zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Chile mění systém dopravy a sází na ekologii

30.11.2005
Obecné
Chile mění systém dopravy a sází na ekologii
Ulice pětiapůlmiliónového Santiaga de Chile jsou plné kouřících autobusů, které jezdí do všech koutů města. Stačí si stoupnout blíž k vozovce a zamávat na některý z projíždějících. Vmžiku zastaví a řidič vás ochotně připraví o peníze za svezení. Z každého cestujícího má totiž provizi.
Jízdní řády a zastávky neexistují, na jednom místě se tak může vytvořit fronta třeba až dvaceti autobusů, provozovaných soukromými dopravci.
Mezi žlutými autobusy se proplétají chlapíci v oranžových vestách. Otočí tvář do okénka k řidiči, natáhnou ruku a už běží k dalšímu autobusu, které přijíždějí jeden za druhým. Tito lidé se živí tím, že řidičům sdělí informaci, kolik je před nimi vozidel a kolik v nich sedí cestujících.

Evropské standardy
Uvedený systém a spolu s ním i zvyklosti obyvatel se však mají od poloviny příštího roku zásadně změnit. "Provozovatelé poskytují nedostatečně kvalitní služby, mají špatné, někdy dokonce jen nouzové vybavení," říká náměstek ministra veřejných prací, dopravy a telekomunikací Guillermo Diaz.
"Chceme proto přejít na systém, kde by dopravu obhospodařovalo deset podniků s novými autobusy podle evropských ekologických standardů a běžnými zastávkami," vysvětluje plán s názvem Transantiago náměstek. "V podstatě chceme přejít na evropský model," dodává.
Přestože je šestnáctimiliónové Chile vzdálený trh, právě změny v dopravě a snaha o zlepšení ovzduší v Santiagu de Chile jsou příležitostí pro české firmy. Dokazuje to ostatně i úspěch vysokomýtské společnosti Mikroelektronika. Té se podařilo uspět v tendru na dodávku terminálů Camel pro platby čipovými kartami a jízdenkových automatů pro platby v hotovosti pro více než pět tisíc městských autobusů.
Pro firmu je to významná reference, navíc ostatní dopravci v Latinské Americe pozorně sledují, jak se model Transantiago osvědčí. "Dobrá kvalita a velmi zajímavá cena je v Chile naprostou nutností. Důležité jsou i reference, zejména, pokud se můžete prokázat něčím, co už v zemích Latinské Ameriky funguje," říká generální ředitel Mikroelektroniky Jindřich Nádvorník.
"Naše firma působí na chilském trhu už od roku 1996, po téměř třech letech se nám podařilo získat zakázku za více než čtyři milióny dolarů při dodávce automatů na výdej jízdenek, které byly instalovány v části autobusů v Santiagu. Právě dlouholeté vazby a spolupráce s jedním z hlavním hráčů v projektu Transantiago - společností Siemens, nám také pomohlo k získání zakázky," uvádí Jindřich Nádvorník.
Co však bylo podle něj rozhodující, je schopnost firmy být flexibilní. "V krátké době jsme dokázali reagovat na požadavky zadavatelů a upravit výrobky podle jejich potřeb. Nehledě na geografickou vzdálenost, právě to přesvědčilo naše partnery," říká ředitel Mikroelektroniky.

Šance jsou v infrastuktuře
Chile je nejliberalizovanějším trhem v Latinské Americe. Odvrácenou stranou této pozitivní skutečnosti je velice ostrá konkurence. "Chilané jsou navíc velice tvrdými obchodníky, ale co se zásadně dohodne, to platí," upozorňuje Jindřich Nádvorník.
Naproti tomu jsou v Chile ve srovnání s okolními státy méně komplikované předpisy či opatření na ochranu trhu před dovozy. Panují tu také menší podnikatelská rizika a země se hospodářsky rychle rozvíjí. I proto se zde objevují stále nové exportní příležitosti.
Šance pro české vývozce jsou nejen v sektoru veřejné dopravy, ale i při budování infrastruktury. Pokud se české firmy chtějí dostat do Chile, musí hledat trhliny na trhu, například při dodávkách dopravních systémů či dopravních zařízení.
Stoupá i zájem o ekologická zařízení, čističky a úpravny vody, třídírny odpadů a spalovny.
"Zpřísňujeme ekologické limity obcícm a městům, abychom zlepšili životní prostředí. Při tom můžeme využít české technologie, například pro čističky odpadních vod," říká náměstek Guillermo Diaz.
Po čem je poptávka
Dopravní systémy a dopravní zařízení
Energetické a ekologické projekty (spalovny a třídírny odpadů, čističky a úpravny vod, zásobování městských a venkovských aglomerací vodou)
Stroje a zařízení na modernizaci důlního průmyslu
Dodávky pro rozvoj místní infrastruktury
Nestrojírenské komodity - železo a ocel, papír a jiné
Výrobky zpracovatelského průmyslu
Výrobky ze skla
Chemické produkty
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí