zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Megalomanský kanál dostal zdrcující vysvědčení

13.06.2005
Voda
Příroda
EIA
Megalomanský kanál dostal zdrcující vysvědčení

Kanál Dunaj-Odra-Labe dostal zdrcující vysvědčení v nezávislém posudku, který si na první etapu projektu nechal zpracovat Jihomoravský kraj. Hnutí DUHA bude na jeho pondělním (13.6.) veřejném projednávání v Brně [1] žádat, aby kraj projekt raději zcela zamítl.

Posudek označil dokonce i poměrně šetrnější variantu projektu za „velmi vážné ohrožení“, navíc „s abnormálně nákladným řešením“. Druhá verze stavby podle něj způsobí přímo „ovlivnění katastrofického charakteru”.

Kanál z Dunaje do Břeclavi by totiž podle posudku poškodil ochranu před povodněmi a unikátní lužní přírodu. Konzultanti dospěli k závěru, že: „Realizace kanálu je...možná, avšak vzhledem k rozsáhlým dopadům do jednotlivých složek životního prostředí značně problematická v kterékoliv variantě.“

Veřejné projednávání se bude zabývat takzvanou územní prognózou Břeclavska. Součástí této koncepce jsou plány velkých staveb. Bude se zde proto předběžně rozhodovat také o kanálu Dunaj-Břeclav, který je první etapou spojení Dunaj-Odra-Labe. Hnutí DUHA přivítalo, že návrh prognózy chce projekt vypustit ze seznamu veřejně prospěšných staveb. Kritizovalo však, že dvě uvažované varianty kanálu mají být vyhlášeny stavební uzávěry.

Kanál Dunaj-Odra-Labe by si vyžádal stovky miliard korun. Panují vážné pochyby o jeho potřebnosti a rentabilitě. Vodní doprava v České republice totiž rapidně klesá v důsledku malé poptávky. Ve srovnání s počátkem devadesátých let má pouze asi třetinový výkon. Stavba by přitom měla vážné dopady na život tisíců lidí v okolí, ochranu před povodněmi i vzácnou lužní krajinu v říčních nivách. Projekt přitom nepomůže snížit počet kamionů na silnicích, protože se používají k přepravě jiných druhů zboží než lodě.

Hnutí DUHA prosazuje úplné vypuštění kanálu z územní prognózy. Chce také, aby jej vláda definitivně zamítla ve své nové dopravní politice, o které bude jednat během léta. Pokud nějaký úřad chce o projektu uvažovat, musí nejprve zajistit ekologický posudek celé stavby, žádá zelená organizace.

Pavel Přibyl z Hnutí DUHA řekl:

„Nezávislé posouzení je pro projekt zdrcující. Posudek potvrdil naše dlouholetá varování, že stavba poškodí ochranu před povodněmi a unikátní lužní krajinu jižní Moravy.  Nemá sebemenší smysl říci, že stavba způsobí velké škody, vypustit ji ze seznamu veřejně prospěšných projektů a hned nato na ni vyhlásit stavební uzávěry. Pokud nějaký úřad chce o projektu Dunaj-Odra-Labe nadále uvažovat, musí v prvé řadě zajistit kompletní ekologický posudek celé stavby.“

Informační listy se základními údaji o

  • kanálu Dunaj-Odra-Labe, projednávání a důsledcích projektu: www.hnutiduha.cz
  • první etapě stavby – kanálu Dunaj-Břeclav:

www.hnutiduha.cz/publikace/infolisty/pdf/kanal_breclav_dunaj.pdf

Kontakt:      

Pavel Přibyl, Hnutí DUHA, telefon 603 207 249, email pavel.pribyl@hnutiduha.cz

Poznámky:

[1] Veřejné projednávání Územní prognózy Břeclavska začíná v pondělí 13. června ve 14:00 hodin v zasedací místnosti 7A (přízemí vpravo) v budově Krajského úřadu Jihomoravského kraje, Žerotínovo nám. 3/5 Brno.

Veřejné projednávání posouzení vlivů územní prognózy na životní prostředí začíná tamtéž ve stejný den v 15:30 hodin.

[2] Postbiegl, S., et al: Posouzení vlivů územní prognózy Břeclavska na životní prostředí, INVESTprojekt NNC pro Jihomoravský kraj, Brno 2005: lze stáhnout na www.kr-jihomoravsky.cz Breclav/SEA Breclavsko.pdf (velikost 1,3 Mb)

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí