zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ve výrobě vozů začala zelená revoluce

27.09.2005
Obecné
Ve výrobě vozů začala zelená revoluce
Návštěvníci včera skončeného proslulého autosalónu ve Frankfurtu věnovali letos kvůli zdražování pohonných hmot zvýšenou pozornost údajům o spotřebě vystavených strojů. Ty se však u všech modelů spíše nenápadně krčily mezi spoustou jiných technických dat.
Jak však napsal server BBC, na frankfurtském výstavišti se většina vystavovatelů pyšnila svými úspornými hybridními auty, kombinujícími výbušný a elektrický motor. A to údajně svědčí o tom, že "je již dobře nastartována zelená revoluce v automobilovém průmyslu".

Hybridní vozy modelů
Němečtí výrobci luxusních vozů Audi a BMW na autosalónu dokonce vystavili hybridní verze svých přitažlivých modelů Audi Q7 a BMW X3, ačkoli ani jeden z nich nemá tuto technologii zatím ani vyvinutou.
Tyto vozy, ve Frankfurtu vysoce chválené většinou expertů, mají konkurovat modelu Lexus RX400h ze stáje japonské Toyoty. Jenže ten je už v hybridní verzi prodáván od loňska.
Dieter Zetsche, od letošního září nový šéf skupiny Mercedes z koncernu DaimlerChrysler, novinářům na frankfurtském autosalónu tvrdil, že podle nedávného testu, který provedl odborný časopis, je Mercedes třídy M s dieselovým motorem úspornější ve spotřebě pohonných hmot než Lexus RX 400h.
Helmut Panke, šéf bavorského výrobce BMW, předpověděl, že hybridní auta ve světě nikdy nepřesáhnou jedno až dvě procenta celkového odbytu vozů.
"Podíváte-li se na přínos z úspory paliva a porovnáte-li ho s cenou motoru, která je velmi vysoká, nemohu považovat hybridy na trhu za životaschopné," zdůraznil, ačkoli model BMW X3 bude tuto technologii využívat.
Americký týdeník Business Week napsal, že i při prudce rostoucích cenách benzínu a nafty se provoz s drahým hybridním pohonem vyplatí až za osm a více let.
Na otázku, proč je tedy lidé kupují a proč se na frankfurtském autosalónu výrobci předháněli v nabízených i chystaných hybridních modelech, časopis odpovídá, že spíše než úspora paliva zajímá automobilisty, zatím ponejvíce americké, i to, že tyto vozy jsou s nižšími škodlivými emisemi šetrnější k životnímu prostředí než ty s tradičním pohonem.
A dodává, že například japonský hybridní model Prius se stal velkou módou a "symbolem statusu" mezi nejznámějšími herci v Hollywoodu. Například Dustin Hoffman byl jedním z prvních, kdo si koupil luxusní hybrid Lexus RX 400h.

Lexus zvýší prodej v Evropě
Přesto však ani ve Spojených státech odborníci neočekávají, že "zelená automobilová revoluce" vyvolá v dohledné době prudký skok v zájmu zákazníků o hybridy.
Respektovaná výzkumná agentura J. D. Power poznamenala, že do roku 2012 bude na amerických silnicích jezdit jen 7,5 procenta aut s tímto pohonem, a to včetně užitkových vozidel.
V Evropě bude tento podíl podle serveru BBC ještě nižší, byť třeba Toyota hodlá v příštím roce na zdejším trhu prodávat z celkového počtu až čtvrtinu hybridů. Jde však o její luxusní vozy značky Lexus, které nejsou určeny pro běžného automobilistu.
Kacuaki Watanabe, prezident Toyoty, je však pokud jde o vyhlídky prodeje aut s hybridním pohonem optimistický.
Jak ukázal i frankfurtský autosalón, řekl BBC, započala už ve vývoji těchto technologií konečně konkurence. A čím více výrobců je bude montovat do svých aut, tím o ně poroste i zájem automobilistů.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí