zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vodík, nebo plyn?

19.04.2005
Obecné
Vodík, nebo plyn?
Společnost General Motors podepsala v minulých dnech s americkým ministerstvem dopravy dohodu za téměř devadesát milionů dolarů, podle níž vyrobí několik desítek vozidel poháněných vodíkovými palivovými články a technologii bude dál rozvíjet. Na náhradních zdrojích pohonu se usilovně pracuje také jinde.

Zásoby ropy by podle některých prognóz měly dojít již za čtyřicet let. Ať už je to pravda či ne, čas pracuje pro alternativní pohony. Nabízí se několik řešení. Většina však zatím má své "mouchy".
Alternativní auta jsou dražší a nezřídka méně výkonná než klasická se spalovacími motory, problém bývá často s nedostatkem stanic, kde lze netradiční zdroje pohonu doplňovat viz rámeček Alternativy). Také proto podepsalo americké ministerstvo dopravy novou dohodu rovněž se společností Shell Hydrogen LLC, jež vybuduje pět stanic na doplňování vodíkového paliva od Washingtonu po Kalifornii.
U nás je nejrozšířenější bionafta použitelná v běžných dieselových motorech a propan-butan (LPG). Zemní plyn je zatím pohonem autobusových dopravců, větší rozšíření se teprve očekává. Zato má největší šance. Další fungující variantou k překlenutí tohoto období jsou hybridní automobily.
Podle prognóz budou nejméně dalších třicet let hlavním palivem benzin a nafta, alternativní paliva se do té doby stanou konkurenceschopnějšími. Pak by se situace mohla vyrovnat. Nic konkrétního se předpovídat nedá, prognostici se vyhýbají přesným číslům. Petrochemické společnosti budou všemi prostředky lobbovat za využívání jimi ovládané ropy, dokud nedojde.

-sta-

Alternativy
Bionafta
Může nahradit klasickou naftu u vznětových motorů. Exhalace vozidel spalujících bionaftu jsou méně škodlivé a nižší je též kouřivost. Další výhodou je fakt, že se bionafta vyrábí z obnovitelných zdrojů, převážně z řepky olejné. Jako plnohodnotná alternativa benzinu a nafty však bionafta neposlouží, vyžadovala by obrovská pole na pěstování plodin. Situaci může řešit jen částečně. Palivo již mnoho motoristů používá.

Alkohol
Může posloužit jako alternativní palivo pro zážehové motory. Spalování je méně škodlivé než v případě benzinu a lze jej získat z přírodních zdrojů. Vozidla spalující alkohol jsou nejvíce rozšířena v Brazílii, kde jsou podporována od ropných krizí v sedmdesátých letech.

Metanol
Metanol se vyrábí ze zemního plynu, uhlí, dřeva nebo komunálních odpadů. Problémem je jedovatost a agresivita vůči gumě, plastu a hliníku, tedy materiálům hojně používaným při výrobě aut. Proto se s ním spíše než jako se samotným palivem počítá coby se zdrojem pro výrobu vodíku do palivových článků.

Propan-butan
V současnosti nejrozšířenější alternativní palivo známé pod zkratkou LPG (Liquefied Petroleum Gas). Jde o vedlejší produkt rafinace ropy, takže situaci rovněž neřeší. Výhodou je malý objem, který plyn zabírá poté, co se stlačí nebo ochladí do kapalného stavu, a možnost spalovat jej v jen lehce upravených zážehových motorech. Emise jsou nižší než při spalování benzinu, ale také vyšší než v případě zemního plynu.

Zemní plyn
Jeví se jako nejperspektivnější. Zásoby zemního plynu jsou obrovské, podle nejpesimističtějších prognóz vydrží minimálně sto padesát let. Stlačený zemní plyn CNG (Compressed Natural Gas) je lehčí než vzduch a produkuje méně emisí než
LPG. Lze jej spalovat v mírně upraveném zážehovém motoru. Zemní plyn se také používá ve zkapalněné formě známé jako LNG (Liquefied Natural Gas).

Elektrický proud
Elektromobily už od počátku jejich vývoje trápí malá kapacita těžkých a drahých akumulátorů, které se dlouho nabíjejí a poskytují jen krátký dojezd. Provoz vozidel poháněných elektromotory je čistý, výroba elektrické energie už ale taková být nemusí. Čistých přírodních zdrojů elektrické energie je totiž málo.

Vodík
Nejčistší, ale také nejnáročnější palivo. Při jeho hoření vzniká jen vodní pára a může jej spalovat mírně upravený zážehový motor. O to náročnější je jeho skladování a přeprava. Ke zkapalnění je třeba jej ochladit na - 253 ° C, což je velmi náročné na elektrickou energii, problematická je též bezpečnost. Nádrž musí být dokonale izolována, aby nedocházelo k úniku této vysoce výbušné látky. Na světě již funguje několik vodíkových čerpacích stanic.

Palivové články
Nejde přímo o pohon, nýbrž o způsob získání elektrické energie. V palivových článcích vzniká elektrochemickou reakcí vodíku s kyslíkem stejnosměrný elektrický proud, sloužící k pohonu elektromotoru vozidla. Palivových článků je několik druhů a vývojem jimi poháněných vozidel se zabývá více automobilek.

Hybridní pohony
Účinné, ale dočasné řešení. Hybridní pohony maximální možnou měrou využívají energii spalovacího motoru a setrvačnou energii vozu, které živí přídavné elektromotory. Na rozdíl od běžných spalovacích automobilů mají hybridy nižší spotřebu a emise, ale stále potřebují benzin nebo naftu. Loni se na českém trhu začal prodávat první hybridní automobil Toyota Prius (viz TÝDEN č. 3/2005).

Zdroj: Týden
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí