Sobota, 27. dubna 2024

D47 už se sice staví, práce ale drhnou

D47 už se sice staví, práce ale drhnou
O dálnici, která spojí Ostravu se zbytkem republiky, se mluví už léta, ale když se má teď konečně stavět, práce se zpožďují. Peníze jsou k dispozici, ale někde se ani dva roky po termínu ještě nekoplo do země.
Jinde se zase staví, ale draze. Ukazuje se, že investice za bezmála 60 miliard je špatně připravená. Navíc se začaly úřady s Ředitelstvím silnic a dálnic dohadovat, kdo vlastně stavbu více zdržuje.
Přípravu i využití peněz na výstavbu dálnice D47 a také další důležité silnice R48 kritizuje v nejnovější zprávě Nejvyšší kontrolní úřad. Ministerstvům a dalším úřadům vytýká především nekoncepčnost přípravy obou staveb, která vede ke zbytečnému utrácení. Na druhou stranu kontroloři zjistili, že investor nedokáže včas využít všechny peníze, které stát na stavbu vyčlenil.
Ředitelství silnic a dálnic ve své zprávě pro vládu o stavu prací na stavbě D47 zase kritizuje postup úřadů a ukazuje na případy, kdy úředníci celé měsíce nerozhodují, i když mají.

Jedni kritizují druhé
"Postup Krajského úřadu Olomouckého kraje nesvědčí o tom, že by považoval realizaci dálnice D47 za jednu z priorit," píše vedení společnosti. Výtka se týká úseku mezi Lipníkem nad Bečvou a Hladkými Životicemi, který dodnes nemá platné územní rozhodnutí.
Kraj ale dává vinu firmě. "Nechal jsem si udělat analýzu a z ní vyplývá, že jsem dostali neúplné podklady. Naši úředníci by mohli řízení kvůli tomu přerušit, ale oni doslova lámou chybějící dokumenty z pracovníků ředitelství," řekl krajský radní Petr Polášek z ODS. "Žádám ředitelství o schůzku, protože si na nás jen stěžují, ale komunikace je nulová," dodal.
"Všem ostatním úřadům naše podklady stačí," podivil se náměstek Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal. "Úředníci musí umět v materiálech hledat, a to je pro ně zřejmě složité. Raději zavolají, abychom jim to poslali ještě jednou samostatně, že to chybí."
Připustil ale, že podklady podnik dodává postupně hned poté, co je schválí předchozí úřad. "Je to kvůli tomu, abychom jen nečekali a neshromažďovali. Když se na některém z úřadů něco zdrží, je to jako když se skácí domino," dodal Doležal.
Ředitelství silnic a dálnic ve zprávě vytýká pomalé rozhodování i Ministerstvu pro místní rozvoj, které už od poloviny února údajně blokuje další postup v jednom z vyvlastňovacích řízení. Ministerstvo ale tvrdí, že nic nezdržuje, protože celý úřední postup může jít zcela mimo něj. "Proces se neměl přerušit. Pokud se stavební úřad takto rozhodl, bylo to chybné a nezákonné. Navíc jsme už skončili."
Zpráva NKÚ potvrzuje, že nedostatky na úřadech spojené s výkupy pozemků komplikují stavbu. Problémy ale našla i na ředitelství silnic.
"Jde o nedostatky ve výkonu správní agendy stavebními úřady a neúplnosti několika návrhů na vydání územních rozhodnutí i stavebních povolení podaných Ředitelstvím silnic a dálnic," uvedli kontroloři NKÚ. Podle nich je na vině také právní úprava, která v rámci stavebního a územního řízení umožňuje opakovaně vznášet stejné připomínky a návrhy. "Více než úřady komplikují stavbu opakované námitky ekologických organizací," míní náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Pavol Lukša.
Například jen získání výjimky Krajského úřadu Olomouckého kraje ze základních podmínek ochrany zvláště chráněných živočichů trvalo namísto dvou měsíců celý rok. A dosud není jasné, kdo bude spravovat takzvaný ekodukt - most pro přechod velkých zvířat přes dálnici - a kdo by ho měl vlastně povolit.

Zatím sedm miliard
"Příprava celé stavby měla být lepší, určitě jsou tam rezervy. Podklady pro rozhodnutí úřadů ale dodává investor, tedy ředitelství silnic. Ten si je však objednává u externích firem," upozorňuje senátorka za Přerovsko a část Novojičínska Jitka Seitlová, která je členkou Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje.
Náměstek Doležal potvrdil, že státní firma s 1600 zaměstnanci si najímá externí společnosti téměř na všechny přípravné práce.
Stavba dálnice zatím stála 7 z celkových 57 miliard korun. Celý osmdesátikilometrový úsek dálnice z Lipníka nad Bečvou až na sever do Polska má být podle plánu hotov koncem roku 2008.
Propojení dálnice D47 od Bohumína po hranice s Polskem s polskou dálnicí A1 se ale může také posunout. Oblast byla zařazena do sítě chráněných oblastí Natura 2000. Kvůli tomu je nyní přerušeno územní řízení na stavbu posledního úseku a pracuje se na novém posouzení vlivu stavby dálnice na životní prostředí v těchto místech. Moravskoslezští zastupitelé se obávají, že to může zdržet výstavbu dálnice v tomto úseku dokonce o několik let.
Proto napsali předsedovi vlády Jiřímu Paroubkovi, aby vláda problém pomohla řešit.

Historie projektu s problémy
1963 - Vláda tehdejší Československé socialistické republiky přijala dokument o rozvoji dálnic v zemi. Součástí tohoto materiálu bylo také napojení průmyslového Ostravska na dálnice.
1970 - V územním plánu Ostravsko-karvinské pánve byla naplánována dálnice v koridoru, se kterou počítá dnešní D47.
1993 - Usnesení vlády počítalo s dokončením dálnice D47 v roce 2007. Kabinet naplánoval také stavbu rychlostní komunikace R48 vedoucí od Bělotína, kolem Frýdku-Místku na hranice s Polskem nedaleko Českého Těšína. Silnice R48 měla být dokončena do roku 2005.
1999 - slavnostně zahájena výstavba prvního úseku D47 ze Svinova do Hrušova.
2000 - vláda dává přednost před stavbou silnice R48 výstavbě dálnice D47 v délce asi 80 kilometrů.
2002 - vláda výstavbu dálnice zadala bez výběrového řízení izraelské společnost iHousing&Construction. Stavba i s následnou 30letou údržbou měla vyjít na 125 miliard korun a stát ji měl splácet po dokončení.
2003 - vláda smlouvu vypověděla a rozhodla se postavit dálnici z peněz od státu. Případ začala prošetřovat policie kvůli podezření z korupce.
2004 - podle sněmovní vyšetřovací komise vyplynulo z vyšetřování, že kabinet expremiéra Miloše Zemana uzavřel ohledně stavby dálnice D47 pro stát nevýhodnou smlouvu. Korupční jednání ovšem poslanecká komise neprokázala. Případ odložila také policie.
2005 - vláda rozhodla o navýšení ceny výstavby dálnice kvůli změně sazby DPH na stavební práce o 6,7 miliardy na 55,1 miliardy korun. Nyní jsou ve výstavbě tři úseky dálnice z osmi. Termínem dokončení celé dálnice je rok 2009.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů