Vozy budoucnosti má pohánět vodík
Zatímco podzimní autoshow v německém Frankfurtu byla ve znamení hybridních vozů,
z nichž některé se už vyrábějí, v Japonsku bude nyní možné navíc ještě obdivovat
i četné prototypy futuristických modelů na vodíkový pohon, které jsou ovšem
spíše hudbou budoucnosti. Mají nicméně potvrzovat slogan 39. japonského
autosalónu "Řiď k zítřku z Tokia".
Přes 1,5 miliónu návštěvníků, kteří podle odhadu pořadatelů na letošní autosalón
přijdou, zhlédne pět set sedmdesát modelů, které vystavují výrobci ze třinácti
zemí. Přehlídka začíná pro novináře dnes, pro návštěvníky v sobotu.
Dokonce i poněkud konzervativnější německý výrobce Mercedes-Benz vystavuje v
Tokiu model F600 Hygenius, který bude poháněn ekologicky čistými vodíkovými
palivovými články. Má prý tak silný motor, že by mohl elektřinou zásobovat i
několik domů. Zatím jde pouze o prototyp.
Zatímco podzimní autoshow v německém Frankfurtu byla ve znamení hybridních vozů, z nichž některé se už vyrábějí, v Japonsku bude nyní možné navíc ještě obdivovat i četné prototypy futuristických modelů na vodíkový pohon, které jsou ovšem spíše hudbou budoucnosti. Mají nicméně potvrzovat slogan 39. japonského autosalónu "Řiď k zítřku z Tokia".
Přes 1,5 miliónu návštěvníků, kteří podle odhadu pořadatelů na letošní autosalón přijdou, zhlédne pět set sedmdesát modelů, které vystavují výrobci ze třinácti zemí. Přehlídka začíná pro novináře dnes, pro návštěvníky v sobotu.
Dokonce i poněkud konzervativnější německý výrobce Mercedes-Benz vystavuje v Tokiu model F600 Hygenius, který bude poháněn ekologicky čistými vodíkovými palivovými články. Má prý tak silný motor, že by mohl elektřinou zásobovat i několik domů. Zatím jde pouze o prototyp.
Volant bude pohyblivý
Vozy s tímto pohonem představují na výstavišti Makuhari ovšem především Japonci. Toyota se pyšní vodíkovým modelem Fine-X, který má i další praktickou novinku - kola se mohou otáčet až o 90 stupňů. Suzuki zase ukazuje miniauto Ionis, samozřejmě s palivovými články na vodík, v němž si lze volant a řídící páky přesunout nalevo, napravo či do středu.
Honda se chlubí prototypem FCX, v němž vodíková nádrž, palivové články i motor jsou umístěny pod podlahou vozu. Proto je možno výrazně zvětšit využitelný prostor. Jak napsal list Asahi šimbun, auta s vodíkovým pohonem skýtají konstruktérům a designérům neskonale větší možnosti experimentovat s tvarem, než tomu je u všech dosavadních "klasických" řešení.
Zároveň benzín i vodík
Mazda ve spolupráci se svým většinovým vlastníkem Ford Motor přichází s překvapivou novinkou, prototypem minivanu Premacy. Spojuje v něm vodíkové palivové články s takzvaným hybridním pohonem, spojujícím výbušný motor na benzín či naftu s elektrickým.
Podle Mazdy se však tento model na výrobní pásy této automobilky v Hirošimě hned tak brzy nedostane. Vodíková technologie je prozatím nadměrně drahá, i když konstruktéři Mazdy tvrdí, že je mnohem praktičtější než jiné druhy pohonu. A kritici poukazují na to, že výroba vodíku je dosud energeticky tak náročná, že vozy budoucnosti sice nebudou vypouštět jedovaté zplodiny, ale postarají se o to za ně elektrárny.
Japonská vláda podle listu Wall Street Journal alternativní pohony podporuje. Dodneška již postavila patnáct vodíkových čerpacích stanic a další mají následovat.
Návštěvníci tokijského autosalónu budou samozřejmě více pozornosti než futuristickým výstřelkům věnovat modelům vozů, k jejichž volantu mohou usednout třeba hned nebo v nejbližších měsících.
Analytik Tacuja Mizuno řekl agentuře AFP, že japonský domácí trh je saturován, takže světové automobilky tu příliš prostoru k expanzi nemají.
Novým rysem je však to, že Japonci, zvyklí převážně na malé vozy, začínají ve stále větším počtu kupovat luxusní auta.
Tamním oblíbeným mercedesům a "bavorákům" BMW už podle agentury AFP stále více konkurují modely značky Lexus z tvůrčí dílny Toyoty.
Přes 1,5 miliónu návštěvníků, kteří podle odhadu pořadatelů na letošní autosalón přijdou, zhlédne pět set sedmdesát modelů, které vystavují výrobci ze třinácti zemí. Přehlídka začíná pro novináře dnes, pro návštěvníky v sobotu.
Dokonce i poněkud konzervativnější německý výrobce Mercedes-Benz vystavuje v Tokiu model F600 Hygenius, který bude poháněn ekologicky čistými vodíkovými palivovými články. Má prý tak silný motor, že by mohl elektřinou zásobovat i několik domů. Zatím jde pouze o prototyp.
Volant bude pohyblivý
Vozy s tímto pohonem představují na výstavišti Makuhari ovšem především Japonci. Toyota se pyšní vodíkovým modelem Fine-X, který má i další praktickou novinku - kola se mohou otáčet až o 90 stupňů. Suzuki zase ukazuje miniauto Ionis, samozřejmě s palivovými články na vodík, v němž si lze volant a řídící páky přesunout nalevo, napravo či do středu.
Honda se chlubí prototypem FCX, v němž vodíková nádrž, palivové články i motor jsou umístěny pod podlahou vozu. Proto je možno výrazně zvětšit využitelný prostor. Jak napsal list Asahi šimbun, auta s vodíkovým pohonem skýtají konstruktérům a designérům neskonale větší možnosti experimentovat s tvarem, než tomu je u všech dosavadních "klasických" řešení.
Zároveň benzín i vodík
Mazda ve spolupráci se svým většinovým vlastníkem Ford Motor přichází s překvapivou novinkou, prototypem minivanu Premacy. Spojuje v něm vodíkové palivové články s takzvaným hybridním pohonem, spojujícím výbušný motor na benzín či naftu s elektrickým.
Podle Mazdy se však tento model na výrobní pásy této automobilky v Hirošimě hned tak brzy nedostane. Vodíková technologie je prozatím nadměrně drahá, i když konstruktéři Mazdy tvrdí, že je mnohem praktičtější než jiné druhy pohonu. A kritici poukazují na to, že výroba vodíku je dosud energeticky tak náročná, že vozy budoucnosti sice nebudou vypouštět jedovaté zplodiny, ale postarají se o to za ně elektrárny.
Japonská vláda podle listu Wall Street Journal alternativní pohony podporuje. Dodneška již postavila patnáct vodíkových čerpacích stanic a další mají následovat.
Návštěvníci tokijského autosalónu budou samozřejmě více pozornosti než futuristickým výstřelkům věnovat modelům vozů, k jejichž volantu mohou usednout třeba hned nebo v nejbližších měsících.
Analytik Tacuja Mizuno řekl agentuře AFP, že japonský domácí trh je saturován, takže světové automobilky tu příliš prostoru k expanzi nemají.
Novým rysem je však to, že Japonci, zvyklí převážně na malé vozy, začínají ve stále větším počtu kupovat luxusní auta.
Tamním oblíbeným mercedesům a "bavorákům" BMW už podle agentury AFP stále více konkurují modely značky Lexus z tvůrčí dílny Toyoty.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích