Stav projednávání - Novela z. o chemických látkách - EU
Stav projednávání ke dni: 27. červen 2005
- POSLANECKÁ SNĚMOVNA
- Vláda předložila sněmovně návrh zákona 26. 1. 2005.
Zástupce navrhovatele: ministr živ. prostředí.
Návrh zákona rozeslán poslancům jako tisk 886/0 dne 1. 2. 2005.
- Organizační výbor projednání návrhu zákona doporučil 9. 2. 2005. Určil zpravodaje: Ing. Rudolf Tomíček a navrhl přikázat k projednání výborům: Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí
- 1. Čtení proběhlo 22. 3. 2005 na 42. schůzi. Návrh zákona přikázán k projednání výborům (usnesení č. 1579).
- Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí projednal návrh zákona a vydal 8. 6. 2005 usnesení doručené poslancům jako tisk 886/1 (doporučuje schválit).
- 2. Čtení
Návrh zákona prošel obecnou rozpravou 15. 6. 2005 na 45. schůzi.
Návrh zákona prošel podrobnou rozpravou 15. 6. 2005 na 45. schůzi.
Podané pozměňovací návrhy zpracovány jako tisk 886/2.- 3. Čtení proběhlo 22. 6. 2005 na 45. schůzi. Návrh zákona schválen (usnesení č. 1737).
- 2. Čtení
- Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí projednal návrh zákona a vydal 8. 6. 2005 usnesení doručené poslancům jako tisk 886/1 (doporučuje schválit).
- 1. Čtení proběhlo 22. 3. 2005 na 42. schůzi. Návrh zákona přikázán k projednání výborům (usnesení č. 1579).
- Text návrhu zákona schváleného Poslaneckou sněmovnou.
Důvodem pro navrhovanou změnu nového zákona je především nutnost změnit úpravu povinností osob souvisejících s uváděním látek a přípravků na trh nebo do oběhu poté co byly vyrobeny nebo dovezeny na území Evropské unie. V tomto případě se již nejedná o dovoz, avšak právě o uvádění do oběhu. Problémy však nastávají z toho důvodu, že povinnosti osobám, které uvádějí látky a přípravky na trh lze ukládat pouze českým subjektům, neboť stále platí územní a personální omezení dopadu národní legislativy na území dotyčného státu a navíc nelze ukládat povinnost osobám, které jsou subjekty jiného národního práva. Takovou povinnost ani nelze vymáhat. Z tohoto důvodu se povinnosti, které jinak plní osoby, které uvádí na trh, v případě že se jedná o jejich přesun z Evropské unie na území ČR, převádí na tzv. prvního distributora. Prvním distributorem je distributor, který poprvé uvádí do oběhu látku nebo přípravek, které byly vyrobeny nebo dovezeny na území Evropské unie s výjimkou České republiky.
Dalším důležitým důvodem pro novelu je přijatá koncepce správního trestání obsažená v návrhu nového přestupkového zákona. Je nutné uvést zákon do souladu s tímto návrhem zákona. dále jsou tu dílčí důvody, jednak skutečnost, že v době, kdy byl návrh zákona projednáván v Parlamentu, bylo přijato nové Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 304/2003 o vývozu a dovozu nebezpečných chemických látek a v legislativním procesu nebyly zohledněny všechny aspekty, které z této skutečnosti vyplývaly. Dále při poměrně velkém počtu pozměňovacích návrhů, které k návrhu zákona měl Senát, došlo k některým nepřesnostem. Důležitá úprava se týká zajištění chybějící dílčí transpozice týkající se registrace meziproduktů. V tomto případě má výrobce nebo dovozce na vybranou buď registrovat v rámci plné registrace nebo zažádat Ministerstvo zdravotnictví o souhlas s předložením omezeného rozsahu informací. Důvodem je zde fakt, že tento meziprodukt je uváděn na trh v omezené míře. Novela rovněž reaguje na přijetí Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 648/2004 o detergentech a Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 850/2004 o perzistentních organických polutantech a o změně směrnice 79/117/EHS.
Předložený návrh směřuje především k naplnění základního principu a tím je dosažení plné slučitelnosti s příslušnými právními předpisy ES. Dalším důvodem jsou dílčí legislativně technické a věcné úpravy sloužící k odstranění některých nepřesností. Jedná se především o tyto změny:
a) úpravy v oblasti dovozu, vývozu a uvádění látek a přípravků ze zemí Evropské unie do oběhu na území ČR,
b) úpravy správního trestání dle návrhu přestupkového zákona,
c) odstranění nedostatků vzniklých při pozměňovacích návrzích Senátu,
d) zajištění chybějící transpozice v oblasti meziproduktů,
e) související a další legislativně technické úpravy.