zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

EU zmírnila ambiciózní ekologický plán

23.09.2005
Ovzduší
EU zmírnila ambiciózní ekologický plán


Komise Evropské unie včera zmírnila své plány na vyčištění ovzduší do roku 2020. Reagovala tak na silnou kritiku zástupců průmyslu, dopravy a zemědělství. I tak ale Evropská unie odhaduje roční výdaje na snížení škodlivin na 7,1 miliardy eur. Původní plán počítal se sumou 11,6 miliardy eur.
"Je to kompromis za sedm miliard, ale přínosy čistšího vzduchu budou mnohonásobně vyšší. Neustoupili jsme od zásadních dopadů na zdraví lidí," řekl včera evropský komisař pro ochranu životního prostředí Stavros Dimas.
Počet předčasných úmrtí, zaviněných znečištěným vzduchem, se má díky plánu v roce 2020 v EU snížit ze současných 370 tisíc na 230 tisíc. Oproti letošku by měl čistší vzduch po patnácti letech ušetřit v evropském zdravotnictví 42 miliard eur.
"Zpráva je pozitivní. Chceme zlepšovat kvalitu životního prostředí, ale limity musí být v souladu s tím, co je průmysl schopen unést. Jinak by bylo obtížné pozvednout konkurenceschopnost evropských firem," prohlásil místopředseda vlády pro ekonomiku Martin Jahn.

Ovzduší je jen začátek
Strategie pro znečištěné ovzduší je jednou ze sedmi tematických strategií, které má komise připravit. Další se budou týkat mořského prostředí, prevence vzniku odpadů a recyklace, udržitelného využívání zdrojů, půd, pesticidů a městského prostředí. Předloženy mají být za několik měsíců.
Podle Strategie na ochranu ovzduší má ubýt polovina současných evropských předpisů a zbytek se má zjednodušit.
Plán slibuje také "pružnější přístup": pokud stát prokáže, že podnikl všechna přiměřená opatření, přesto ale v některých lokalitách normy kvality ovzduší nesplňuje, může žádat o prodloužení termínu, do kterého má normy splnit.

Český průmysl ušetří
Jen v Česku by měly průmyslové podniky, státní a obecní rozpočty na zlepšení životního prostředí do roku 2010 podle záměru Ministerstva životního prostředí vydat 180 miliard korun. Teď se bude moci počítat s nižšími náklady na ochranu ovzduší, soudí ekologický poradce ministra průmyslu a obchodu Jiří Hanzlíček.
"Ve většině případů si Česko stanovilo přísnější normy, než unie požadovala. V Bruselu nyní převládl názor, že ekologie bez ekonomiky by život lidí degradovala, a proto souhlasí s limity na úrovni trvale udržitelného rozvoje. To je správný směr," řekl Hanzlíček.
Dimasův plán boje za čistší vzduch si bere na mušku především jemné částice sazí a prachu v ovzduší, které pronikají do plic. Částice často pocházejí ze stále rozšířenějších vznětových motorů. Dvě pětiny nových aut prodávaných v Evropské unii už jezdí na naftu. Chystané nové normy by například znamenaly, že výrobci budou muset lépe čistit výfukové plyny u kamiónů a zavést zvláštní filtry částic u osobních vozů. Znečištění v evropských městech má do roku 2020 klesnout o pětinu.
Pro vývojová oddělení továren na nákladní automobily je snižování emisí trvalým úkolem.
"Na podzim uvedeme na trh motory odpovídající emisní normě Euro 4 a od února příštího roku motory vyhovující normě Euro 5, která začne v unii platit v roce 2009," řekl Hasse Johansson, šéf výzkumu a vývoje firmy Scania.
Ani ekologický motor však životnímu prostředí neprospěje, pokud se budou vytvářet kolony kvůli nedostatečné kapacitě silniční sítě. Ovzduší by podle Johanssona pomohlo i to, aby v celé Evropě mohly jezdit silniční soupravy delší než 25 metrů místo dosud povolených osmnácti. Delší - ale tím pádem i těžší - soupravy prosadily Scania a Volvo ve Skandinávii.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí