Smutné krajiny Josefa Sudka
Unikátní výstavu panoramatických fotografií Josefa Sudka z přelomu 50. a 60. let
minulého století je možno v Císařské konírně Pražského hradu zhlédnout ještě do
20. března.
Unikátní výstavu panoramatických fotografií Josefa Sudka z přelomu 50. a 60. let minulého století je možno v Císařské konírně Pražského hradu zhlédnout ještě do 20. března.
Světově proslulý fotograf Josef Sudek je znám především díky svým fotografiím, ve kterých nalézá vnitřní krásu věcí a jejich romantickou atmosféru. Vedle této tvorby, která ho proslavila po celém světě, byl však Josef Sudek výborným reklamním fotografem a jak ukazuje tato výstava i pokorným dokumentaristou. Mezi léty 1957 -1962 pravidelně navštěvoval uhelný revír v severozápadních Čechách, kde zaznamenal počátky devastace této krajiny.
Na potemnělých fotografiích nalezneme podobu původního města Most, okolní vesničky, rybníky, rypadla ostře čnící z poklidné krajiny či kouřící komíny chemického závodu kdesi na dalekém obzoru. Josef Sudek nepracoval s výřezem negativu, stejně jako bychom na těchto fotografiích marně hledali detail. Fotografoval na panoramatický formát, který má schopnost zaznamenat vše věrně a bez příkras. Široké fotografie na výstavě jsou tak prostornými vhledy zaznamenávajícími stav věcí pod zamračenou oblohou.
Styl nové topografie
Cyklus snímků o mnoho let dopředu předznamenává fotografický styl nové topografie, který později proslavili v Německu Hilda a Berndt Becherovi, fotografující těžební věže, či u nás autorská dvojice Jasanský-Polák zaměřující se na předměstskou krajinu.
Mostecko v galerii
Stejný formát negativu použil Josef Sudek již při práci na knize Praha panoramatická, která spatřila světlo světa v roce 1959. Fotografie z Mostecka měly původně také vyjít v knižní podobě, ale na své vydání musely počkat až do porevoluční doby. Snímků se ujala Moravská galerie Brno, která je v roce 1973 odkoupila do své sbírky.
Soubor fotografií je výjimečným dokumentem dávno neexistujících míst, stejně jako jedním z prvních ekologicky orientovaných děl na poli fotografie. Kurátorem expozice a autorem doprovodných textů je Antonín Dufek. K výstavě je promítán vytříbeně zpracovaný poetický dokument o autorovi, který v Krátkém filmu Praha natočili v roce 1960 režisér Evald Schorm a kameraman Jan Špáta.
Světově proslulý fotograf Josef Sudek je znám především díky svým fotografiím, ve kterých nalézá vnitřní krásu věcí a jejich romantickou atmosféru. Vedle této tvorby, která ho proslavila po celém světě, byl však Josef Sudek výborným reklamním fotografem a jak ukazuje tato výstava i pokorným dokumentaristou. Mezi léty 1957 -1962 pravidelně navštěvoval uhelný revír v severozápadních Čechách, kde zaznamenal počátky devastace této krajiny.
Na potemnělých fotografiích nalezneme podobu původního města Most, okolní vesničky, rybníky, rypadla ostře čnící z poklidné krajiny či kouřící komíny chemického závodu kdesi na dalekém obzoru. Josef Sudek nepracoval s výřezem negativu, stejně jako bychom na těchto fotografiích marně hledali detail. Fotografoval na panoramatický formát, který má schopnost zaznamenat vše věrně a bez příkras. Široké fotografie na výstavě jsou tak prostornými vhledy zaznamenávajícími stav věcí pod zamračenou oblohou.
Styl nové topografie
Cyklus snímků o mnoho let dopředu předznamenává fotografický styl nové topografie, který později proslavili v Německu Hilda a Berndt Becherovi, fotografující těžební věže, či u nás autorská dvojice Jasanský-Polák zaměřující se na předměstskou krajinu.
Mostecko v galerii
Stejný formát negativu použil Josef Sudek již při práci na knize Praha panoramatická, která spatřila světlo světa v roce 1959. Fotografie z Mostecka měly původně také vyjít v knižní podobě, ale na své vydání musely počkat až do porevoluční doby. Snímků se ujala Moravská galerie Brno, která je v roce 1973 odkoupila do své sbírky.
Soubor fotografií je výjimečným dokumentem dávno neexistujících míst, stejně jako jedním z prvních ekologicky orientovaných děl na poli fotografie. Kurátorem expozice a autorem doprovodných textů je Antonín Dufek. K výstavě je promítán vytříbeně zpracovaný poetický dokument o autorovi, který v Krátkém filmu Praha natočili v roce 1960 režisér Evald Schorm a kameraman Jan Špáta.
Zdroj:Lidové noviny
Sdílet článek na sociálních sítích