zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kraj podpořil výrobu biologického paliva

25.01.2005
Obecné
Kraj podpořil výrobu biologického paliva
Olomouc/ Kojetín Dva výrobce z regionu doporučilo hejtmanství do druhého celostátního kola na výběr dodavatele bioethanolu. Tento alkohol získaný z obilovin má být od příštího roku z pěti procent přidáván do palivových směsí. Stát nyní hledá několik dodavatelů, kteří by vykryli poptávku.
Kraj nakonec ministerstvu životního prostředí ( MŽP) doporučil oba přihlášené uchazeče, kojetínský lihovar a společnost Koragro z Měřína, která chce svou provozovnu vybudovat rovněž v Kojetíně. Podle náměstkyně hejtmana Jitky Chalánkové ( KDU- ČSL) kraj odbornou způsobilost uchazečů nijak nezkoumal. " Slibujeme si především vznik mnoha nových pracovních míst a využití produkčních ploch s hustě setými obilovinami," podotkla Chalánková.
Jak potvrdila za MŽP Jarmila Krebsová, počátkem února bude z došlých přihlášek sestaveno pořadí a pěti nejlépe vyhovujícím uchazečům bude garantován odběr čtyřiceti tisíc tun bioethanolu. " S výrobou lihu máme dlouholeté zkušenosti, věříme, že uspějeme," prohlásil ředitel Moravského lihovaru v Kojetíně Antonín Špatina.
Nový zákon o ochraně ovzduší stanoví povinnost výrobcům, dovozcům a distributorům zajistit, aby pohonné hmoty obsahovaly určité množství biopaliva nebo jiného paliva vyrobeného z obnovitelných zdrojů. Podle hejtmana Ivana Kosatíka ( ODS) má postupně podíl biopaliva narůst z pěti až na dvacet procent.
Vedení Moravského lihovaru v Kojetíně uvedlo, že je schopno ročně vyrobit více než 47 tisíc tun bioethanolu, vytvořit 55 nových pracovních míst a zpracovat až 164 tisíc tun pšenice. Společnost Koragro by zaměstnala až sedmdesát lidí a vyprodukovala přes padesát tři tisíc tun biopaliva. Svou pobočku v Kojetíně hodlá vybudovat " na zelené louce".
O výrobu bioethanolu se zajímají i současní velcí hráči na trhu s palivy a rozvinutou chemickou výrobou z Litvínova, Pardubic a Kolína.

Bioethanol: alkohol vyráběný kvašením organických materiálů obsahujících cukr a škrob. Pro využití v dopravě jsou dvě varianty: palivo čisté bez příměsí anebo směsné palivo ( namíchané s derivovanými oleji z fosilních paliv).
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí