zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

I ekologové si mohou dopřát luxus

30.11.2005
Obecné
I ekologové si mohou dopřát luxus

Nedávno byl v Čechách na návštěvě šejk Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoum. Sympatický mladík je majitelem světového formulového šampionátu národů A1 GP, kterého se účastní také česká stáj reprezentovaná Tomášem Engem. Člen královské rodiny a rodák z Dubaje vydělal největší balík dolarů na ropě a ve volných chvílích, když zrovna nelétá po světě svým soukromým tryskáčem, se rád sveze také v některém ze svých mnoha aut. Na jednom večírku jsem byl svědkem toho, jak nadšeně popisoval jízdu v pískových dunách, protože kromě supersportů má v oblibě také luxusní off-roady a SUV. Já jsem se ale před několika dny svezl v SUV, které tento šejk a jeho dubajští kamarádi rozhodně milovat nebudou, protože jim kazí jejich ropné kšefty.

1

Hybridní Lexus RX 400h. O tomto autě už toho bylo napsáno hodně, takže je zbytečné vysvětlovat, na jakém principu vlastně tento "elektrobenzínový" mutant funguje. Já vám povím jenom jedno – funguje víc než dobře. Až na malé "h" za názvem na pátých dveřích skutečně nic nenasvědčuje tomu, že před vámi stojí něco jiného než velké, neskladné, drahé a proklatě žravé SUV, kterých se jenom po Praze prohání čím dál tím víc.

Ano, RX 400h splňuje všechny popsané vlastnosti kategorie luxusních SUV, kromě té proklaté žravosti. Až pořádně sešlápnete plynový pedál a k práci dvou elektromotorů se přidá také (stále ještě hlavní) "dělník", klasický spalovací V6 3,3 l, poznáte, že jezdit v hybridu neznamená účastnit se na D1 v pravém pruhu "Avia-Liaz Cupu". Vystřelit s dvě tuny těžkým SUV z nuly na stovku za 7,6 s je slušný výkon a je jasné, že bez podpory dvou elektromotorů s ohromným točivým momentem prakticky od nulových otáček by to samotný šestiválec sotva zvládl.

2

A hlavně ne tak levně, protože elektromotory pomáhají také při rozjezdu, což je z hlediska spotřeby nejkritičtější okamžik. V zatáčkách se RX 400h chová přesně podle toho, kolik váží, takže když se s ním nebudete snažit jezdit jako se sportovním kupé, nepotrestá vás. Jízdu v terénu (ani lehčím) jsme kvůli jeho vysoké ceně a případnému riziku poškození nezkoušeli. Ale to nevadí, protože přesně tak uvažuje většina majitelů luxusních SUV. RX 400h je, stejně jako všechny ostatní lexusy, tak neuvěřitelně tichý, že si musíte zapnout tzv. energy monitor, abyste poznali, na co vlastně v danou chvíli jedete. Zapínání a vypínání V6 je pozoruhodně rychlé a plynulé.

S opravdu lehkou nohou a v rychlostech pod 50 km/h jedete pouze na elektřinu. Zacpanou Prahu tak můžete "procukat" víceméně zadarmo. Dobrý pocit pro skrblíky. Ale pro ty RX 400h kvůli vysoké ceně není – je to hlavně o pocitu, že člověk dělá pro svoji planetu alespoň něco.Můžete také zkusit zažádat o dotaci na ministerstvu životního prostředí. Je to jednoduché: řekněte jim, že jste právě utratili dva miliony za auto do firmy (tolik stojí verze s plnou výbavou) a chcete slevu na daních. To byl samozřejmě vtip…

FAKTA
LEXUS RX 400h
Cena 1 700 000 Kč
Nejvyšší rychlost 200 km/h
0–100 km/h 7,6 s
Spotřeba 9,1/7,6/8,1 l/100 km
Emise CO2 247 g/km
Hmotnost 2000 kg
Motor V6, 3310 cm3, dva elektromotory
Výkon 211 koní v 5600 ot./min.
Toč. moment 288 Nm při 4400 ot.
Automat standard
První dojem ****
Jestli berete jeho nákup jako obranu před ekoteroristy, nevyjde vám to – z tramvajového ostrůvku nepoznají, že jezdíte šetrněji k přírodě. I když je to pravda.

Jan Černý

týdeník Carauto

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Ukliďme Česko
23
9. 2017
23.9.2017 - Festival, slavnost
Brno
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí