Pomohou sobě, ale také přírodě
Hradec Králové - Ve dvou základních školách na Hradecku teď žáci provádějí Malý energetický audit.
Aby se mohly ušetřit výdaje za energie, je třeba nejprve znát všechna "bolavá" místa. Stromek se má ohýbat ještě mladý, šetřit a neplýtvat se člověk musí učit už odmala.
Středisko ekologické výchovy a etiky Sever vyzvalo základní školy k účasti v záměru Úspora energie ve škole. Už pátým rokem ho financuje Nadace Partnerství, letos z prostředků poskytnutých lucemburskou vládou.
Přestože úspěšní řešitelé mohou získat poměrně dost peněz, z Hradecka se do projektu zapojili jen žáci základní školy Karla IV. z Nového Bydžova a hradecké základní školy v Úprkově ulici.
Pracují podle návodu
Vstupní podmínkou a nejdůležitějším úkolem pro žáky přihlášených škol je vypracování Malého energetického auditu a Akčního plánu na odstranění nedostatků.
"Provedení auditu předcházela důkladná prohlídka technického vybavení školy. Žáci se dozvěděli, jak se škola dosud věnovala hospodaření s energiemi," říká učitel Miroslav Pacholíček z "Úprkovky", který při volitelném předmětu mladé energetiky řídí.
"Děti mají k dispozici dobrý návodný materiál, který jim zadává konkrétní úkoly, takže
je jejich práce efektivní. Všechny zjištěné skutečnosti zanášejí do jakéhosi ,pracovního sešitu, je v něm prostor i pro jejich postřehy a připomínky," vysvětluje Miroslav Pacholíček používané metody.
"Se závěry své práce seznámí ředitele a zástupce zřizovatele a požádají je o stanovisko."
Papírek a svíčka postačí
Jestliže se odborní auditoři "chytají za hlavu", dobrá zpráva pro ně.
"Vyhlašovatel spolupracuje s profesionálními firmami, které práce dětí posoudí. Třebaže se dají očekávat dobré a konkrétní výsledky celé práce, ten nejdůležitější dopad je ovšem výchovný," domnívá se zkušený pedagog.
"Že okenními rámy uniká teplo, to jsme věděli už dříve. Sedíme u okna, od kterého táhne," říká členka týmu složeného z nejstarších žáků Martina Linhartová.
"Netěsnost jsme zjistili docela prostě - škvírou mezi rámy se dal prostrčit papírek a plamen svíčky se ohýbal," vysvětluje jednoduchou metodu Aleš Havel.
"Spolupracovali jsme se školníkem a paní kuchařkou. Zajímala nás i spotřeba elektriky a teplé vody," doplňuje Sabina Kavanová. V záznamníku se u provozu kuchyně objevila zajímavá poznámka:
"Přeměna jídelny na výdejnu - tím se ušetří energie."
Když škola uspěje a získá finanční prostředky, využije jich k odstranění některých nedostatků. Nepojedou za ně na výlet, nenakoupí si dataprojektory nebo kopací míče. Proč to ty děti vlastně dělají?
Tak odpověděla slečna
"Protože to bude dobré pro školu i pro všechny lidi. Nejde jen o úsporu peněz. Když bude menší spotřeba energií, nebude se jich muset tolik vyrábět. Přírodní zdroje jsou omezené a výroba zatěžuje životní prostředí," kroutí hlavou nad nepatřičností otázky Daniela Huclová. Základní školu, která se dlouhodobě zaměřuje na tak zvanou enviromentální výchovu, brzy opustí. I kdyby s auditem neuspěli, slova Daniely dokládají, že Úprkovka už sklízí, co do žáků zasela.