zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

EK se dohodla s výrobci aut na desetiletém programu

17.02.2006
Obecné
EK se dohodla s výrobci aut na desetiletém programu
Evropská komise se v závěru loňského roku dohodla s vládami a s výrobci automobilů na desetiletém programu pro tento sektor, který zahrnuje zjednodušení předpisů, zpřísnění  ekologických  norem a bezpečnostních parametrů. Slíbila také, že bude bojovat za zájmy tohoto klíčového odvětví ve světě, například vůči Číně.

"Musíme udělat všechno pro to, aby evropský automobilový průmysl zůstal prvotřídní a vysoce konkurenceschopný," řekl po závěrečné schůzi pracovní skupiny CARS21 komisař Günter Verheugen. Připomněl, že automobilky zaměstnávají v EU přímo dva miliony a nepřímo 10 milionů lidí. "Proto nám není lhostejné, jak budou prosperovat. Dohodli jsme se, jak bude vypadat budoucí evropské auto, a zavázali jsme se, že to dodržíme."

Komise oznámila záměr zrušit 38 směrnic EU a nahradit je normami Hospodářského výboru OSN pro Evropu. Zavázala se povolit testování vozidel samotnými výrobci. Ti zase slíbili dělat vše pro to, aby bylo dosaženo úrovně emisí  CO2  v hodnotě 12O gramů na kilometr. Závisí to ovšem nejen na motorech, ale také na chování řidičů i na používaných palivech. Verheugen oznámil, že ropné společnosti jsou ochotny více investovat do výroby biopaliv a výzkumníci zvýší tempo přípravy vodíkových článků pro motory příští generace.

Skupina CARS21 založená na začátku roku sdružila vedle tří komisařů ministry z Německa, Francie, Itálie, Británie a ČR, dále pak zástupce Evropského parlamentu, ředitele velkých automobilek, zástupce automobilových sdružení nevládních organizací,  ekologických  hnutí a odborů.

Český zástupce v ní, bývalý místopředseda vlády Martin Jahn, ocenil komplexní přístup EK k tomuto sektoru. "Do snižování emisí a zvyšování bezpečnosti se musí zapojit nejen výrobci automobilů, ale i řidiči, podniky zpracující ropu, silně jsou zainteresovány věda a výzkum," řekl. Dodal, že dnes dohodnutý program má zásadní význam pro české automobilky. Ocenil také postup EU vůči Číně, která diskriminuje evropské dovozce i výrobce aut. "Nejde nám o to mít nějaké výhody, ale o to, abychom měli rovný přístup na trhy," řekl.

Verheugen pohrozil, že pokud bude Čína dál ignorovat mezinárodní patentové předpisy a stavět překážky dovozu i podnikání, bude si EU stěžovat u Světové obchodní organizace. "Máme od evropských výrobců aut dlouhý seznam stížností na chování ze strany Číny a lhostejnost k němu," uvedl. Podotkl, že unii nejde o ochranářství, ale o to, aby se Číňané chovali podle stejných pravidel, aby pro všechny platily rovné podmínky. Zatím tomu tak podle něj zdaleka není, a jako příklad uvedl nasazení stejných cel na náhradní díly jako na celá auta, čímž chtějí čínské úřady přimět evropské výrobce, aby nakupovali na místním trhu.

V centru pozornosti evropských institucí však nejsou jen výrobci automobilů, ale i jejich uživatelé. Skupina CARS21 také vyhlásila, že zesílí snaha o koordinaci postihů řidičů, kteří porušují v unii dopravní předpisy. Komise uvedla, že záhy vyhlásí povinnost, aby všechna nová auta v EU byla vybavena elektronickou kontrolou stability, zvukovým signálem v případě nezapnutí pásů, posilovači brzd, dětskými sedadly Isofix a denními světly.
Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
12
9. 2017
12-14.9.2017 - Veletrh, výstava
Birmingham
22
9. 2017
22-24.9.2017 - Seminář, školení
Ekodomov, V Podbabě 29B, Praha 6
26
9. 2017
26-28.9.2017 - Konference
Duisburg
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí