Hledání alternativ
Ženevská automobilová přehlídka má hlavně napomáhat k navazování obchodních
kontaktů, oslovovat současné zákazníky a přimět motoristické novináře, aby se
široce rozepsali o autech, která se už dají koupit nebo budou v dohledné době k
dostání. Na nějaké zbytečné snění tam není příliš prostoru. To ale neznamená, že
by se švýcarský autosalon zcela vyhýbal prognózám, studiím či koncepčním úvahám
například o alternativních zdrojích energie. O relativně brzkém zavedení
vodíkového pohonu hlasitě mluví zejména koncern General Motors, jehož projekt
Sequel Concept prochází již několikátou fází testů.
Ženevská automobilová přehlídka má hlavně napomáhat k navazování obchodních kontaktů, oslovovat současné zákazníky a přimět motoristické novináře, aby se široce rozepsali o autech, která se už dají koupit nebo budou v dohledné době k dostání. Na nějaké zbytečné snění tam není příliš prostoru. To ale neznamená, že by se švýcarský autosalon zcela vyhýbal prognózám, studiím či koncepčním úvahám například o alternativních zdrojích energie. O relativně brzkém zavedení vodíkového pohonu hlasitě mluví zejména koncern General Motors, jehož projekt Sequel Concept prochází již několikátou fází testů.
Odborníci z firmy GM nyní řeší zejména odlehčení vozu a zároveň pracují na ještě vyšší účinnosti takzvaného palivového článku, který je srdcem celého pohonu. Obdobnou cestou jde i japonská společnost Mitsubishi se svým experimentálním automobilem pojmenovaným Nessie. Vůz s vodíkovým pohonem prezentoval i Ford, který zabudoval ekologický motor do karoserie sériového vozu typu Focus.
Zástupci evropských automobilek ale přiznávají, že stále vidí i četná úskalí. Vodíkový pohon osobních aut se podle nich nejspíš významně nerozšíří dřív než kolem roku 2020. Vodík se totiž nedá nikde těžit, musí se nějak vyrábět, a veškeré související technologie jsou dosud příliš složité a drahé, jejich výroba by navíc zatím byla i energeticky příliš náročná. (Jiní lidé si ovšem myslí, že proti vodíku je zejména mocná a bohatá ropná lobby.) Výrobci jako PSA či Volkswagen se domnívají, že i když se zásoby fosilních paliv neustále tenčí, před vodíkovým pohonem přijde ještě několik mezistupňů. Vznětové motory mají výrazně nižší spotřebu než zážehové, takže prvním krokem zřejmě bude větší rozšíření dieselů. Tomu zatím brání jejich o dost vyšší cena, ale automobilky se snaží tento nedostatek aspoň částečně odstranit. Místo ropných produktů se možná bude v následujících letech více prosazovat zemní plyn, a pak teprve dojde na zcela nový způsob pohonu.
Další ekologickou alternativou jsou hybridy, čili úsporná vozidla s elektromotorem v kombinaci s klasickým spalovacím motorem. Touto cestou se již vydala Toyota s typem Prius, evropským automobilem roku 2005, a další výrobci, malí i velcí, zřejmě budou následovat (v Ženevě budily pozornost například upravené vozy firmy Eco Car). Toyota chce letos v Evropě prodat již 20 tisíc Priusů, což oproti loňskému roku znamená téměř dvojnásobek.
Odborníci z firmy GM nyní řeší zejména odlehčení vozu a zároveň pracují na ještě vyšší účinnosti takzvaného palivového článku, který je srdcem celého pohonu. Obdobnou cestou jde i japonská společnost Mitsubishi se svým experimentálním automobilem pojmenovaným Nessie. Vůz s vodíkovým pohonem prezentoval i Ford, který zabudoval ekologický motor do karoserie sériového vozu typu Focus.
Zástupci evropských automobilek ale přiznávají, že stále vidí i četná úskalí. Vodíkový pohon osobních aut se podle nich nejspíš významně nerozšíří dřív než kolem roku 2020. Vodík se totiž nedá nikde těžit, musí se nějak vyrábět, a veškeré související technologie jsou dosud příliš složité a drahé, jejich výroba by navíc zatím byla i energeticky příliš náročná. (Jiní lidé si ovšem myslí, že proti vodíku je zejména mocná a bohatá ropná lobby.) Výrobci jako PSA či Volkswagen se domnívají, že i když se zásoby fosilních paliv neustále tenčí, před vodíkovým pohonem přijde ještě několik mezistupňů. Vznětové motory mají výrazně nižší spotřebu než zážehové, takže prvním krokem zřejmě bude větší rozšíření dieselů. Tomu zatím brání jejich o dost vyšší cena, ale automobilky se snaží tento nedostatek aspoň částečně odstranit. Místo ropných produktů se možná bude v následujících letech více prosazovat zemní plyn, a pak teprve dojde na zcela nový způsob pohonu.
Další ekologickou alternativou jsou hybridy, čili úsporná vozidla s elektromotorem v kombinaci s klasickým spalovacím motorem. Touto cestou se již vydala Toyota s typem Prius, evropským automobilem roku 2005, a další výrobci, malí i velcí, zřejmě budou následovat (v Ženevě budily pozornost například upravené vozy firmy Eco Car). Toyota chce letos v Evropě prodat již 20 tisíc Priusů, což oproti loňskému roku znamená téměř dvojnásobek.
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích