zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Severní trasa: lidé se obávají zničení Českého ráje

28.07.2005
Příroda
Severní trasa: lidé se obávají zničení Českého ráje

Pro a proti severní variantě

Téma

Český ráj - Strach ze zničení Českého ráje a proti nim obavy ze zaostávání regionu. Taková jsou hlavní pro a proti severní variantě rychlostní silnice z Turnova do Jičína. Vedení silnice severem vyšlo jako nejvýhodnější ve studii zadané Libereckým krajem. Podporuje ji například ministerstvo dopravy. Naopak silně proti jsou ekologičtí aktivisté.
Ani jediné plus nenachází na severní variantě dálnice Českým rájem Markéta Kovaříková z občanského sdružení Pro Ktovou. Podle ní naopak citelně naruší v atraktivní oblasti turistický ruch, na kterém jsou zdejší obce závislé. "Ve zdejším regionu neexistuje žádný průmysl, důležitý je tady cestovní ruch. A turisté sem jezdí hlavně proto, že je tu klid," uvedla Kovaříková.
Podle ní severní varianta plánované rychlostní silnice R 35 od sebe oddělí obce Českého ráje, navíc nijak nevyřeší jejich obchvat. "Obcím nijak neulehčí, protože povede naopak zastavěnými částmi. A například ve Ktové by lidé měli stávající silnici z jedné strany a z druhé, kde je teď klid, by vyrostla dálnice," upozornila. Proti severní variantě stojí i to, že má vést chráněnou krajinou. Vytvoří tak nepropustnou bariéru pro živou i neživou přírodu. "Zastaví migraci některých živočichů. Navíc zcela zničí krajinný ráz přírody. Nevím, jak se bude turistům líbit, až se přímo z Trosek budou dívat na sedm set metrů dlouhý most," dodala Kovaříková. Ta se domnívá, že propagace severní varianty ze strany Libereckého kraje je především velkým silničním lobby. Ani pro Václava Brunclíka, místostarostu Rovenska pod Troskami, není severní varianta přijatelným řešením. "Má vést přes jednu z nejhezčích lokalit na Rovensku, přes Dančí farmu, a to se nám příliš nelíbí," uvedl Brunclík.
Liberecký kraj se u severní varianty obává hlavně poškození životního prostředí, a to jak samotnou stavbou, tak i existencí silnice R 35. "Je úkolem nejbližší budoucnosti pečlivě zvážit, zda je možné tato rizika eliminovat takovým stavebním řešením, které by naopak životnímu prostředí a rázu krajiny Českého ráje prospělo," sdělila mluvčí kraje Linda Futerová.
Podle Václava Poštolky z katedry geografie Technické univerzity v Liberci má region, kterým by měla silnice vést, zatím velmi špatnou dopravní obslužnost. "V rámci republiky je málo území, které jsou tak špatně dopravně dostupné. Silnice by pomohla velké oblasti," míní Poštolka. Ten odmítá, že by dálnice způsobila odliv návštěvníků. "Stačí se podívat na Alpy," vysvětluje.
I proto chtějí severní trasu například zastupitelé v Jilemnici. "Slibujeme si od ní, že Krkonoše tak budou přístupnější," míní starostka Jilemnice Jaroslava Kunátová.
Pro severní variantu hraje také její délka. Oproti jižní je kratší a její stavba by tak měla vyjít levněji. Údolí mezi hruboskalským skalním městem a Kozákovem je navíc přirozenou dopravní spojnicí stovky let. "Bylo by dobré, kdyby si zastánci i odpůrci stavby společně sedli a hledali kompromisní řešení. Mám pocit, že více argumentů je pro severní variantu," říká ředitel jičínského muzea Jaromír Gottlieb.

Autor: (sol, js)

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
E-expert, spol. s r.o.
26
10. 2017
26-27.10.2017 - Konference
Hotel SOREA MÁJ, Liptovský Ján, Slovensko
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí