zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kanálu Dunaj-Odra-Labe zabráním, tvrdí Ambrozek

30.11.2005
Voda
Kanálu Dunaj-Odra-Labe zabráním, tvrdí Ambrozek

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) plánuje zabránit stavbě vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe. Ministr Libor Ambrozek dokonce hodlá navrhnout vládě, aby Česko vypovědělo mezinárodní smlouvu o vodních cestách, ve které kanál figuruje. Ambrozek chce rovněž zrušit územní ochranu plánované trasy kanálu.


Ministr argumentuje závěry studie, kterou si nechal jeho úřad zpracovat. Podle materiálu by stavba mimo jiné způsobila nenapravitelné ekologické škody. Zastánci průplavu zřejmě vypracují ke studii oponenturu.


Ohrožení ekologické páteře země
Stavba kanálu by podle autorů studie narušila krajinný ráz a negativně by zasáhla migrační trasy živočichů. "Vedla by k přímému poškození evropsky významných chráněných území, říčních niv Moravy a Odry, které tvoří ekologickou páteř této země. V trase kanálu navíc vedou železniční koridory. Stavba není hodná realizace ani z ekonomických důvodů," zdůraznil v Olomouci Ambrozek.


Územní ochrana plánované trasy kanálu brání podle ministra rozvoji obcí a realizaci protipovodňových opatření. "Nechám si zpracovat právní rozbor a v řádu několika měsíců předložím v této souvislosti vládě návrh, aby Česko vypovědělo mezinárodní dohodu o vodních cestách. Chceme ušetřit veřejné finance. Nemá smysl vynakládat na přípravu záměru další peníze, když k němu ministerstvo životního prostředí nedá souhlas," dodal Ambrozek.


Zastánnci průplavu vypracují oponenturu
Občanské sdružení Porta Moravica, které podporuje stavbu průplavu, zřejmě vypracuje k materiálu MŽP oponentní studii. "Chci to nabídnout ministrovi. Nevím, zda se na výzkumu podílel někdo, kdo rozumí stránce dopravně-ekonomické. Nechceme, aby se pouštěly nějaké neprokázané věci do světa," oponuje Jaroslav Kubec se sdružení Porta Moravica.


Prohlásil, že průplav by napojil Česko na síť vodních cest EU, což by bylo výhodné. "Jsme jediný stát unie, který není ani u moře, ani u dokonalé vodní cesty. Kanál by měl také jistý vliv na posílení protipovodňové ochrany. Jestliže se udrží vodohospodářská bilance na Moravě, průplav přispěje k tomu, aby nevysychaly lužní lesy," domnívá se Kubec.


Průplav podporují také vedení Jihomoravského a Zlínského kraje. Jejich představitelé si od zamýšleného průplavu slibují impulz pro další rozvoj kraje.


Myšlenka na propojení tří významných evropských řek je stará minimálně čtyři století. Nejvíce se k realizaci přiblížila v první polovině 20. století, plány však dvakrát přerušila světová válka.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí