Pro přiblížení vytvořených Kritérií pro MA21 uvádíme Zprávu o činnosti Pracovní skupiny RVUR pro MA21.
Kritéria pro místní Agendy 21 v ČR
Informace o výsledcích činnosti Pracovní skupiny pro místní Agendu 21 Rady vlády pro udržitelný rozvoj za rok 2004Pracovní skupina pro místní Agendu 21 se v uplynulém roce věnovala stanovení kritérií a ukazatelů, měřítku, podle kterého je možné jednotlivé místní Agendy hodnotit a porovnávat jejich úroveň.
Místní Agenda 21 znamená implementaci udržitelného rozvoje na místní úrovni, tj. v obcích, městech, mikroregionech i regionech. V České republice jsou v této oblasti ojedinělé vynikající výsledky, plošně však ČR za státy Evropské unie zaostává.
Podle předložených Kritérií (viz tabulka v příloze) je možné rozdělit místní Agendy 21 podle úrovně (vzestupně) do čtyř, resp. pěti kategorií: Zájemci, D, C, B, A. Každá kategorie zahrnuje kritéria (včetně konkrétních ukazatelů), která je nutno splnit pro postup do kategorie vyšší. Kategorie A pak představuje žádoucí stav fungování veřejné správy na místní úrovni.
V roce 2005 budou Kritéria otestována v praxi na místní i krajské úrovni (město Vsetín, kraj Vysočina), připomínkována a upravena do finální verze. Poté budou předložena Radě vlády pro udržitelný rozvoj ke schválení a dána k dispozici pro přímou aplikaci v praxi.
Využití Kritérií:
Sadu Kritérií lze po jejich otestování v praxi a dle výsledků testování upravení do finální sady využít zejména k následujícím účelům:
Více informací o Pracovní skupině, jejích členech, hostech, zápisy ze zasedání, atd. se dočtete na stránkách RVUR nebo ČEÚ.
Dne 24. 2. 2005 se konalo další zasedání Pracovní skupiny pro místní Agendy 21. Závěry si můžete přečíst na stránkách ČEÚ. Další informace o Pracovní skupině jsou k dispozici na stránkách RVUR.
Zdroj:
Pracovní skupina při RVUR pro MA21
ZPRAVODAJ PRO MÍSTNÍ AGENDY 21 V ČESKÉ REPUBLICE 2/2005
Český ekologický ústav,
Kodaňská 10, 100 10 Praha 10, telefon: 267 225 305, fax: 271 740 866, email: Evvo@ceu.cz
Místní Agenda 21 znamená implementaci udržitelného rozvoje na místní úrovni, tj. v obcích, městech, mikroregionech i regionech. V České republice jsou v této oblasti ojedinělé vynikající výsledky, plošně však ČR za státy Evropské unie zaostává.
Podle předložených Kritérií (viz tabulka v příloze) je možné rozdělit místní Agendy 21 podle úrovně (vzestupně) do čtyř, resp. pěti kategorií: Zájemci, D, C, B, A. Každá kategorie zahrnuje kritéria (včetně konkrétních ukazatelů), která je nutno splnit pro postup do kategorie vyšší. Kategorie A pak představuje žádoucí stav fungování veřejné správy na místní úrovni.
V roce 2005 budou Kritéria otestována v praxi na místní i krajské úrovni (město Vsetín, kraj Vysočina), připomínkována a upravena do finální verze. Poté budou předložena Radě vlády pro udržitelný rozvoj ke schválení a dána k dispozici pro přímou aplikaci v praxi.
Využití Kritérií:
Sadu Kritérií lze po jejich otestování v praxi a dle výsledků testování upravení do finální sady využít zejména k následujícím účelům:
- Pro vyhodnocování indikátoru "podíl místních úřadů, které implementovaly Agendu 21", který sleduje plnění dílčího cíle Strategie udržitelného rozvoje ČR (podpora zavádění místních Agend 21 včetně jejich ekonomického zajištění) v části IV.6 Správa věcí veřejných.
Kritéria zde budou sloužit k identifikaci těch místních úřadů, jež místní Agendu v praxi skutečně realizují, a těch, kteří tuto skutečnost pouze deklarují. - Pro hodnocení modernizace veřejné správy - benchmarkingu.
Benchmarking je technika trvalé optimalizace , která porovnává a analyzuje procesy (služby) za účelem zjištění nejlepší praxe (praktických postupů), s nimiž se pak subjekty poměřují. Je to metoda řízení kvality učením od druhých. - Jako jedno z kritérií při poskytování finanční podpory místním úřadům v rámci jednotlivých resortů i fondů Evropské unie.
Více informací o Pracovní skupině, jejích členech, hostech, zápisy ze zasedání, atd. se dočtete na stránkách RVUR nebo ČEÚ.
Kritéria pro místní Agendy 21 v ČR
Kategorie | Kritérium číslo | KRITÉRIUM | UKAZATEL | LIMIT - požadavek |
„Zájemci“ | i. | Zájem o zápis do evidence MA21 | - vyplnění dotazníku s informacemi o MA21 | - A/N |
ii. | Kontaktní osoba MA21 | - stanovení kontaktní osoby | - zástupce právnické osoby | |
iii. | Zpětná vazba o stavu MA21 | - aktualizace dotazníku (i) | - nejméně 1x za rok | |
Kategorie D | 1. | Organizační struktura MA21 | - ustavení zodpovědného politika pro MA21 - ustavení koordinátora MA21 - vznik skupiny MA21 (případně již komise MA21) |
- A/N |
2. | Aktivní zapojování veřejnosti do oblastí plánování, rozhodování a realizace | plánování s veřejností (akční nebo komunitní plánování) nad rámce zákona | - minimálně 2 akce za rok (nad rámec zákona) | |
3. | Prezentace činností a výstupů z MA21 | - aktualizované webové stránky MA21 - uveřejnění zpráv v místních médiích (příp. regionálních/celostátních) |
- průběžná aktualizace webu minimálně 2 zprávy v médiích za každé pololetí (4 zprávy za rok) | |
4. | Spolupráce/partnerství veřejné správy, občanského a podnikatelského sektoru | - zapojení zástupců tří hlavních sektorů v procesu akčního nebo komunitního plánování, případně jejich účast na akcích MA21 | - minimálně 1 zástupce za každý sektor v procesu plánování a/nebo na akci MA21 za rok | |
Kategorie C | 5. | Oficiální orgán samosprávy pro MA21 | - ustavení orgánu rady nebo zastupitelstva města/obce | - A/N |
6. | Oficiálně schválený dokument k MA21 (deklarace, charta apod.) | - přijetí dokumentu k MA21 zastupitelstvem města/obce | - A/N | |
7. | Informace, vzdělávání a osvěta k UR a MA21 | - pořádání osvětových kampaní k UR (Den Země, Evropský týden mobility apod.) - osvětová akce mimo kampaň o UR, MA21 a souvisejících tématech (pro úřad nebo veřejnost) |
- minimálně 1 kampaň za rok - minimálně 1 osvětová akce za rok | |
8. | Sledování a hodnocení procesu MA21 | - projednání pravidelné zprávy o MA21 radou nebo zastupitelstvem města/obce | - projednání zprávy minimálně 1x za rok | |
9. | Finanční podpora aktivit MA21 ze strany samosprávy | - rozhodnutí rady nebo zastupitelstva města/obce o finanční podpoře aktivit MA21 vyplývajících z komunitního plánování | - A/N - grantový systém - Plán zdraví a kvality života | |
10. | Pravidelné veřejné fórum UR/MA21 otevřené zástupcům různých skupin a sektorů a sledující plnění cílů MA21 | - pořádání pravidelného veřejného fóra UR/MA21 | - minimálně 1x za rok= Plán zdraví (projednání) | |
Kategorie B | 11. | Dílčí koncepce respektující principy UR | - dílčí koncepce schválené zastupitelstvem města/obce/regionu, připravené za účasti experta, které naplňují principy UR | - prohlášení o naplňování principů UR uvedeno v dané koncepci - písemné vyjádření/zpráva/stanovisko experta |
12. | Strategie UR města/obce/regionu | - strategie UR/strategický plán k UR schválené zastupitelstvem města/obce/regionu, připravené za účasti experta | - prohlášení o naplňování principů UR uvedeno v dané strategii/strat. plánu - písemné vyjádření/zpráva/stanovisko experta | |
13. | Systém finanční podpory samosprávy pro realizaci opatření MA21 | - rozhodnutí zastupitelstva města/obce/regionu o schválení systému finanční podpory (nebo alespoň jeho dílčí části) zahrnujícího podporu MA21 | - usnesení zastupitelstva | |
14. | Získávání externích zdrojů pro realizaci MA21 | - pravidelné získávání externích zdrojů pro realizaci aktivit MA21 | - min. 1 aktivní externí zdroj v roce | |
15. | Stanovení a sledování vlastních indikátorů MA21 | - stanovení a sledování vlastních indikátorů vyplývajících z komunitního plánování | - A/N | |
16. | Sledování mezinárodně standardizovaných indikátorů UR | - sledování mezinárodních indikátorů UR | - A/N | |
17. | Certifikované proškolení koordinátora MA21 | - účast koordinátora v akreditovaném školení pro koordinátory MA21 | - A/N | |
18. | Výměna zkušeností a spolupráce s jinými MA21, včetně přenosu příkladů dobré praxe | - popis a nabídka vlastních zkušeností a příkladů dobré praxe MA21 ostatním | - aktivní zveřejňování vlastních příkladů dobré praxe v celostátní databázi nebo v rámci tematické akce min. regionálního významu | |
Kategorie A | 19. | Principy UR jsou prakticky uplatňovány při plánování, rozhodování a realizaci strategických dokumentů na místní a regionální úrovni | - kladné externí expertní posouzení celkového procesu plánování, rozhodování a realizace strategických dokumentů | - písemné vyjádření/zpráva/ stanovisko experta |
20. | Oficiální orgán samosprávy pro sledování UR | - ustanovení orgánu rady nebo zastupitelstva města/obce/regionu | - usnesení rady/zastupitelstva | |
21. | Management kvality v rámci veřejné správy | - zavedení certifikovaného systému řízení kvality v rámci úřadu města/obce/regionu | - A/N |
Dne 24. 2. 2005 se konalo další zasedání Pracovní skupiny pro místní Agendy 21. Závěry si můžete přečíst na stránkách ČEÚ. Další informace o Pracovní skupině jsou k dispozici na stránkách RVUR.
Zdroj:
Pracovní skupina při RVUR pro MA21
ZPRAVODAJ PRO MÍSTNÍ AGENDY 21 V ČESKÉ REPUBLICE 2/2005
Český ekologický ústav,
Kodaňská 10, 100 10 Praha 10, telefon: 267 225 305, fax: 271 740 866, email: Evvo@ceu.cz
Sdílet článek na sociálních sítích