Ministři se dohodli na mýtu
Ministři dopravy EU se dohodli, že zavedou společná pravidla pro zpoplatnění
kamionů na přibližně 60 tis. km evropských dálnic a silnic. Nepočítají s tím, že
by se všude v unii platilo stejné mýtné.
Ministři dopravy EU se dohodli, že zavedou společná pravidla pro zpoplatnění kamionů na přibližně 60 tis. km evropských dálnic a silnic. Nepočítají s tím, že by se všude v unii platilo stejné mýtné.
Směrnice má zprůhlednit metody výpočtu mýtného na základě nákladů na výstavby dálnic. Státy budou moci mýtné požadovat již od vozidel těžších než 3,5 t namísto dosavadních 12 t. V citlivých horských oblastech bude možné mýtné zvýšit o 15 %, resp. o 25 %, pokud se výtěžek bude investovat do prioritních železničních tras. Novinkou je také možnost snížit "častým uživatelům", tedy nejspíše místním přepravcům, mýtné až o 13 %. Mýtné by sice mělo hradit jen náklady na infrastrukturu, ale výše by mohla kolísat podle provozu či míry znečišťování. Sazby by například mohly stoupat během špiček a klesat při volném provozu nebo by méně platily modernější kamiony. Nový systém evropského mýtného navrhla EK již v létě 2003, ale až nyní souhlasila většina. Proti nakonec hlasovaly jen Belgie, Estonsko, Finsko, Malta a Portugalsko, Řecko se zdrželo. "Dohoda je velice důležitá pro budoucnost evropské dopravy," zdůraznil předsedající lucemburský ministr Lucien Lux, podle něhož mýt né může znamenat pro železnice větší povzbuzení než dosavadní liberalizace. Dohoda zase podle evropského komisaře Jacquese Barrota dává EU šanci "vyhrát nad zácpami a znečišťováním i úspěšně zvládnout rozšíření". Česko podle náměstkyně ministra dopravy Daniely Kovalčíkové očekává, že nová směrnice pomůže řešit problém s tranzitní dopravou, kterou země trpí.
Směrnice má zprůhlednit metody výpočtu mýtného na základě nákladů na výstavby dálnic. Státy budou moci mýtné požadovat již od vozidel těžších než 3,5 t namísto dosavadních 12 t. V citlivých horských oblastech bude možné mýtné zvýšit o 15 %, resp. o 25 %, pokud se výtěžek bude investovat do prioritních železničních tras. Novinkou je také možnost snížit "častým uživatelům", tedy nejspíše místním přepravcům, mýtné až o 13 %. Mýtné by sice mělo hradit jen náklady na infrastrukturu, ale výše by mohla kolísat podle provozu či míry znečišťování. Sazby by například mohly stoupat během špiček a klesat při volném provozu nebo by méně platily modernější kamiony. Nový systém evropského mýtného navrhla EK již v létě 2003, ale až nyní souhlasila většina. Proti nakonec hlasovaly jen Belgie, Estonsko, Finsko, Malta a Portugalsko, Řecko se zdrželo. "Dohoda je velice důležitá pro budoucnost evropské dopravy," zdůraznil předsedající lucemburský ministr Lucien Lux, podle něhož mýt né může znamenat pro železnice větší povzbuzení než dosavadní liberalizace. Dohoda zase podle evropského komisaře Jacquese Barrota dává EU šanci "vyhrát nad zácpami a znečišťováním i úspěšně zvládnout rozšíření". Česko podle náměstkyně ministra dopravy Daniely Kovalčíkové očekává, že nová směrnice pomůže řešit problém s tranzitní dopravou, kterou země trpí.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích