zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Rotační - a na vodík

28.02.2006
Obecné
Rotační - a na vodík
Automobilka Mazda dala do běžného provozu první vozy se spalovacím motorem, který jezdí alternativně na benzin a na vodík. Jde o upravený sporťák Mazda RX-8 s rotačním (Wankelovým) motorem. Ten podle konstruktérů Mazdy přepínání mezi těmito palivy snáší obzvlášť dobře, protože díky svému uspořádání dokonale odděluje jednotlivé fáze cyklu (sání, expanzi a výfuk), takže je méně náchylný ke střílení do výfuku, čímž trpí vodíkové pístové motory.

Vodík je zajímavý z ekologického hlediska: při nižší teplotě vzniká méně jedovatých oxidů dusíku. Nižší teplota hoření vodíku oproti benzinu také zmírňuje jeden ze dvou kritických handicapů rotačních motorů, a sice chlazení. Vozy s označením RX-8 Hydrogen RE mají dojezd 550 km na benzin a necelých sto kilometrů na vodík. Vodíkových pump je přitom v Japonsku jen třináct (jsou vlastněné státem). Vlastní čerpací stanice pak mají rafinérie jako Idemitsu Kosan nebo obchodníci s plynem jako Iwatami. Právě tyto společnosti jsou prvními zákazníky, jimž Mazda své duální vozy nabídla. Zatím - pro jistotu - jen formou pronájmu.

Přestože se automobilka tváří, že jde o komerční nasazení těchto vozů, naděje, že by se v dohledné době dostaly do běžného prodeje, je mizivá. Cílem Mazdy je spíš upozornit na to, jak se jí podařilo vylepšit rotační motory, které montuje do osmé generace vozů RX.
Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí