zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Firmy začínají nabízet AdBlue

05.12.2005
Ovzduší
Firmy začínají nabízet AdBlue
První zkušenosti vyhodnocují tuzemské čerpací stanice, které nabízejí od letoška AdBlue, kapalinu, která umožní splnit nákladním vozům od října platnou emisní normu Euro 4 a následně i Euro 5. Firmy, které se už razantně snaží obsadit na českém trhu přední pozice prodejců, přiznávají, že poptávka je zatím minimální.
Po tuzemských silnicích totiž zatím jezdí jen desítky nákladních vozů, pro které je AdBlue určeno. Od příštího roku už ale má tento počet výrazně narůstat.
Norma Euro 4, která oproti předchozí verzi výrazně snižuje limitní hodnoty škodlivin ve výfukových plynech, už platí od letošního října, ale výrobci užitkových vozů budou moci uvádět na trh nové typy automobilů s motory podle staré normy ještě rok.
Většina firem, jako jsou Mercedes, DAF či Volvo, už ale začala dodávat vozy s katalyzátorem SCR a nádrží pro AdBlue s předstihem. Podle některých odhadů například už dnes jezdí po Česku přes stovku takto vybavených vozů, především mercedesů.
"AdBlue se pro nákladní vozy postupně stane u pump samozřejmostí, podobně jako na začátku devadesátých let si řidiči osobáků zvykli na Natural 95," říká Petr Tkadlec, zástupce holandské firmy Greenchem, která buduje u nás i po celé Evropě rozsáhlou prodejní síť AdBlue.
Skutečností je, že tato technologie, při které AdBlue jako syntetický roztok močoviny likviduje ve výfukových plynech naftových motorů výrazné množství škodlivin, nemá v podstatě konkurenci. Na rozdíl od principu filtrace totiž účinností vyhovuje i ještě přísnějším limitům normy Euro 5, která by měla platit od roku 2008.
"Zatím se to u nás týká jen desítek vozů, prodej AdBlue je malý, ale spíše si připravujeme trh. Chceme tady patřit k nejvýznamnějším prodejcům," říká Martin Vohánka, ředitel a spolumajitel společnosti W.A.G. minerální oleje, která zatím u nás prodává AdBlue v jedné čerpací stanici Eurowag a v příštím roce chystá další tři. Rakouská firma OMV už prodává z vlastní výroby AdBlue v Německu, Rakousku, Rumunsku a u stojanů tří čerpacích stanic i v Česku. "Nejde o závratné výdělky, spíše o službu řidičům, kteří u nás tankují naftu. V porovnání se zahraničím je zájem autodopravců zatím nižší," hodnotí letošní situaci mluvčí OMV Zdeněk Holub.
Další z velkých distributorů, jako třeba Benzina, plánují prodej AdBlue od příštího roku. "Nárůst počtu čerpacích stanic nabízejících AdBlue se ale bude odvíjet od konkrétních požadavků automobilového průmyslu a trhu," soudí Miloš Podrazil z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
U tuzemských dopravců rychlost výměny vozového parku za nové náklaďáky, vyhovující Euru 4, zřejmě nebude vzhledem k ceně nových vozů nijak závratná.
"Auto s tímto vybavením přijde tak o šest až sedm tisíc euro dráž. Motivace k pořízení ekologicky šetrnějších aut záleží i na případných pobídkách, jako je například sleva na mýtném v Německu. Modernizovat ale musí postupně všichni, už nyní se smí uvádět na trh jen nové typy, splňující Euro 4," připomíná mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix.

Co je AdBlue:
AdBlue je bezbarvý netoxický vodný roztok syntetické močoviny, který se nemísí s naftou, ale přidává v poměru 4 - 5 litrů na 100 litrů nafty do zvláštní nádrže a vstřikuje se do zabudovaného katalyzátoru (tak zvané SCR technologie).
Ve spalinách redukuje množství popílku a oxidy dusíku dělí na neškodný dusík a vodu.
AdBlue je možné prodávat i v kanystrech, ze stojanu stojí litr kolem 23 korun.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
23
10. 2018
23.10.2018 - Seminář, školení
Praha, hotel Globus
INISOFT s.r.o.
24
10. 2018
24.10.2018 - Seminář, školení
Olomouc, Comfort Olomouc Centre
24
10. 2018
24.10.2018 - Seminář, školení
Pardubice, Dům techniky
25
10. 2018
25.10.2018 - Seminář, školení
Praha
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí