zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Šejkové hodlají těžit více ropy

20.09.2005
Geologie
Šejkové hodlají těžit více ropy
Organizace zemí vyvážejících ropu nejspíše zvýší těžební kvóty. Pokusí se tak uklidnit světové trhy stále ještě rozbouřené dozvuky hurikánu Katrina. Ropný kartel, který zasedá ve Vídni, má rozhodnutí oznámit dnes.
Limit by měl stoupnout asi o půl miliónu barelů denně. Saúdská Arábie s tím souhlasí, řekl její "ropný" ministr Ali Al-Naímí.
Zvýšení kvót by bylo šesté za poslední rok a půl. Půjde ale spíše o vstřícné gesto. Skutečná produkce je už nyní nad limitem a nezbývá mnoho rezervní kapacity.

IEA uvolňuje zásoby
V pátek večer stál barel lehké americké ropy k dodání v říjnu 63 dolarů, barel Brent 61,81 dolaru. Na konci srpna byly ceny v New Yorku i nad 70 dolary. Vlády po celém světě se snaží proti vysokým cenám ropy zasáhnout.
Mezinárodní energetická agentura (IEA) v pátek potvrdila svůj plán ze začátku září.
Během měsíce chce na trh napumpovat 60 miliónů barelů ze strategických zásob členských vlád, aby zmírnila dopad hurikánu Katrina na světové trhy. Tolik suroviny pojmou asi tři desítky obřích tankerů. Na konci měsíce se uvidí, jestli bude třeba podniknout další kroky, řekl podle agentury ČTK výkonný ředitel IEA Claude Mandil.
Zároveň řekl, že případné zvýšení kvót OPEC by bylo pro trh dobrým znamením.

Problém je ve zpracování
Jen dobrá znamení ale stačit nebudou. Analytici shodně upozorňují na to, že trh se příliš neuklidní, dokud rafinérie nedokážou dodatečnou ropu zpracovat.
"Hlavním problémem je kapacita rafinérií. Snažíme se proto být jakýmsi katalyzátorem," řekl agentuře Bloomberg Will Whitehorn, mluvčí britského miliardáře Richarda Bransona. Branson, kterému patří společnost Virgin Atlantic, zvažuje, že se vysokým cenám leteckého paliva bude bránit investováním do nové rafinérie.
Dává tím za pravdu i členům OPEC, kteří upozorňují, že problémem je zpracování a infrastruktura, ne těžba.
Branson tak má více prozíravosti i štěstí než dvě z velkých amerických aerolinií. Předlužené firmy Delta a Northwest minulý týden požádaly soud o ochranu před věřiteli. Drahá paliva podle nich byla posledním impulsem, který je k tomu vedl.
Dopad hurikánu Katrina ukazuje, jak je americký trh s palivy zranitelný, napsal v jednom z komentářů časopis Reason. Po jakémkoliv přerušení provozu vyletí ceny raketově vzhůru. Na vině jsou tuhé předpisy na ochranu životního prostředí a protesty, kvůli nim už řadu let v USA nevyrostla žádná nová rafinérie.
Firmy Saudi Aramco a Royal Dutch Shell alespoň hodlají zdvojnásobit kapacitu společného závodu v texaském Port Arthuru. Pokud záměr projde, má to být největší taková investice za posledních 25 let.
"Nedostatek je na trhu benzínu. A aby to mělo alespoň nějaký dopad na jeho ceny, museli byste na trh přidat obrovská kvanta ropy," dodal k tomu pro agenturu Bloomberg Paul Horsnell, který vede výzkum energetického trhu u firmy Barclays Capital.

Kvóty platí jen na papíře
Země OPEC produkují asi 40 procent světové spotřeby strategické suroviny. Oficiální limit je nyní 28 miliónů barelů denně.
Podle odhadu agentury Bloomberg ale těžba v srpnu vzrostla nad 28,5 miliónu barelů. A po započtení Iráku, na který se kvóty nevztahují, dokonce 30,4 miliónu.
IEA odhaduje, že rezervní kapacity mimo Irák jsou 1,39 miliónu barelů denně. Z toho většina v Saúdské Arábii. Ali Al-Naímí ale prohlásil, že už nevidí příliš velkou dodatečnou poptávku.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí