Sobota, 20. dubna 2024

Krátce - různé

Krátce - různé

Cement Hranice loni zvýšil investice na 79,5 mil. Kč, což je téměř o 33 milionů víc než v roce 2003. Zhruba polovina investovaných peněz směřovala do zlepšování životního prostředí.

ZLÍN – Zákonodárnou iniciativu, která by měla znamenat změnu vodního zákona, včera doporučila zastupitelstvu krajská rada. Cílem iniciativy je vyrovnat podmínky obcí do 2000 obyvatel s podmínkami, které mají obce nad 2000 obyvatel v problematice vypouštění odpadních vod.
Malým obcím je totiž v současné době stanoven termín 31. 12. 2007 na to, aby limity vypouštění uvedly do souladu s nařízením vlády, kdežto obce nad 2000 ekvivalentních obyvatel mají tento termín stanoven až na 31. 12. 2010. Tato situace je tedy pro malé obce diskriminující, navíc v jejich případě se k odkanalizování zavázal stát v průběhu jednání o vstupu do Evropské unie, a proto více či méně obce při odkanalizování podporuje.

Češi jsou v náhledu na životní prostředí "zelenější" než obyvatelé ostatních zemí Evropské unie. Vyplývá to z výsledků průzkumu veřejného mínění, které nechalo mezi 25 tisíci Evropany provést loni v listopadu Generální ředitelství Evropské komise pro životní prostředí. "Na otázku, zda stav životního prostředí významně ovlivňuje kvalitu života, odpovědělo 75 procent Čechů kladně. Průměr EU je v této otázce o tři procenta nižší," uvedl šéf odboru vnějších vztahů Ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. Necelá polovina Čechů doporučuje, aby se kvůli ochraně životního prostředí dále zpřísňovala ekologická legislativa, a to česká i evropská.

Česká inspekce životního prostředí potvrdila, že osm starých ropných sond v Hodoníně ohrožuje životní prostředí a musí se urychleně zlikvidovat. Inspektoři také uvedli, že ropa zasáhla jen bezprostřední okolí sond a zatím se nedostala do vody. "Existuje však riziko, že by mohly být zasaženy taky zdroje pitné vody," uvedl Jan Hillermann z brněnského oblastního inspektorátu České inspekce životního prostředí. V okolí dvou sond včera inspektoři našli stopy, které nasvědčují tomu, že někdo z vrtů nelegálně odčerpává ropu. V Hodoníně je přitom podobných sond asi dvě stě. V místní části Nesyt jsou nejstarší sondy a zbytky po těžbě ropy z roku 1939 a v prostoru se naposled těžila ropa v letech 1985 až 1986. V devadesátých letech lokalitu získala firma Flachs-Union, jež ji mohla při dodržení podmínek dotěžit a postupně odstranit zbytky vrtů. Flachs-Union ale ekologické zátěže neodstranila a nyní je v likvidaci.

Dne 5. 5. 2005 se v bodově Krajského úřadu kraje Vysočina uskutečnila pracovní porada, která byla určena obcím – zpracovatelům plánu odpadového hospodářství původce.
Pavla Bendová zúčastněné přivítala na půdě Krajského úřadu, seznámila účastníky s programem pracovní porady a úvodem shrnula metodiku pro zpracování plánu odpadového hospodářství původce (POHp). Zdeněk Fixa připomenul nejdůležitější body závazné části POH kraje Vysočina, které jsou pro zpracovatele POHo směrodatné. Jan Joneš a Iveta Koutníková upozornili zúčastněné na souvislost POH s procesem posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí (SEA). Poté zástupci obcí navzájem představili rozpracovanost svých plánů odpadového hospodářství.
Účast na semináři byla hojná, kapacita sálu byla využita z 90%. Účastníci využili přítomnosti zástupců odboru životního prostředí k četným dotazům.
D. Hanzl
Více informací: E. Navrátilová, 564 602 522, navratilova.e@vysocina.cz

Výrobce  těžkých nákladních automobilů – firma Scania - začal dodávat na trh vozidla vybavená motory Euro 4, která již nyní splňují emisní normy platné až od 1. října 2005. Vývoj technologií spalování umožňuje vyrábět motory s výrazně nižšími emisemi oxidů dusíku i pevných částic, ale s provozními náklady srovnatelnými s hospodárnými Euro 3.
Vývoj těchto technologií spočívá především v nalezení nejlepšího možného kompromisu mezi spotřebou paliva a tvorbou oxidů dusíku. To vyžaduje, aby spalování bylo přesně řízeno a probíhalo při relativně nízkých teplotách. Pokud se sníží emise oxidů dusíku, zvýší se měrná spotřeba paliva. Díky podstatným vylepšením spalovacího procesu však dosahují motory Scania nižších emisí bez negativního dopadu na hospodárnost.
V současnosti je k dispozici dvanáctilitrový motor o výkonu 420 HP s technologií EGR. Scania postupně zavede motory Euro 4 s touto technologií do všech výkonnostních tříd a aplikací. Od podzimu 2005 budou všechny řadové šestiválce vybaveny EGR. Do nejvýkonnějších motorů V8 bude  použita technologie SCR. Jaký je rozdíl mezi oběma systémy?

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů