zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Proč stále ubývá podnikatelů?

20.04.2005
Obecné
Proč stále ubývá podnikatelů?
Úbytek zájemců o podnikání se díky statistikám stává skoro pravidelným měsíčním námětem nejrozmanitějších úvah. Vyjadřují se k němu politici, legislativci i sami podnikatelé. I poslední pokles vypovídá o minulých i stále existujících mezerách.
Ohlas kritických hlasů bude ale nepoměrně větší, přestaneme-li věc vnímat zjednodušeně, převážně jako politikum, a podíváme-li se i na zbytek příčin.

Zkrachovat je lehké
Krachy či konkursy patří k úskalím podnikání od nepaměti. Brzy tomu už bude 100 let, kdy klasik managementu prvně ukázal, jak je problém košatý. Firma nemusí zkrachovat, jen když neumí vyrábět. Může se jí to stát i proto, že to, co umí vyrobit, už se nepodaří prodat, že umí prodat, ale už ne vydělat, že často, i když peníze má, neumí zařídit, aby je měla vždycky, když má platit.
Dále, když se nedaří uhlídat majetek před zcizením nebo i jen poškozením, zabránit požáru nebo předejít škodám z velké vody, ale také když majitelé či jejich manažeři na svoji práci vědomostmi nestačí.

Ekologie, hygiena, etika
Přidávají se i důvody další: firmy neumějí levně nakupovat, mají problémy s ekologickými předpisy, prohrávají své spory s veřejností. Úplně nejnověji se ukazuje, že mnohé nedokážou dostát standardům vyspělého podnikání, třeba v hygieně, etice, limitech základního kapitálu, což si v propojeném světě už nemohou dovolit.
Ponoříme-li se více do hloubky, potom nejlépe hned od začátku, od marketinku: peníze do firmy nosí jen spokojený zákazník. A najít si své zákazníky, mezeru na v současné době již vesměs plně obsazeném trhu, je krajně obtížné nejen pro nováčky. Žijeme v éře nemilosrdné globální konkurence chráněni jen děravým deštníkem EU a v prostředí přetlaku nabídky nad poptávkou. Je to disciplína pro ty dobré a lepší, a hlavně a především: nesmí na to být sami.
Je to teprve začátek na krajně nesnadné cestě, na které mnozí i ve vyspělých zemích zabloudí (a častěji než by si přáli - i opakovaně). Nestačí o tom jen vědět, je nevyhnutelné mít k tomu také nástroje, které pomáhají na složité situace správně reagovat, i odpovídající zázemí, v daném příkladě marketinkovou infrastrukturu. A tady je stále díra a velká.

Nouze o informace
Nemáme obecně dostupné informace o trhu, jeho analýzy ani podložené predikce. Chybí i nejrůznější další marketinkové služby. Nemají je běžně odvětví ani regiony. Neplatí také vždy, že firmy mají partnery a organizace ke společným, a tudíž levnějším nákupům a spolehlivému prodeji, inovacím, výzkumu a podobně. Není doceněna váha profesionální komunikace, kulhá spolupráce malých a středních podniků mezi sebou, se státní a komunální správou a veřejností.
Leccos z toho je v možnostech nejrůznějších profesních, regionálních či jiných sdružení, aliancí a podobných. Ale pro ty (pokud jsou) se dosud často najdou spíše slova kritiky a výtek. Přitom k současnému podnikání ve světě už nerozlučně patří kooperace po vertikále i horizontále, bezmála se všemi a všude (takzvaně v sítích).

Příčiny skryty v temnu
Zjistit přesně důvody, pro které podnikání u nás někdy končí, nelze. Ve vyspělejších zemích se o ně (ve svém vlastním zájmu) starají podnikatelé sami prostřednictvím již profesních nebo regionálních komor a oborových svazů. Čísla ovšem jen pečlivě nesbírají, ale také profesionálně analyzují a vyvozují z toho i závěry, včetně preventivních a strategických.
Práce komor a spolupráce mezi podnikateli v této oblasti je vysoce ceněna, protože za záchranu před krachem vděčí většina postižených právě pomoci tohoto druhu. My jsme tam ještě stále nedorostli a ani v dohledné době to nevypadá na zásadní obrat.
Prostě, politické představy o "podpoře podnikání" zdaleka nestačí, je toho mnohem víc. Změna je daleko! a bez kvalitně analyzovaných věrohodných dat je v nedohlednu. Autor přednáší na Západočeské univerzitě v Plzni a Chebu
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí