Pátek, 29. března 2024

Fyzická osoba jako původce odpadu

SDĚLENÍ sekretariátu rozkladové komise o správním rozhodnutí ministra životního prostředí
Fyzická osoba jako původce odpadu

K povinnosti rozlišení výše pokuty za jednotlivá porušení zákona při společném výroku o uložení sankce k § 4 písm. p) zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů

k § 47 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů

I. K tomu, aby mohla být fyzická osoba považována za původce odpadu, musí být naplněny dva zákonné předpoklady: musí jít o fyzickou osobu oprávněnou k podnikání a odpady musí vznikat při její podnikatelské činnosti.

II. Stanovení výše pokuty v úhrnu a rozlišení skutkových podstat jednotlivých deliktů pouze v odůvodnění rozhodnutí není z hlediska požadavků ustanovení § 47 správního řádu dostačující. (Rozhodnutí ministra životního prostředí ze dne 6. října 2004, č.j. M/100919/04, SRK/628/P-1620/04)
Ministerstvo životního prostředí potvrdilo rozhodnutí České inspekce životního prostředí, oblastního inspektorátu v Hradci Králové, kterým byla panu R. (odvolateli) uložena pokuta v úhrnné výši za porušení povinností dle § 16 odst. 1 písm. g), § 16 odst. 3 a § 13 odst. 3 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o odpadech“). Porušení uvedených povinností se odvolatel dle názoru ministerstva dopustil tím, že jako fyzická osoba oprávněná k podnikání nevedl průběžnou evidenci o odpadech a způsobech nakládání s nimi, nakládal s nebezpečnými odpady bez souhlasu příslušného orgánu státní správy a jako původce nebezpečných odpadů nezpracoval jejich identifikační listy a místa nakládání s nebezpečnými odpady jimi nevybavil. Nesouhlas s rozhodnutím vyjádřila manželka pana R., neboť je přesvědčena, že s odpady bylo nakládáno v souladu se zákonem a nařízením obce, jelikož 3 až 4 kusy zářivek byly uschovány na bezpečném místě v původním balení a jejich odvoz byl zajištěn dohodou s obcí. Poukazuje rovněž na to, že v době kontroly odvolatel již čtyři měsíce nepodnikal, pouze vyklízel objekt a čekal na jeho převzetí. Ministerstvo paní R. oznámilo, že na základě uváděných skutečností lze uvažovat o snížení pokuty v mimoodvolacím řízení, avšak zdůraznilo, že s takovým snížením pokuty musí souhlasit odvolatel jako jediný účastník řízení. S navrhovaným snížením pokuty však pan R. vyjádřil nesouhlas s tím, že žádné zákonné povinnosti neporušil. Požádal tedy o zrušení pokuty jako takové a tato žádost byla ministerstvem posouzena jako podnět k přezkoumání rozhodnutí ministerstva v řízení mimo odvolání podle ustanovení § 65 a násl. správního řádu. Ministr s přihlédnutím k návrhu zvláštní (rozkladové) komise zahájil mimoodvolací přezkumné řízení a v jeho závěru rozhodnutí ministerstva změnil v jeho meritorním výroku, neboť bylo vydáno v rozporu se zákonem. Změna výroku měla za následek zrušení rozhodnutí ČIŽP a vrácení věci správnímu orgánu k novému projednání a rozhodnutí.

Z odůvodnění:
Za porušení uvedených povinností byl odvolatel postižen jako původce odpadu. Původcem odpadu je ve smyslu § 4 písm. p) zákona o odpadech právnická osoba, při jejíž činnosti vznikají odpady, nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, při jejíž podnikatelské činnosti vznikají odpady. K tomu, aby mohla být fyzická osoba považována za původce odpadu, tedy musí být naplněny dva zákonné předpoklady: musí jít o fyzickou osobu oprávněnou k podnikání a odpady musí vznikat při její podnikatelské činnosti. V posuzované věci je sice odvolatel fyzickou osobou oprávněnou k podnikání, avšak objekt, v němž svou podnikatelskou činnost vykonával, několik měsíců fakticky neprovozoval. Ve správním řízení nebylo jednoznačně prokázáno, že při kontrole zjištěné nebezpečné odpady vznikly při podnikatelské činnosti odvolatele. ……….Závěrem je třeba upozornit na nesprávnou formulaci výroku rozhodnutí ČIŽP. Ve výroku rozhodnutí nejsou rozlišena jednotlivá porušení povinností a není zde specifikovaná výše pokuty za tato jednotlivá porušení. Stanovení výše pokuty v úhrnu a rozlišení skutkových podstat jednotlivých deliktů pouze v odůvodnění rozhodnutí tak není z hlediska požadavků ustanovení § 47 správního řádu dostačující.

Zdroj:MŽP
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů