Pátek, 29. března 2024

Japonci nechtějí odkládat saka

Japonci nechtějí odkládat saka
Stačí třeba jen letmý pohled do většiny kanceláří velkých japonských firem i státních úřadů a vše je jasné. Muži se tu pohybují v tradičních tmavých, většinou černých oblecích a kravatách. Znamená to, že rozsáhlá vládní kampaň zaměřená na to, aby se oblékli lehčeji, se příliš neujala.
Všechno začalo v polovině května. Ačkoli není žádný model, Hiroši Okuda, impozantní šéf největší japonské firmy - automobilky Toyota, se promenádoval před televizními kamerami. Oblékl se do bílé košile s krátkým rukávem a tmavě zelených kalhot. "Rád bych přesvědčil japonské muže, aby v letních měsících odložili saka a kravaty," vysvětloval.
Okudovo vystoupení spadalo do vládního projektu, jehož záměrem je výrazně omezit používání klimatizace.
Země vycházejícího slunce, druhý největší dovozce ropy na světě po USA, tak chce jednak snížit spotřebu energie, jednak umožnit, aby ostrovní císařství dostálo závazkům na omezení emisí skleníkových plynů. To předpokládá úplnou revoluci v oblékání. Tmavé obleky, po desetiletí uniformy obchodníků a úředníků, měly zůstat letos v létě ve skříních.
Nový letní vzhled hájil i premiér Džuničiró Koizumi, když ho vylíčil jako součást snahy snížit do roku 2012 emise skleníkových plynů na hodnotu z roku 1990. "Vláda nechce opomíjet svá předsevzetí v prevenci globálního oteplování," řekl. "Letos v letě nebude nosit saka, ani kravaty". Každé léto trpí například Tokio syndromem "vyhřátého ostrova". Klimatizací vhání teplý vzduch do ulic a nemá v porovnání s evropskými velkoměsty příliš parků. Teploty stoupají přes 40 stupňů Celsia, teplota povrchu vozovek dosahuje i 60 stupňů Celsia. Průměrné teploty se v největším japonském městě za posledních sto let zvýšily zhruba o tři stupně.
Před zahájením sezóny s klimatizací, tedy 1. červnem, řekla na tiskové konferenci ministryně životního prostředí Juriko Koikeová: "Letos do svého úřadu nepustím nikoho v tmavém obleku. Japonci často tvrdí, že nemohou udělat to či ono, pokud to neprovedou jejich šéfové. Zaměřujeme se proto na vysoce postavené činitele velkých korporací v naději, že je budou menší firmy následovat".
Avšak obchodníci i mnozí úředníci se nezřekli svých obleků v takové míře, jak vláda očekávala. I v horkých dnech v Otemači, tokijské obchodní čtvrti, obědvají muži dál bez toho, aby si odložili část svého konzervativního oblečení. "Problém je v tom, jak se cítit bez saka při jednání s klienty, obzvlášť staršími," svěřuje se obchodník Seičiró Sabui (38).
Šinró Hajaši, redaktor módního časopisu pro muže, souhlasí: "V žádné jiné zemi nepanuje tak citlivý vztah mezi oblečením a společenským postavením, a to už od feudalismu. Japonci nosí takřka uniformní obleky i proto, že mají pocit, že patří k jasně vymezené skupině - dříve by se řeklo klanu".
Zdroj:Právo
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů