s lidmi, kteří využívají Vary jen jako tranzit, je to číslo ještě o něco vyšší," potvrdil ředitel letiště Václav Černý.
Podmínky budou podle krajských radních vytvořeny, záleží už jen na nabídce regionu, kolik dokáže přilákat zájemců a tedy i leteckých společností.
Hejtman Karlovarského kraje Josef Pavel už s prvními společnostmi jednal loni. Zájemci jsou nejen ze západní Evropy, letiště by mělo usnadnit i dopravu z východu.
Zejména zdejší lázeňské firmy a hoteliéři podporují stále větší a větší poptávku ze strany movité ruské klientely. Podle odborníků má oblast lázeňství a cestovního ruchu zásadní význam pro ekonomický rozvoj Karlovarska a zlepšení dopravního spojení je jednou z nezbytných podmínek.


Počet odbavených cestujících (v tisících)
Letiště 2001 2002 2003 2004
Brno-Tuřany 128,6 157,2 166,1 171,9
Ostrava-Mošnov 124,1 152,4 197,4 234,5
Karlovy Vary-Olšová Vrata 21,7 19,2 25,8 38,7

Zdroj: Česká správa letišť, Letiště Brno, Ostrava, Karlovy Vary
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí