zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kamióny marně hledají, kudy z Prahy

18.10.2005
Obecné
Kamióny marně hledají, kudy z Prahy
Čtvrteční večer, tři pruhy brněnské dálnice jsou dvanáct kilometrů před Prahou ucpané kamióny. Kolona za tři, pět minut popojede o sto metrů. Mezi nákladními kolosy se proplétají osobní vozy, hledající kudy ven.
"Proč platím dálniční známku, když deset kilometrů jedu půldruhé hodiny," rozčiluje se řidič stříbřitého BMW.
Odpověď? Chybí pražský okruh, tedy tříproudová komunikace, která spolu s navazujícími místními silnicemi urychlí dopravu do centra a tranzitní dopravu odvede rychle mimo město.
Rychlejší dostavbě silničního okruhu kolem Prahy brání chybějící územní plán pražského regionu, nedostatek peněz, nejasné ceny výstavby jednotlivých etap okruhu, odvolání občanských iniciativ, špatně vypsané soutěže na zhotovitele a nakonec i osobní spory mezi projektanty.

Jih brzdí odvolání v tendru
Za jedenáct let, kdy se vnější pražský okruh připravuje, se z necelých 82 kilometrů trasy podařilo postavit 16,2 kilometru komunikací. Čtyřnásobek této délky, tedy 65,5 kilometru, by se měl dostavět do sedmi let, zbývajících do roku 2012. To je konečný revidovaný termín výstavby pražského okruhu podle usnesení české vlády. Podle vládního záměru výstavby silniční sítě v Česku v příštích deseti letech z roku 2000 měl být totiž kompletní pražský okruh uveden do provozu v roce 2008.
Mezi nejproblematičtější etapy okruhu patří severozápadní část s mostem přes Suchdol a jižní část.
Stavba šestikilometrového úseku mezi Slivencem a Lahovicemi na jihu Prahy měla začít ještě letos, zřejmě tomu tak ale nebude. Dosud totiž není ukončeno výběrové řízení na firmu, která práce provede. Očekává se také odvolání ekologických aktivistů proti stavebnímu povolení, o jehož vydání úřady požádalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), jehož prostřednictvím stát staví hlavní komunikace v zemi.
Do výběrového řízení přišlo osm nabídek. Nejvýhodnější cena byla 8,9 miliardy korun. V září byl zhotovitel podle ceny vybrán. Proti tomu podaly dvě další firmy námitku a zřejmě přijde i odvolání, uvedl Petr Kural z ŘSD. Stavební povolení by mohlo mít ŘSD do konce roku. Patrně se proti němu ale odvolají ekologičtí aktivisté. "Pokud k tomu dojde, tak se to zdrží minimálně tak o půl roku," poznamenal Kural. Aktivisté sice říkají, že obchvat je potřebný, k projektu ale mají připomínky. Silnice podle nich naruší na některých místech krajinu více, než je nutné.
Ekologičtí aktivisté se do různých povolení k tomuto úseku dálničního okruhu odvolali již několikrát. Zahájení výstavby tím už zdrželi o tři roky. Podle současných předpokladů by stavba mohla začít na jaře příštího roku.
Příští rok by se také měla zahájit výstavba navazujícího desetikilometrového úseku obchvatu v úseku Lahovice - Jesenice. Očekávané náklady jsou deset miliard korun. O rok později by podle ŘSD měla začít stavba posledního úseku na jihu Prahy z Jesenice na dálnici D1.
Všechny tři úseky o celkové délce asi 24 kilometrů by ŘSD podle svého mluvčího Jana Hořeního chtělo uvést do provozu současně. Plánovaný termínem je rok 2009, uvedl mluvčí. Dálniční obchvat na jihu Prahy má ulevit zejména oblasti Barrandova, Barrandovskému mostu a Jižní spojce. Tranzitní doprava je nyní vedena právě po těchto komunikacích.

Odborníci se přou o most
Více problémů než na jihu je na severozápadě okruhu.
Zpoždění způsobí spor zastánců a odpůrců mostu přes Vltavu a tunelu v Suchdole. S jižní trasou přes Suchdol, kterou prosazuje Ministerstvo dopravy a ŘSD, nesouhlasí starostové městských částí Dolní Chabry, Suchdol a Lysolaje, a občanské sdružení Ekoforum. Odpůrci jižní trasy prosazují vedení okruhu dále na sever od Prahy.
"Snaha o co nejkratší termín zahájení a následně zprovoznění stavby je jednou z priorit rozvoje dopravní infrastruktury města," uvedl ministr dopravy Milan Šimonovský. Severní trasa by podle jeho názoru vyvolala zdržení v řádu několika let a navíc ji není možné realizovat, protože návrh trasy prochází přes ochranné území jaderného reaktoru v Řeži u Prahy.
Emoce vzbuzuje i přemostění vltavského údolí v Suchdole. V roce 1999 proběhla soutěž, v níž porota pod vedením současného ředitele ŘSD Petra Laušmana vybrala návrh Jiřího Studničky a Tomáše Rottera z ČVUT. Podle odborníka na stavby mostů Vladimíra Tvrzníka je jejich návrh nejméně o miliardu korun dražší, než by mohl být.
"Most je navržen jako dvoupatrový s rozpětím polí, která odporují všem zásadám statiky. Jde o extrémně nehospodárné řešení," říká Tvrzník.
"Tyto mosty se líbí a dnešní bohatnoucí společnost si je může dovolit. Na vstupní bránu do Prahy nelze nasadit pouze ekonomizující hlediska," oponuje Studnička.
Skutečností zůstává, že most ani tato část okruhu zatím nestojí, přičemž se na Prahu valí čím dál více kamiónů. Průměrná denní frekvence na brněnské dálnici D1 u vjezdu do Prahy přesahuje 100 tisíc vozidel. Z toho čtvrtina nákladních vozů míří na západ nebo na východ Evropy a hledá, kudy se městu vyhnout. Do dvou let přibudou i kamióny z dostavěných dálnic D8 od Ústí nad Labem a D11 od Hradce Králové. Budou hledat okruh, jehož stavba se protahuje.
"Nemůžeme výstavbu urychlit. Neexistuje územní plán Pražského regionu. Mimo území Prahy není jasné, kde by měl okruh stát, a proto nemáme potřebná územní rozhodnutí a nemůžeme dále postupovat," uvedl ředitel ŘSD Petr Laušman.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
INISOFT s.r.o.
13
9. 2017
13.9.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí