Sobota, 27. dubna 2024

Kampaň za úsporu energií

Kampaň za úsporu energií
Evropská komise zahájila v červenci letošního roku kampaň na posílení informovanosti veřejnosti o udržitelné energetice. Základním poselstvím je především zvýšení povědomí o úsporách, dále pak o alternativních a obnovitelných energetických zdrojích. Akce má přispět ke zvýšení energetických úspor o 20 % do roku 2020 a také ke zvýšení podílu obnovitelných zdrojů na celkové produkci energie ze současných šesti procent na 12 % do roku 2010. Hlavním cílem je upozornit na problém občany a činitele s rozhodovacími pravomocemi. K úsporám energie a také k jejím alternativním zdrojům by se měly průmyslové podniky obrátit především kvůli rostoucím cenám ropy.

Komise doufá, že kampaň povede k šetrnějšímu nakládání s energií a že k pokrytí energetických potřeb budou sloužit především alternativní a obnovitelné zdroje. Prostřednictvím spolupráce se soukromým sektorem by se v příštích letech měly v zemích EU postavit nové větrné elektrárny s kapacitou 15 000 MW, dále 450 elektráren a tepláren na biomasu či 35 milionů m2 slunečních panelů. Zvýšit by se měla také výroba biopaliv - jako náhražka za naftu trojnásobně a jako náhražka za benzín dokonce pětinásobně.

Kampaň osloví i konečné spotřebitele, kteří vědomě i nevědomě spolurozhodují o nezanedbatelném podílu spotřebované energie, a bude je motivovat k větší zodpovědnosti a informovanosti. Velký potenciál pro snižování spotřeby energie je podle dřívějších prohlášení představitelů Evropské komise především u budov, zvláště starších bytových a rodinných domů. Jen samotným zateplením domu lze snížit náklady na vytápění domu až o polovinu. Zároveň by spotřebitelé měli sledovat i energetickou náročnost výrobků a materiálů a jejich tzv. životní cyklus. K porovnání slouží metoda Ohodnocení životního cyklu produktů (LCA). Společnost Rockwool International sleduje tento ukazatel u svých výrobků již dvanáct let. Kamenná vlna, která je základem izolací vyráběných společností Rockwool, si z hlediska dopadu na životní prostředí vede velmi dobře. Návratnost energie vložené do vyrobení jednoho metru čtverečního 2,5 cm silné izolace Rockwool je více než stonásobná.
Zdroj:STAVITEL
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů