zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Děti Země bilancují rok od podepsání prohlášení o D8

21.12.2005
Obecné
Děti Země bilancují rok od podepsání prohlášení o D8

Investor neplní harmonogram přípravy a výstavby D8 v Českém středohoří

Dnes uplynul rok od podepsání dokumentu „Společné prohlášení ve věci stavby D8-0807 a D8-0805“ mezi hejtmanem Ústeckého kraje, Ministerstvem dopravy, Ředitelstvím silnic a dálnic ČR a Dětmi Země. Tím byl ukončen proces tří náročných jednání o dálnici D8 od Lovosic přes CHKO České středohoří až ke státní hranici s Německem. V prohlášení se Děti Země u úseku dálnice přes Krušné hory zavázaly stáhnout všechny žaloby a dále nebránit jeho dostavbě, aby mohl být hotov v roce 2006. Hejtman kraje zase u úseku přes České středohoří přislíbil v zastupitelstvu kraje projednat výstavbu tunelu Kubačka. Toto jednání proběhlo o tři měsíce později, drtivá většina zastupitelů však při hlasování tunel odmítla.

„I když ve zmíněném prohlášení patří nejvíce úkolů nám, byla to podle mě z naší strany férová snaha o kompromisní řešení výstavby dálnice D8,“ domnívá se z odstupem Miroslav Patrik z Dětí Země.

Děti Země splnily svůj slib, když u dálnice přes Krušné hory stáhly do 23. prosince 2005 čtyři žaloby z pěti, neboť mezitím Městský soud v Praze uznal jejich žalobu proti stavebnímu povolení pro tunel Libouchec, na němž se pak od října 2004 na čtyři měsíce, než bylo vydáno nové stavební povolení, jeho výstavba zastavila.

U tohoto úseku se Děti Země také nijak výrazně neangažovaly v následných třinácti správních řízeních, takže by jeho výstavba měla probíhat bez zábran. Nicméně přesto může být podle nich termín jeho dostavby do konce roku 2006 splnitelný jen s obtížemi.

„U trasy dálnice D8 přes České středohoří však zcela selhalo Ředitelství silnic a dálnic ČR, neboť slibovaný harmonogram její přípravy a výstavby se vůbec neplní,“ upozornil dále Patrik.

Podle slibu ŘSD ČR z ledna 2005 mělo Ministerstvo dopravy a stavební úřad v Lovosicích na konci tohoto roku vydat stavební povolení pro most přes údolí Oparno, v únoru 2006 pak měla být další stavební povolení pro most u Dobkoviček a pro tunel Prackovice. Žádné z těchto stavebních povolení však nebylo vydáno.

Dokonce podle schváleného rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2006 ze září 2005 měla být výstavba uvedených tří staveb zahájena už minulý měsíc (viz příloha tiskové zprávy).

Podle Dětí Země se příprava tohoto úseku dálnice D8 spíše řídí jejich harmonogramem, než odhady odborníků investora. Dostavba dálnice v roce 2008 je nereálná, neboť už nyní má asi rok zpoždění.

Přílohy:
1) Srovnání termínů výstavby a nákladů v různých letech u dálnice D8
2) Kopie dokumentu „Společné prohlášení ve věci stavby D8-0807 a D8-0805“ z 20. 12. 2004

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí