Lesní hospodářství obce má stejný režim jako ostatní hospodářská činnost
Od roku 1991 přešlo do vlastnictví obcí přibližně 400 tisíc hektarů lesů, což je bezmála 16 % celkové rozlohy lesů ČR. Na tuto změnu vlastnických poměrů reagoval nový zákon č. 289/1995 Sb., o lesích, který je založen na principu, že za hospodaření v lese odpovídá jeho vlastník.
UŽ 150LETÁ TRADICE
Aby zůstala zachována odborná úroveň hospodaření v lesích, je vlastníkům uložena povinnost hospodařit v součinnosti s odborným lesním hospodářem (OLH). Ve středoevropských zemích je nařízení o odborném dozoru na hospodaření v lesích praktikováno bezmála 150 let.
Nynější právní úprava ukládá obcím a ostatním subjektům, které vlastní více než 50 hektarů lesa, vybrat si OLH, uzavřít s ním smlouvu, nahlásit to orgánu státní správy lesů pověřeného obecního úřadu a zajistit úhradu jeho činnosti z vlastních prostředků. Možnost vlastního výběru OLH mají i ty obce a subjekty, které vlastní méně než 50 hektarů lesa. Současně s volností výběru OLH však jde povinnost úhrady jeho činnosti.
SMLOUVA S HOSPODÁŘEM:
Obsah smlouvy o výkonu funkce OLH závisí na tom, zda obec zajišťuje provoz lesního hospodářství dalším pracovníkem, který organizuje práce, služby a prodej vytěženého dřeva, nebo jestli veškerou odbornou a organizační činnost provádí jediný pracovník, a to OLH. Nedostatkem lesního zákona je, že neobsahuje přesný výčet povinností, které musí OLH pro vlastníka zajistit. Mnohdy se pak stává, že OLH není pro vlastníka partnerem, ale poručníkem.
Obcím s lesními majetky do výměry 50 ha ve většině případů zajišťuje výkon funkce OLH právnická nebo fyzická osoba pověřená touto činností i pro ostatní drobné vlastníky v rámci jednoho katastrálního území. Práce OLH by měla spočívat v konzultační a poradenské činnosti. To prakticky znamená výpomoc při určování a stanovení způsobu likvidace škůdců lesních porostů a prevenci proti nim. Dále pak projektování zalesnění vytěžených ploch a zemědělských půd, částečné vyznačování výchovných zásahů v porostech do 40 let věku (prořezávky a probírky), identifikaci parcel a majetkových hranic, přejímku zalesněných ploch a provedených výchovných zásahů pro potvrzování žádostí o dotace a příspěvky na hospodaření v lesích a případně další činnosti.
Náklady na výkon funkce OLH u vlastníků do 50 ha lesa závisejí na výměře a pohybují se přibližně od 250 - do 400 Kč za hektar lesa ročně. V roce 2004 celostátně činily přibližně 127 miliónů korun. Výkon funkce OLH pro tyto vlastníky, to znamená i pro obce, které nemají vlastního lesního hospodáře, zajišťuje prostřednictvím svých lesních správců podnik Lesy České republiky. V menší míře touto činností bývají pověřeny jiné fyzické nebo právnické osoby.
KONTROLA JE NUTNÁ
U některých obcí a menších měst, které mají svého OLH a hradí jeho činnost, se stále ještě neprovádí pravidelná kontrola hospodaření v jejich lesích. Tato problematika je totiž pro většinu starostů a zastupitelů poměrně neznámá. Přesto musím připomenout, že lesní hospodářství obce či města podléhá stejnému režimu kontroly jako ostatní hospodářská činnost. Vedení obce musí od odpovědného pracovníka - OLH požadovat, aby každoročně předkládal základní dokumenty. Jsou to:
Roční bilance plnění závazných ukazatelů lesního hospodářského plánu (LHP) nebo lesních hospodářských osnov (LHO). Je to jednoduchý přehled o plnění decenálního (desetiletého) předpisu těžeb, probírek, prořezávek a zalesnění s uvedením zbývající výše úkolů. Z kolonek "dosud provedeno" a "zbývá provést" je i pro laika patrné časové plnění jednotlivých zákonných ukazatelů. Podkladem pro zpracování je lesní hospodářská evidence (LHE) . Její vedení je uloženo zákonem a starostové by se měli zajímat o to, zda jejich OLH tuto povinnost plní. Obce a města, jimž výkon funkce OLH hradí stát, si musí zajistit vedení LHE samy nebo se o tom dohodnou s pověřeným OLH.
Roční plán činnosti podle jednotlivých výkonů vychází z bilancovaných úkolů LHP nebo LHO a na ně navazujících výkonů zpracovaných podle jednotlivých porostů. Zodpovědný starosta nebo zastupitelstvo nepřipustí překračování ročního bilancovaného podílu těžeb na jedné straně a na straně druhé neprovádění ročního bilancovaného podílu prořezávek, probírek a zalesnění, které jsou nákladovými výkony.
Roční plán výnosů a nákladů - finanční plán se zpracuje na podkladě ročního plánu činnosti podle jednotlivých výkonů s použitím cen a sazeb v místě obvyklých.
Roční inventarizace zásob dřevní hmoty se provádí pravidelně ke stejnému datu podle plánu inventarizace ostatních zásob. Na skládkách v lesních porostech se fyzicky odsouhlasí zásoby dřeva podle jednotlivých kusů a porovnají se s evidencí o výrobě a dodávkách. Inventarizaci musí být přítomen nezávislý člen komise.
Roční rozbor hospodaření obsahuje porovnání skutečných výsledků hospodaření podle jednotlivých výkonů v cenách a technických (měrných ) jednotkách a zdůvodnění případných rozdílů. Součástí rozboru by měl být přehled fakturace dřeva a služeb podle jednotlivých subjektů a vyhodnocení dodržení doby splatnosti. U dodavatelských faktur by měly být založeny fotokopie smluv o dílo a živnostenských listů.
Zpracování výše popsaných plánů nebo přehledů není náročné, pokud je vedena základní evidence. U obcí a měst s ročním objemem lesní výroby do 2 miliónů korun nepřesáhne 20 hodin administrativních prací.
... JSOU-LI POCHYBNOSTI
Pokud vedení obce či města má pochybnosti o stavu lesa a k odborné úrovni hospodaření pracovníků nebo firem hospodařících na jejich majetcích vůbec, mělo by urychleně požádat o prověrku dodržování závazných ukazatelů LHP, LHO, a to orgán státní správy lesů pověřeného obecního úřadu. Organizací, která by také mohla tuto kontrolu provést, je i Ústav hospodářské úpravy lesů (ÚHÚL) v Brandýse nad Labem.
Drtivá většina obcí a měst, které si převzaly lesy, s nimi nakládá s péčí řádného hospodáře. Počáteční euforie ze znovunabytého majetku, umocněná velice příznivými cenami za prodané dřevo, byla vystřídána realitou stále narůstajících cen vstupů a klesajících cen dřeva. Hospodaření v některých obecních a městských lesích se tak bude postupně stávat prodělečným a zastupitelstva budou postavena před rozhodnutí, jak s tímto majetkem naložit. Určitým řešením by mohlo být sdružování majetku.
AUTOR: JOSEF TOPKA
místopředseda České komory
odborných lesních hospodářů