Rotační - a na vodík
Automobilka Mazda dala do běžného provozu první vozy se spalovacím motorem,
který jezdí alternativně na benzin a na vodík. Jde o upravený sporťák Mazda RX-8
s rotačním (Wankelovým) motorem. Ten podle konstruktérů Mazdy přepínání mezi
těmito palivy snáší obzvlášť dobře, protože díky svému uspořádání dokonale
odděluje jednotlivé fáze cyklu (sání, expanzi a výfuk), takže je méně náchylný
ke střílení do výfuku, čímž trpí vodíkové pístové motory.
Automobilka Mazda dala do běžného provozu první vozy se spalovacím motorem, který jezdí alternativně na benzin a na vodík. Jde o upravený sporťák Mazda RX-8 s rotačním (Wankelovým) motorem. Ten podle konstruktérů Mazdy přepínání mezi těmito palivy snáší obzvlášť dobře, protože díky svému uspořádání dokonale odděluje jednotlivé fáze cyklu (sání, expanzi a výfuk), takže je méně náchylný ke střílení do výfuku, čímž trpí vodíkové pístové motory.
Vodík je zajímavý z ekologického hlediska: při nižší teplotě vzniká méně jedovatých oxidů dusíku. Nižší teplota hoření vodíku oproti benzinu také zmírňuje jeden ze dvou kritických handicapů rotačních motorů, a sice chlazení. Vozy s označením RX-8 Hydrogen RE mají dojezd 550 km na benzin a necelých sto kilometrů na vodík. Vodíkových pump je přitom v Japonsku jen třináct (jsou vlastněné státem). Vlastní čerpací stanice pak mají rafinérie jako Idemitsu Kosan nebo obchodníci s plynem jako Iwatami. Právě tyto společnosti jsou prvními zákazníky, jimž Mazda své duální vozy nabídla. Zatím - pro jistotu - jen formou pronájmu.
Přestože se automobilka tváří, že jde o komerční nasazení těchto vozů, naděje, že by se v dohledné době dostaly do běžného prodeje, je mizivá. Cílem Mazdy je spíš upozornit na to, jak se jí podařilo vylepšit rotační motory, které montuje do osmé generace vozů RX.
Vodík je zajímavý z ekologického hlediska: při nižší teplotě vzniká méně jedovatých oxidů dusíku. Nižší teplota hoření vodíku oproti benzinu také zmírňuje jeden ze dvou kritických handicapů rotačních motorů, a sice chlazení. Vozy s označením RX-8 Hydrogen RE mají dojezd 550 km na benzin a necelých sto kilometrů na vodík. Vodíkových pump je přitom v Japonsku jen třináct (jsou vlastněné státem). Vlastní čerpací stanice pak mají rafinérie jako Idemitsu Kosan nebo obchodníci s plynem jako Iwatami. Právě tyto společnosti jsou prvními zákazníky, jimž Mazda své duální vozy nabídla. Zatím - pro jistotu - jen formou pronájmu.
Přestože se automobilka tváří, že jde o komerční nasazení těchto vozů, naděje, že by se v dohledné době dostaly do běžného prodeje, je mizivá. Cílem Mazdy je spíš upozornit na to, jak se jí podařilo vylepšit rotační motory, které montuje do osmé generace vozů RX.
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích