zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Jsem v systému, a vy se starejte

13.06.2005
Odpady
Jsem v systému, a vy se starejte
V celé struktuře nakládání s odpady existuje jeden proud, který je tak trochu bezprizorný.
Jsou to odpady malých živnostníků z různých obchodů, provozoven, restaurací nebo lékařských ordinací ve městech.

Nakládání se svými odpady by měli živnostníci řešit v souladu se zákonem o odpadech, tj. uzavřít smlouvu s obcí, a tím se zapojit do systému nakládání s odpady. Na první pohled jednoduchý postup však má svá úskalí. Hlavním je pocit živnostníka, že teď je už za jeho odpad zodpovědný někdo jiný, takže se nemusí dále starat, třídit, dávat do správných kontejnerů a tak dále. Pokud se odpad z provozovny nevejde do kontejneru, uloží ho kdekoliv jinde. Výsledkem jsou - zejména v centrech měst - kolem kontejnerů navršené hromady odpadů, které zjevně nepocházejí z domácností. V nepořádku žijí krysy, přespávají tam bezdomovci a místo se často stává pro okolí velmi nepříjemné.

PŘECHOD NA OSOBNÍ ODPOVĚDNOST

Městská část Praha 1, kam spadá historické centrum města, se rozhodlo tento problém vyřešit razantně. Místostarostka Prahy 1 RNDr. Jana Příhodová říká: "Smlouvu musejí mít živnostníci ze zákona. Dosud uzavírali živnostníci smlouvu s odborem infrastruktury Magistrátu hl. m. Prahy, že vstupují do městského systému pro nakládání s odpadem. Pražské služby, a. s., jako podnik města se pak o tyto odpady postaraly. Centrální smlouvy se však v našem obvodě neosvědčily. Tento systém byl dobrý na začátku, kdy se odpadové hospodářství rozbíhalo, teď je třeba udělat další krok. Systém musí být mnohem pružnější a také lépe kontrolovatelný."

Úřad městské části Praha 1 požádal Magistrát hl. m. Prahy, aby smlouvy živnostníků a účast v městském systému nakládání s odpady vypověděl. Napříště budou muset živnostníci na Praze 1 řešit své odpady individuálně. Každý z nich uzavře smlouvu s jakoukoliv odpadovou firmou na odvoz konkrétních druhů odpadů. Důležitou podmínkou je, že firma bude odvážet odpad vždy, když bude potřeba. "Samozřejmě můžeme vhodné firmy doporučit," pokračuje RNDr. Příhodová. "Případně živnostníkům nikdo nebrání, aby se v určité lokalitě dohodli a objednali všichni jednu firmu, a tím si službu zlevnili. V každém případě to musí být firma, které má oprávnění provádět svoz v této lokalitě a oprávnění pro tento druh odpadu."

KONTROLY

Jedním ze záměrů nového uspořádání je možnost mnohem lépe kontrolovat odpadové hospodářství živnostníků v obvodu. Smlouva s Magistrátem je pro ně jednoznačně pohodlnější, protože se nemusejí o nic starat. V novém uspořádání budou moci být podrobeni přesné kontrole smluvních vztahů, kdo a jak často u nich odebírá odpady, jak nakládají restaurace s odpady z kuchyní atd.

"Kontroly budou skutečně mnohem adresnější. Je to důraz na větší osobní odpovědnost živnostníků a můžeme při nich využívat pokut, stanovených v zákoně. Kontroly budou velmi důležité i pro nájemce obecních prostor: budou-li mít ve smlouvách nepořádek, nebo je vůbec nebudou mít, mohou dostat výpověď a budeme hledat jiné nájemce."

Aktivnější by měli být i městští strážníci. Již dnes kontrolují okolí kontejnerů: "Když někoho vidí táhnout něco ke kontejneru, mohou ho legitimovat a věc předat do správního řízení. Teď začali tyto "podivné" situace také fotografovat. Když živnostníka nechytíte za ruku, vždycky může říct, že to není jeho odpad," uzavírá RNDr. Příhodová.
Zdroj: Odpady

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí