zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Praha by si měla vážit svého systému MHD

12.09.2005
Obecné
Praha by si měla vážit svého systému MHD
Systémy veřejné dopravy na celém světě závisí na státní finanční podpoře. Evropské i severoamerické státy navíc využívají příjmy z daní z benzínu, daní z osobních a nákladních automobilů, poplatky za parkování a mýtné za používání dálnic, aby pomohly podpořit veřejnou odpravu. Ekonomové i experti na dopravu obhajují uvalení vyšších daní z vlastnictví a používání osobních i nákladních automobilů, aby byly podpořeny ekologicky méně škodlivé formy dopravy a povzbudila se pěší chůze, cyklistika a vyžívání veřejné dopravy.
Ač jsou dotace z veřejných rozpočtů hlavním zdrojem příjmů veřejné dopravy ve většině rozvinutých zemí, uživatelé veřejné dopravy musí přispívat prostřednictvím jízdného (strana Fórum byla tomuto tématu věnována 3. června). Příjmy z jízdného pokrývají zhruba pětinu provozních nákladů na veřejnou dopravu v nizozemských a italských městech, což je přibližně stejné jako v Praze. V Německu, Švýcarsku, Dánsku a Švédsku hradí cestující přibližně polovinu nákladů na služby veřejné dopravy a ve Velké Británii přes 90 procent.
Jízdné MHD v Praze patří i po zvýšení k 1. červenci mezi nejnižší v Evropě. Dosahuje přibližně polovinu či třetinu výše jízdného v ostatních městech EU.
Zatímco zvýšení cen jízdenek pro jednotlivou jízdu bylo vyšší (67 procent), došlo pouze k desetiprocentnímu zvýšení cen měsíčních, čtvrtletních a ročních jízdenek. Většina Pražanů má časové jízdenky, a tak se jich vysoké zdražení jednotlivých jízdenek nedotkne. Jednotlivé jízdenky většinou využívají turisté a občasní uživatelé MHD, kteří si mohou dovolit zaplatit výši jízdného.
Většina uživatelů MHD zaplatí pouze malé navýšení jízdného. Přitom se služby zlepšily v každé části sítě MHD. Výrazně se zvýšila přesnost provozu. Stále vyšší počet stanic autobusů se adaptuje podle potřeb starších občanů a osob s omezenou pohyblivostí. Vozový park má více než 350 nízkopodlažních autobusů, které umožňují snadný nástup cestujících. Informační systémy pro cestující byly modernizovány a rozšířeny, včetně informací v reálném čase o příjezdech a odjezdech na některých stanicích.
DP reagoval na rostoucí příměstskou zástavbu spoluprací s ROPID - vznikly nové příměstské autobusové linky na okraji Prahy. Stejně důležitá byla integrace příměstské železniční dopravy umožňující držitelům jízdenky DP použít je pro spoje ČD v Praze.
Zlepšování MHD vyžaduje silnou podporu od vlády i města, v ideálním případě financovanou poplatky a daněmi předepsanými majitelům a uživatelům automobilů. Uživatelé veřejné dopravy však musí být připraveni platit za rozšířené a zlepšené služby DP.
John Pucher, Rutgers University, New Jersey, USA
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
21
8. 2017
21-25.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
MŽP ČR
22
8. 2017
22.8.2017 - Seminář, školení
Praha
SW CASEC
22
8. 2017
22.8.2017 - Seminář, školení
Mladá Boleslav
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí