zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Krátce - různé

25.04.2005
Obecné
Krátce - různé

Značný rozruch způsobila informace o spalování přebytečného obilí v elektrárnách. Aby se takové opatření zdůvodnilo, tvrdí se, že se jedná o obnovitelné zdroje. Asociace EPS zase navrhuje, aby se i odpady z pěnového polystyrénu včetně obalů spalovaly, protože mají vysokou výhřevnost. Trh se však takovými záležitostmi nezabývá. Zajímá ho jen výsledek - peníze. Ty ovšem nejsou obnovitelnými zdroji, jsou pouhým lidským platidlem. Bohužel se staly jedinou mírou všech hodnot. Protože příroda takové hodnoty neuznává, vzdaluje se ekonomika od ekologie. Alois Palacký, alois.palacky@post.cz

Rada EU přijala společnou pozici k návrhu směrnice o odpadech vzniklých důlní činností. Důlní průmysl produkuje cca 29 % všeho odpadu v EU. Směrnice bude upravovat např. vydávání oprávnění k činnosti, povinnosti v oblasti řízení nakládání s odpady, povinnost kategorizace odpadů před jejich likvidací nebo nakládáním s nimi, opatření zajišťující bezpečnost při nakládání s těmito odpady atd. Směrnice vstoupí v platnost 20 dnů po jejím zveřejnění v Úředním věstníku a členské státy budou mít 18 měsíců na její transpozici do národní legislativy.

Evropská agentura pro bezpečnost a zdraví při práci zahajuje celoevropskou kampaň Hluku stop! Kampaň, která má upozornit na nebezpečí, které představuje vysoká hladina hluku na pracovišti, předchází termínu únor 2006, kdy musí členské státy převést do národních legislativ novou směrnici o hluku. Nová směrnice z roku 2003 stanovuje nižší mezní hranici - 87 decibelů - pro každodenní vystavení zaměstnanců hluku.
Více informací:
http://europe.osha.eu.int/
http://ew2005.osha.eu.int/

Přesně podle několik měsíců starých předpovědí se nyní srazili v Antarktidě dva obrovské ledovce. Plovoucí kra s označením B-15A o rozloze tři tisíc kilometrů čtverečních narazila do Drygalského ledového jazyka, pevninského ledovce který vybíhá do Rossova moře z pevninského ledovce na Scottově pobřeží.
Po srážce se do oceánu odlomil zhruba pětikilometrový kus ledu. B-15A ale dál pluje kolem ledového jazyka a může ho v dalších dnech ještě porušit.
Kra B-15A o ploše tři tisíce kilometrů čtverečních je nejrozsáhlejším zbytkem rozpadu velkého ledovce v roce 2000. Nyní se přiblížila k Antarktidě a komplikuje tamní život jak polárníkům, tak i zvířatům. Komplikuje se zásobování vědeckých stanic, tučňáci zase musejí dále za potravou a mláďatům tak hrozí hlad.
Teď by se kra konečně mohla vydat ze zátoky zase na otevřené moře.

Rozvoj regionální turistiky a kultury může Šumavě přinést zapojení do projektu Světového fondu ochrany životního prostředí Šetrný turismus. Projekt startuje letos ve třech biosférických rezervacích Evropy. Potrvá do roku 2008 a kromě Šumavy se k němu připojily biosférické rezervace v Polsku a Maďarsku. "Projekt má rozpočet 750 tisíc eur, z toho pro Šumavu bude vyčleněno 255 tisíc eur," řekl mluvčí Šumavského národního parku Radovan Holub.

Nová pravidla o evropském mýtném umožní České republice, stejně jako dalším státům EU, zvýšit cenu jednodenní známky z osmi na jedenáct eur, zpoplatnit celou síť silnic už pro vozidla nad 3,5 tuny a při výpočtu mýtného se nebude přihlížet k příspěvku na české komunikace z evropských fondů. Uvedla to náměstkyně českého ministra dopravy Daniela Kovalčíková po jednání v Lucemburku. "Je to velký posun kupředu proti dnešnímu stavu, kdy máme velmi malý prostor na to, abychom regulovali zejména tranzitující dopravu přes naše území," řekla..
Změna pravidel ještě závisí na tom, aby s kompromisním zněním novely směrnice, na kterém se včera dohodli ministři dopravy EU, vyslovil souhlas i Evropský parlament. Až direktiva vyjde v úředním věstníku, budou mít členské státy ještě dvouletou lhůtu na převod do národního práva. Za další přínos považuje Kovalčíková možnost reagovat na konkrétní situace, protože směrnice umožní nastavovat mýtné podle ročních období, denní doby, hustoty provozu, ekologické zátěže nebo čistoty provozu konkrétních vozidel.

VSETÍN - Během čtyř hodin přivezli lidé do areálu Technických služeb ve Vsetíně padesát čtyři nepojízdných aut, kterých se mohli tímto způsobem zdarma zbavit. Vsetínskou radnici, která likvidaci autovraků pořádala už potřetí, zájem řidičů překvapil.
"Realita předčila i to nejoptimističtější očekávání. Vozidla přivezli občané z celého regionu. Z Karlovicka, Hornolidečska, Rožnovska a z Valašského Meziříčí," uvedl pracovník odboru životního prostředí vsetínské radnice Vratislav Mareš. V minulém roce, kdy vsetínští radní zorganizovali likvidaci nepojízdných aut poprvé, odevzdali řidiči třicet vraků. "Předpokládáme, že šanci zdarma se zbavit starých vozidel budeme dávat jejich majitelům dvakrát ročně. Pokud se určitá služba opakuje pravidelně, lidé si na ni zvyknou, a to je naším cílem," uvedl vedoucí odboru životního prostředí Jiří Trezner.
Pracovníci radnice věří, že lidé přestanou odstavovat nepojízdná auta v různých částech města nebo v okolních lesích a využijí možnosti legálně se jich zbavit.
Při odevzdání vraku získají doklad, který jim umožní odhlásit auto z evidence. Doposud museli za tuto službu platit na vrakovištích v jiných městech asi tři tisíce korun.

Litoměřicko - Do roudnického vinařství vzal včera hejtman Jiří Šulc ministra životního prostředí Libora Ambrozka. Podle oficiálních informací jednali o problémech životního prostředí v kraji. Podle neoficiálních si ministr zjišťoval případnou podporu lidovců ze strany ODS, za kterou je hejtman ve své funkci zvolen.
Původně měly vést kroky obou mužů také do Štětí, tam se ale podle vyjádření místostarosty Antonína Šimrala neukázali. Byli ale v Roudnici, odkud cestovali dále na sever. "Jednání sem přítomen nebyl. Odehrávala se na vinařství," uvedl roudnický starosta Zdeněk Kubínek.
Ekologických témat se ministrova návštěva dotkla například v tom smyslu, že jednal mimo jiné se starostou Horního Jiřetína o limitech hnědouhelné těžby. "Ministr konstatoval, že se stávajícimi limity není třeba hýbat," uvedl Vojtěch Krump z odboru informací a vnějších vztahů ústeckého Krajského úřadu.

Jeseníky Už jen devět dnů mají lyžaři a snowboardisté příležitost vyjet se zimní výbavou na Ovčárnu a Praděd, poslední dubnový den se šlepry musejí zastavit. Tak velí výjimka ministerstva životního prostředí pro provoz lyžařských vleků v Národní přírodní rezervaci Praděd, i kdyby tu ležely ještě dva metry sněhu. Podmínky k lyžování jsou stále výborné, včera bylo polojasno a mrazivo: kolem poledne bezmála minus sedm stupňů. Na sjezdovkách leží kolem 130 centimetrů zmrzlého sněhu, který je denně upravován rolbou. V Jeseníkách stále platí druhý stupeň lavinového nebezpečí pro některé lavinové svahy, kam by se ovšem ukázněný návštěvník neměl v čase zimy dostat. Omezené možnosti zalyžovat si mají běžkaři. Horská služba doporučuje jen okolí Ovčárny a trasu po Švýcárnu.

 

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí