zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Iniciativa (nejen) pro auta

19.12.2005
Obecné
Iniciativa (nejen) pro auta
Skupina CARS 21 doporučuje pro záchranu evropského automobilového průmyslu integrovaný přístup.

Nehody na silnicích jsou nejčastější příčinou úmrtí lidí ve věku do 45 let, ročně to představuje 44 tisíc mrtvých. V roce 2003 přijala EK ambiciózní program, na jehož základě chce do roku 2010 snížit počet smrtelných nehod na polovinu. Jak toho ale docílit? Jednou možností je začít povinně montovat do všech nových aut ABS, kontrolku bezpečnostních pásů a kdovíco ještě. Jenže problém je v tom, že za třetinu vážných dopravních nehod může nepřiměřená rychlost, deset tisíc životů si každoročně vyžádá alkohol.. Co s tím nadělají výrobci aut?

Podobně to je s exhalacemi: určitě je třeba vyžadovat přísné normy na "čistotu" výfukových plynů, ale nebudou-li města lépe průjezdná a silniční tahy kvalitnější, dosáhne se jen částečného pokroku.

Právě takhle se během letošního roku zamýšlela tzv. High Level Group CARS 21 (Competitive Automotive Regulatory Systém for the 21st Century), skupina složená z politiků i nejvyšších představitelů evropského automobilového průmyslu, jež si vytkla za cíl navrhnout postupy, kterými by se stala výroba aut v EU konkurenceschopnější (viz Ekonom č. 49/2005, str. 65). Tento sektor totiž zaměstnává dva miliony lidí přímo a dalších deset nepřímo. Začátkem tohoto týdne se skupina usnesla na desetiletém programu, jehož doporučení se dají rozdělit do několika skupin. Integrovaný přístup, zatažení i dalších hráčů do zodpovědnosti za kvalitu ovzduší a bezpečnost, představují hned dva z nich. Stále platí, že auta musejí být v budoucnu ještě čistší a bezpečnější, ale musí se o to zasloužit i ostatní - sektor dopravy, policie, osvětoví pracovníci, výrobci alternativních paliv...

Zástupci evropských automobilek přišli už před časem na setkání CARS 21 s tím, že nejvíc je tlačí bota v oblasti příliš složité tvrdé regulace. Výsledkem jednání je proto návrh na zrušení 38 směrnic a jejich nahrazení normami Hospodářského výboru OSN pro Evropu. Mezi velmi konkrétní doporučení patří povolit výrobcům vlastní testování vozidel.

Čtvrté, neméně významné doporučení je namířeno na mezinárodní trhy a především vůči Číně, která by měla zrušit překážky v investování a dodržovat ochranu duševního vlastnictví.

Některé z návrhů musejí dostat ještě podobu direktivy nebo jiné právní normy, poté musí projít schvalovacím mechanismem v EK nebo v Evropském parlamentu.

Podle Martina Jahna, českého zástupce v CARS 21, jde sice o evropskou iniciativu, ale přesto bude značný díl iniciativy ponechán na každé členské zemi. K celému desetiletému programu Jahn řekl, že je to podle něho dobrý kompromis mezi výrobci automobilů, ochránci přírody i zákazníky.

AUTOR: LIBUŠE BAUTZOVÁ
Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí