zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nová technologie pro kamiony

03.02.2005
Obecné
Nová technologie pro kamiony
Moderátor (Zdeněk Lokaj):
V úvodu dnešního Motožurnálu jsme si povídali o nové technologii, díky které se snižuje podíl škodlivin ve výfukových plynech. Pomůže navíc dopravcům získat úlevy v podobě nižší silniční daně i mýtného, protože jejich kamion bude splňovat ekologické normy Euro 4 a Euro 5. Princip je jednoduchý. Do výfukových plynů se přidává speciální látka, která není nic jiného než močovina. Díky té s oxidy dusíku rozloží ve speciálním katalyzátoru na vodu a dusík, a to už není nic škodlivého. Vy jste měli celý Motožurnál možnost posílat své dotazy na toto téma. A na ně teď odpoví Karel Václavík ze společnosti Daimler Chrysler. Dobré odpoledne.

Host (Karel Václavík):
Dobré odpoledne.

Moderátor (Zdeněk Lokaj):
Pane Václavíku, týká se tato technologie jen nových aut nebo se bude montovat i do starších kamionů? Ptá se nás posluchač z Plzně.

Host (Karel Václavík):
Technologie SCR je technologie, která se skládá, jednak ze zásahu do vlastního motoru, čili ze změn na motoru, plus úprav na výfukovém potrubí, přesněji řečeno na zpracování výfukových plynů. Z technických důvodů a z důvodů hospodárnosti se nepovažuje za účelné doplňovat tuto technologii do starých vozidel, poněvadž by byla ta náročnost příliš drahá.

Moderátor (Zdeněk Lokaj):
Já jenom, abychom osvětlili co je to SCR?

Host (Karel Václavík):
SCR je selektivní katalytická redukce, což je vlastně ten systém, který jste popisovat v úvodu, znamená to, že tedy vstřikováním roztoku močoviny do výfukových, do horkých výfukových plynů, jejich přivedením na katalyzátor se rozkládají škodlivé oxidy dusíku ve výfukových plynech na dusík, který je normálně v ovzduší obsažen, a vodu.

Moderátor (Zdeněk Lokaj):
A nebude tato technologie příliš drahá?

Host (Karel Václavík):
Samozřejmě pro splnění předpisů Euro 4, nebo dokonce Euro 5, které jsou v současné době připraveny pro nákladní automobily, každá technologie bude znamenat určité náklady. Technologie SCR je o něco dražší nežli porovnávaná technologie zpětného vedení výfukových plynů v pořizovacích nákladech, to znamená v tom prvním kroku, který musí uživatel udělat. Mělo by se mu to rychle vrátit v tom, že provozní náklady technologie SCR jsou nižší díky tomu, že technologie SCR zaručuje nižší spotřebu paliva nežli stávající, to znamená ve srovnání s zpětným vedením výfukových plynů ještě výraznější snížení spotřeby paliva, dále to neznamená žádné zvýšení údržbových nákladů, oproti technologii zpětného vedení výfukových plynů, kde se přepokládá čištění těch výfukových filtrů a co je velice důležité rovněž u tohoto systému je vyšší spolehlivost provozní a možnost spalování paliva s vyšším obsahem síry, se kterým se provozovatelé na některých trasách setkávají i v Evropě. Z hlediska spolehlivosti provozu je to samozřejmě to důležité, že systém v případě nedostatku toho přídavného paliva Ad blue je schopen bez problémů pracovat dál, aniž je jakýmkoliv způsobem omezen, nedochází tady k žádnému zanášení výfukového filtru, který může způsobit výpadek v provozu a podobně.

Moderátor (Zdeněk Lokaj):
Ano. A bude se něco podobného montovat i do osobních aut, ptá se nás Pavel z Prahy?

Host (Karel Václavík):
Tento systém je vyvíjen pro velké nákladní automobily, protože velkými nákladními automobily prochází poměrně veliké množství spalin, pro osobní automobily se tento systém příliš nehodí, protože v osobních automobilech se již delší dobu používá systém zpětného vedení výfukových plynů, bude ten, zejména teda v těch prvních krocích, to znamená Euro 4, preferován před obdobným systémem pro osobní vozy.

Moderátor (Zdeněk Lokaj):
A poslední otázka, velmi stručně, nebude mít tato technologie nějaký nepříznivý vliv na životní prostředí nebo je to naprosto bezpečná technologie, řeknu-li to lidsky?

Host (Karel Václavík):
Co je to, ta otázka, co je to naprosto bezpečná, já se osobně domnívám, že teda tento systém je velice bezproblémový, z hlediska vlivu na životní prostředí, protože samy předpisy Euro 4 a Euro 5 znamenají snížení vlivu nákladních automobilů na životní prostředí. To provozování tohoto systému nepřináší žádné nebezpečí, poněvadž je přídavný roztok močoviny, který s používá jako vstřikovaná látka do výfukových plynů, je nejedovatý, ne, bezbarvý, synteticky vyrobený, nezápachový, a je z hlediska nebezpečnosti pro otevřené vodní zdroje zařazen do té nejnižší skupiny nebezpečí.

Moderátor (Zdeněk Lokaj):
Možná bychom mohli říct, že močovina je vlastně odpadní materiál.

Host (Karel Václavík):
Močovina je odpadní materiál, močovina je látka, která se již léta používá v textilním průmyslu, zemědělství, kosmetickém průmyslu, ve farmaceutice a podobně. Zatím s tím nebyly nikdy žádné problémy.

Moderátor (Zdeněk Lokaj):
Na vaše otázky dnes odpovídal Karel Václavík ze společnosti Daimler-Chrysler. Děkuji za váš čas a těším se někdy na slyšenou.

Host (Karel Václavík):
Děkuji za pozvání.

Moderátor (Zdeněk Lokaj):
Přátelé, dnešní Motožurnál je na svém konci, ještě připomenu, že na našich webových stránkách motozurnal.automix.cz neleznete kandidáty na titul Motocykl roku 2005, mezi nimi napříkla skútry a mopedy, Peugot Ludic Blaster, Piaggio x9 500 Evolution a Jahaha YP 400 Majesty. Příjemné odpoledne s dalšími pořady Českého rozhlasu 1 Radiožurnálu přeje Zdeněk Lokaj
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
21
8. 2017
21-25.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
24
8. 2017
24-26.8.2017 - Veletrh, výstava
Japonsko
INISOFT s.r.o.
24
8. 2017
24.8.2017 - Seminář, školení
Liberec, Centrum Babylon Liberec
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí