Majitelé aut zatím nemají o bezplatnou recyklaci vraků zájem
Důvodem toho, že systém dosud nefunguje, může být i pozdní vydání prováděcí vyhlášky, která spatřila světlo světa až letos v lednu, tedy tři čtvrtě roku po účinnosti normy. Podle zákona a prováděcí vyhlášky musejí výrobci bezplatně přijmout k ekologické likvidaci všechny vozy vyrobené po 1. červenci 2002. Od roku 2007 pak budou muset přijímat všechny osobní a lehké užitkové vozy bez ohledu na datum výroby. Letos přitom musejí auto recyklovat z 85 procent a v příštím roce z 95 procent. Potvrzení o likvidaci vozu musí motorista předložit při žádosti o trvalé vyřazení auta z evidence.
Současná praxe je podle Šípka taková, že autovrak nebo jeho části se spíše prodávají do sběrných surovin, rozebírají na náhradní díly či předávají na vrakoviště, která vždy nemusejí splňovat nové zákonné podmínky. Často lidé ani vozidlo neodhlásí a doklady a registrační značku prodají pro jiné vozidlo obdobného typu, nebo odhlášení provádějí nestandardním způsobem, dodal.
Většina výrobců a dovozců auta k likvidaci přijímá, i když mnozí ještě nemají uzavřeny smlouvy se specializovanými firmami. Například Peugeot v současnosti jedná s firmami TSR a Metalšrot Tlumačov. Dovozce vozů koncernu Volkswagen, společnost Import VW Group, spolu se Škodou Auto vypsali tendr a podepsání smluv plánují ve druhé polovině roku. Ford nedávno oznámil uzavření kontraktu se společnosti TSR.
Podle zástupců automobilek pro ně příjem aut k likvidaci nebude znamenat žádné náklady. "Počítáme s nulovými náklady, protože zisk za suroviny získané z těchto vozidel je schopen pokrýt náklady na jejich likvidaci," uvedla mluvčí Peugeot ČR Lucie Kučerová.
V roce 2007 by měli výrobci přijímat k likvidaci všechna vozidla své značky, která byla poprvé uvedena na trh v ČR. Podle Šípka je ale otázkou, jak stát zajistí likvidaci zhruba 1,3 milionu ojetin, které se do ČR dovezly po roce 1990.
Jan Sadílek
www.autodoplnky.cz