Úterý, 16. dubna 2024

Pozor na solení, varují silničáři i ekologové

Pozor na solení, varují silničáři i ekologové

SLOVÁCKO - Na povrchu vyschlých silnic se objevují výrazné mapy soli. Okolo vozovek je přitom i více než půlmetrová vrstva sněhu. Tak vypadá mnoho místních komunikací v regionu, o které se starají samy obce. Chtějí udělat maximum pro obyvatele, někdy tím ale ohrožují vozovky i krajinu. Nemají totiž speciální mechanizaci, která dokáže automaticky upravit dávkování posypových materiálů.

Zničené vozovky, vyschlé květiny na zahrádkách v blízkosti komunikací. Na druhou stranu spokojení motoristé a obyvatelé vesnic, které pokryl sníh. I tak může dopadnout bilance letošní zimy.

Ekologové přiznávají, že jde o problém. Přílišné zasolování komunikací a tudíž i okolní půdy má škodlivý účinek. I proto je v Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Bílé Karpaty zákaz solení vozovek. Mimo tuto lokalitu se ale na ochranu přírody dbá méně.

"Obce by neměly příliš solit. Mění se tím chemismus půdy i jakost podzemní vody. Největší škody pak sůl nadělá na rostlinách podél silnic, v případě místních komunikací se to týká i zahrádek. Ve vodě přibude podíl nevhodných minerálů, tato zhoustne a rostlina si ji na jaře nedokáže vzít. V extrémních případech dokonce může sůl vodu z rostlin vysávat. Květiny pak usychají," vysvětlil Jiří Němec, vedoucí oblastní správy CHKO Bílé Karpaty v Luhačovicích.

Škody může zvýšená koncentrace soli způsobit i silnicím. Sůl na sebe začne vázat vlhkost a ničí povrch komunikace i podloží. "Působí v ní delší dobu. Voda navíc při prudkých změnách teplot pracuje, vytváří v tělesu silnice drobné trhlinky a ty se po čase rozšiřují do velikosti spáry," upozornil ředitel Správy a údržby silnic (SÚS) Slovácka Rostislav Buchtík. Spíše než solení by proto obcím doporučil napadaný sníh odhrnout v co nejkratším čase. "Při opožděném odstraňování zmrzlého sněhu je potřeba jej doslova roztavit solí. O to více pak vozovka trpí," uvedl Buchtík.

V řadě obcí jsou si problému přesolení vědomi. "Silnice se snažíme udržovat spíše odhrnováním sněhu a posypem inertním materiálem. Sůl používáme jen výjimečně, máme s ní špatné zkušenosti. Ničí silnice i stroje, především násypky," konstatoval starosta Ostrožské Nové Vsi Stanislav Tureček.

Používání soli se nevyhnou v žádné obci mimo CHKO. Jde jen o to udržet přiměřené dávkování při posypu. "Silnice sypeme speciální drtí nakoupenou od SÚS Slovácka. Sůl do ní přidáváme sami, ale s citem. V první řadě se snažíme sníh ze silnic odhrnout pluhem," řekli starostové Nivnice a Dolního Němčí Ladislav Trtek a František Hajdůch. V současné době je většina místních komunikací v obou obcích holá a suchá, místy ještě se zbytky zamrzlého sněhu. "Pokud jde ale o chodníky s dlažbou, ty nesolíme téměř vůbec. Sůl totiž rozežírá beton," doplnil starosta Nivnice.

http://zlin.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů